Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Fast det räcker ju inte med att Europa "ska" ha något att säga till om. Det som spelar roll är om vi kommer att ha det i realiteten. Jag kanske har missförstått nyheterna kring förhandlingarna, men jag har iallafall fått uppfattningen att det hela väldigt mycket sker på Rysslands och USAs villkor. Har du tolkat annorlunda?
Hade förhandlingarna skett enbart på Rysslands och USAs villkor hade vi ju redan haft en Rysslandsvänligt avtal och vapenstillestånd. Det har inte hänt just för att på den andra sidan står Ukraina och Europa, och Ukraina har möjlighet att motsätta sig Rysslands och USAs förslag bara för att man vet att man har Europa i ryggen - man hade inte klarat sig ekonomiskt utan det.
Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Nej, det kanske det inte är. Såklart är det väldigt tveksamt att agera på medvetna provokationer. Men jag ser även risker med att inte markera tydliga gränser och skjuta ner deras plan. Om man bara sätter en gräns verbalt, men inte agerar när någon passerar den gränsen så har ju gränsen aldrig varit en gräns. Den har bara varit ett förslag på en gräns.
Fast i verkligheten dras ju gränsen aldrig vid några minuters överflygning. Den sorts överflygning är just menad som en provokation - den hotar eller skadar ingen, och är ingen krigshandling.