2026-02-18, 18:50
Medlem
Hallå.

Jag har 500.000 kr i tillgångar på börsen som för närvarande ligger med väldigt låg risk.
Jag har alltid hört att första miljonen är svårast, och det är det nog. Så hur förvandlar jag mina 500k till 1 miljon på ett år med så låg risk som möjligt?

Alla tips mottages varmt.
Citera
2026-02-18, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upper7112
Hallå.

Jag har 500.000 kr i tillgångar på börsen som för närvarande ligger med väldigt låg risk.
Jag har alltid hört att första miljonen är svårast, och det är det nog. Så hur förvandlar jag mina 500k till 1 miljon på ett år med så låg risk som möjligt?

Lägg allt i Bitcoin, sedan så väntar du. Har du tur så är du hemma om ett år, har du otur tar det 2 år.

Det är den lägsta risken som uppnår dina mål.

Det finns saker som har ännu lägre risk, som Indexfonder, men då får du istället räkna med 5-10år.
Citera
2026-02-18, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattknullarn
Lägg 100% i Bitcoin. Det fattar vem som helst, till och med en ****** *****, att på 12 månader från och med idag, så är värdeökningen minst 100%.

Lägger han allt på bitcoin kommer han förlora allt, för guds skull investera inte i bitcoin.
Citera
2026-02-18, 19:03
Medlem
Följ Russinsmurfens strategier.
Sätt för allt i världen inget i indexfonder, den tiden är förbi även om det inte riktigt gått upp för de som inte tänker själva.
Citera
2026-02-18, 19:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Sätt för allt i världen inget i indexfonder, den tiden är förbi även om det inte riktigt gått upp för de som inte tänker själva.

Konstigt att världen inte har upptäckt det ännu.

Det går inte att gå från 500k til 1M på ett år med låg eller hög risk.
Citera
2026-02-18, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen

Vart hittar man dessa?
Citera
2026-02-18, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Lägg allt i Bitcoin, sedan så väntar du. Har du tur så är du hemma om ett år, har du otur tar det 2 år.

Det är den lägsta risken som uppnår dina mål.

Det finns saker som har ännu lägre risk, som Indexfonder, men då får du istället räkna med 5-10år.

Nja, tror tyvärr bitcoineran är över.
Om den går ner med 50% så kan det kanske vara intressant.
Citera
2026-02-18, 19:27
Medlem
tnems avatar
Citat:
Hallå.

Med hjälp av insiderinformation.
Citera
2026-02-18, 19:48
Medlem
GiveMeHeads avatar
Du skulle satsat på guld. Men det tåget har nog gått nu. Trist att stå på perongen.
Citera
2026-02-18, 19:57
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Hallå.

Med lägst risk? Finns väldigt få alternativ då. Om du har ett jobb som betalar ut en tillräckligt hög lön så att du kan spara 500 000 kr på ett år är detta ett riskfritt alternativ (om man bortser från inflationen).

Att dubbla pengarna på ett år genom att investera på börsen + låg risk finns inte. Du måste ta en extremt hög risk i sådana fall (jämför gamling).

Det alternativ som innebär bäst >>riskjusterad avkastning<< är för de flesta en simpel indexfond som genererar runt 7% per år i genomsnitt (exklusive inflation). Detta innebär att du fördubblar dina 500 000 kr på tio år, givet att du inte sparar en krona. Sparar du 5 000 kr/mån dubblar du dina 500 000 kr på knappt 5 år (givet att börsen inte krascher just då etc).

Om du går in med inställning att du ska dubbla dina pengar på 1 år kommer du garanterat förlora alla pengar förr eller senare. Det kallas för spelmissbruk.
Citera
2026-02-18, 20:01
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Klart det går.
Nej, det går inte. Ju förr du inser detta desto bättre kommer dina investeringar att bli över tid. Synd dock att du ska behöva förlora en halv mille bara för att du ska lära dig en självklar sak: man kan inte bli rik snabbt.
Citera
2026-02-18, 21:24
Medlem
Soma Gold, Starcore International Mines, Jaguar Mining eller Golconda Gold.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in