2026-02-18, 19:43
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
https://www.expressen.se/noje/nrj-blir-av-med-tillstand/

...och då har alltså slumpat sig så att Aftonbladet har fått tillstånd att börja sända ut sosse-propaganda i egen radiokanal den 1 augusti lagom till valet. Det här stinker sossekorruption på Mediemyndigheten (som så många andra myndigheter).

Varför har reglerna ens ändrats? Det rimliga är väl att högstbjudande får licensen, inte att någon på Mediemyndigheten ska sitta och bestämma vilken vad folket ska lyssna på. I synnerhet inte när de väljer att ge licensen till en så tydligt politiskt färgad aktör. Förhoppningsvis får de värdelösa lyssnarsiffror och kommer blöda pengar.

Tror inte det är någon sosse-konspiration förvisso, men tycker också det är märkligt att reglerna ändrats. NRJ har ändå sänt sedan -93 och har stabil ekonomi. Att högstbjudande ska vara grund tycker jag är ok, men om det säg hade kombinerats med någon ventil mot aktörer med väldigt svajig ekonomi eller säkerhetskontroll för att undvika att "Kreml-radio" kommer in i etern, kan jag ändå köpa. Men inte som här att det varit någon rent intern "valprocess" på myndigheten. Finns det några urvalskriterier för de som lämnat in anbud? Och var kan isf dessa läsas? Hittar bara detta, i ganska svepande ordalag, men inget konkret om hur själva urvalsprocessen ser ut och vilka kriterier som ställs upp:

Citat:
Sedan 15 november 2025 gäller en gemensam reglering för tillståndsgivning för analog och digital kommersiell radio. Endast programföretag som har tekniska och finansiella förutsättningar att sända kan få tillstånd. Om ledigt utrymme inte räcker till alla som vill sända ska Mediemyndigheten göra ett urval så att det i utbudet blir en mångfald både till innehåll och ägande. Myndigheten får även ta hänsyn till om en sökande har tidigare erfarenhet av kommersiell radio eller andra ljudmedier och har förutsättningar att bedriva långsiktig kommersiell radioverksamhet. I den här processen hade alla sökanden relevant erfarenhet. Myndigheten tog sammanlagt emot tio ansökningar från sju olika sökande.
Citera
2026-02-18, 19:50
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Ännu en radiokanal som är woke, alltså - bra jobbat!
Citera
2026-02-18, 19:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k06rq9/aftonbladet-startar-radiokanal

Klicka på artikeln för mer information.

Jag är försiktigt nyfiken. Jag har en förkärlek för nyheter på radio men kan tänka mig att en hel del föredrar musikradio. Vad tror ni Aftonbladet Radio blir? Troligtvis en blandning va?

Gissar att mer och mer info kommer om detta desto närmare 1a augusti vi når. Fyll på tråden med denna info om du ser den i framtiden!

Vad tycker ni om denna nyhet?
Vem faan lyssnar på den rent hjärndödande kommersiella radion idag????
Citera
2026-02-18, 20:04
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Nej tack, detta kommer endast bidra mer till polariseringen av svenska samhället

Hurdå exakt? Jag menar Aftonbladet har ju redan sin hemsida och tidningen.
Citera
2026-02-18, 20:06
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Kvällstidningsnyheter med en helvetes massa reklam mellan varven alltså. Nej tack.
Ja. Och Aftonbladets hjärntvättande "reportage", usch.
Citera
2026-02-18, 20:11
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syron
Hurdå exakt? Jag menar Aftonbladet har ju redan sin hemsida och tidningen.

Som att säga reklam i flera kanaler inte hjälper ett företag att sälja mer.
Citera
2026-02-18, 20:23
Medlem
horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Expressen skriver kort och gott (kan inte citera mer),
Radiostationen NRJ förlorar sändningstillståndet och tvinga släcka sina sändningar.
https://www.expressen.se/noje/nrj-blir-av-med-tillstand/

Ännu inte ett ord om Aftonbladet

Står ju:

NRJ, Mix Megapol och Rix FM bedöms alla ägna sig åt underhållning och musik. NRJ är den minsta av dem. Nu väljs de bort till förmån för den nya kanalen Aftonbladet radio, som är nyhetsfokuserad.

Tillstånden för nästa period – 1 augusti 2026 till 31 juli 2034 – går alltså till Mix Megapol, Rix FM och Aftonbladet radio. NRJ måste släcka sina nationella sändningar sista juli. ”

I din länk.
Citera
2026-02-18, 20:26
Medlem
esprit21s avatar
Känns inte som det lockar så många härifrån iaf.
Citera
2026-02-18, 20:33
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Härligt, mera vänster-woke nyheter åt folket! Längtar!
Citera
2026-02-18, 20:37
Medlem
Magiskt att höra ärke-cucken Anders Lindberg sitta och pladdra medans man jobbar.
Eller den totalt IQ-befriade stockholmsbruden Jonna Simma ha åsikter om sådant hon inte har en aning om.
Citera
2026-02-18, 20:52
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Mix och Rix är ju typ samma kanal. 10 låtar som går om och om igen. Ofta samtidigt. Så byter man kanal är det samma låtjävel på bägge. Ofta låtar som precis blivit uttjatade.

NRJ spelar ju ofta äldre musik och tillsammans med Star fm har de varit mina förstaval.

Och nu ska det ersättas av sossepropaganda.

Man blir ju rädd för mindre.
Citera
2026-02-18, 21:11
Medlem
Wajis avatar
En sak är säker. Mer vänstermuppar i radio =framtid konkurs. Finns ingen som orkar med vänsterns lögner mer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in