Citat:
Ursprungligen postat av
Upper7112
Hallå.
Jag har 500.000 kr i tillgångar på börsen som för närvarande ligger med väldigt låg risk.
Jag har alltid hört att första miljonen är svårast, och det är det nog. Så hur förvandlar jag mina 500k till 1 miljon på ett år med så låg risk som möjligt?
Alla tips mottages varmt.
Med lägst risk? Finns väldigt få alternativ då. Om du har ett jobb som betalar ut en tillräckligt hög lön så att du kan spara 500 000 kr på ett år är detta ett riskfritt alternativ (om man bortser från inflationen).
Att dubbla pengarna på ett år genom att investera på börsen + låg risk finns inte. Du måste ta en extremt hög risk i sådana fall (jämför gamling).
Det alternativ som innebär bäst >>riskjusterad avkastning<< är för de flesta en simpel indexfond som genererar runt 7% per år i genomsnitt (exklusive inflation). Detta innebär att du fördubblar dina 500 000 kr på tio år, givet att du inte sparar en krona. Sparar du 5 000 kr/mån dubblar du dina 500 000 kr på knappt 5 år (givet att börsen inte krascher just då etc).
Om du går in med inställning att du ska dubbla dina pengar på 1 år kommer du garanterat förlora alla pengar förr eller senare. Det kallas för spelmissbruk.