Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Kan hålla med om kaoset i Ryssland efter sovjets fall. Men Rysslands och Putins vändning kom när det stabiliserat sig. Det är de som har vänt andra sidan till och vill leka stormakt. Ta tillbaka historiska områden. Startat krig och ta mark. Hotar andra hela tiden. Ukraina är bara kulmen. Putin är genomkorrupt, liksom hela samhället där. Så nu är de tillbaka till ruta 1. De kunde haft det bra idag. Istället faller deras ekonomi.
Sen kan man alltid vara efterklok och säga att man skulle gjort saker annorlunda, när man vet resultatet. Men det var lika mycket ryssarna själva som skapade situationen. Det var inte så att man ville krossa Ryssland. Väst ville väl.
Jag skulle väl inte direkt kalla mig efterklok. Jag var tonåring när Berlinmuren föll och fastän jag inte var extremt politiskt insatt så tyckte jag redan när det begav sig att det barkade åt skogen. Jag minns att jag korrekt trodde professor Anders Åslunds nyliberala feberfantasier skulle stjälpa mer än hjälpa ryssarna att skapa sig en bättre framtid. Jag kände en del ryssar på den tiden. Jag tyckte inte att Bill Clinton var en vis ledare.
Fast visst, nuläget är vad det är, och Putin är tyvärr praktskurken vi har att förhålla oss till. Yttre omständigheter spelar ändå roll: Obama, Victoria Nuland och Joe Biden var inte en förtroendegivande trojka för ryssarna om vi skall uttrycka oss milt. CIA-revolutionen 2014 hjälpte inte. Efter att Biden skämt ut sig i Afghanistan passade alla ruttna aktörer (Putin och Hamas) på att agera.
Citat:
Du förslår väl även till viss del, att man skulle tagit över styret där. För hur skulle man annars kunnat skapa de institutionerna som du föreslår och "vet" att de skulle lett till något annat. Man behöver även sätta sig in i de ryska kulturen och hur de ser på världen. De har en annorlunda syn än oss, på grund av dess historia, från Ivan den förskräcklige och framåt.
Men som jag sagt i andra sammanhang, leder multikultur till diktatur för att hålla ihop samhället. Det är Rysslands problem och har alltid varit det. Kina har delvis samma problem, men arbetar för att skapa en enhetlig kinesisk identitet och gjort det sedan Qin. Man är mer homogena.
Finns ingen anledning att skriva att jag tror att jag "vet" hur det skulle ha gått om man handlat annorlunda. Det gör jag nämligen inte. Multikultur är som du skriver alltid ett gigantiskt problem. Man behövde inte vara jätteintelligent för att inse vilka problem t ex 90-talets invandring till Sverige senare skulle leda till. Dårarna som ledde världen på den tiden insåg det dock inte. Lika lite som de insåg att det var ett misstag att släppa in Kina i NAFTA utan att kräva demokratiska reformer i gengäld. Man inbillade sig helt enkelt att nyliberalismen och globalismen äntligen hade segrat.
Ja ryssarna har en annan syn än oss. De ryssar som jag känner som inbillar sig att Ryssland besitter någon slags historisk visdom som resten av världen saknar skulle jag vilja kalla naiva och enkelspåriga, men deras sätt att tänka är vad vi har att förhålla oss till antar jag.