2026-02-18, 05:43
Medlem
RFTs avatar
Jag vill digitalisera några gamla kassettband, inspelade i stereo.
Eftersom jag inte har varken stationär dator eller laptop så måste jag använda min IPhone. Ett interface som fungerar med IOS är alltså ett krav.

En så’n där liten kassettspelare som lägger kassettbandens innehåll på ett USB-minne, är värdelöst. En sådan spelare ligger långt under i ljudkvalitet jämfört med ett hifi-kassettdäck.

Tacksam för förslag.

M v h
Citera
2026-02-18, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Eftersom jag inte har varken stationär dator eller laptop så måste jag använda min IPhone. Ett interface som fungerar med IOS är alltså ett krav.

Jag tycker du ska börja i andra änden istället...
Vad ska du använda för program för att spela in?

När du vet det, så kanske programmakarna har ett tips på fungerande hårdvara.
Citera
2026-02-18, 22:47
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:

En så’n där liten kassettspelare som lägger kassettbandens innehåll på ett USB-minne, är värdelöst. En sådan spelare ligger långt under i ljudkvalitet jämfört med ett hifi-kassettdäck.

Tacksam för förslag.

M v h
Måste du verkligen använda din telefon?
En dator kan du väl långa av någon, de har tillräckligt bra audioingångar för att matcha kvalitén på dina kassettband.
Citera
2026-02-19, 09:17
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Måste du verkligen använda din telefon?
En dator kan du väl långa av någon, de har tillräckligt bra audioingångar för att matcha kvalitén på dina kassettband.

Det går alltså att koppla kassettdäcket direkt till datorn, utan att ett interface behövs?
I så fall kanske jag kan fråga på biblioteket om jag kan få göra så.
Och lägga upp filerna på Google Drive.
Citera
2026-02-19, 09:18
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Jag tycker du ska börja i andra änden istället...
Vad ska du använda för program för att spela in?

När du vet det, så kanske programmakarna har ett tips på fungerande hårdvara.

Hos Thomann rekommenderar man ”M Audio M Track Duo HD”.
Den funkar med iOS.
Citera
2026-02-19, 09:30
Medlem
Citat:
Hos Thomann rekommenderar man ”M Audio M Track Duo HD”.
Den funkar med iOS.

Jamen dåså. Köp den då.

Fast... Finns det nåt program på iPhone som kan spela in då?
Om jag minns rätt, så förslog jag att börja med att hitta ett sådant.
Du kan ha hur mycket hårdvara som helst som GÅR att koppla in till en iPhone, men du blir inte lycklig av det när du önskar kunna spela in...
Citera
2026-02-19, 09:43
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Jamen dåså. Köp den då.

Fast... Finns det nåt program på iPhone som kan spela in då?
Om jag minns rätt, så förslog jag att börja med att hitta ett sådant.
Du kan ha hur mycket hårdvara som helst som GÅR att koppla in till en iPhone, men du blir inte lycklig av det när du önskar kunna spela in...

Jo, du gjorde det och det har jag kollat.
Vad jag förstår så går det att använda appen ”Garage band”. Det borde väl också gå att använda ”Röstmemo”. Då behöver man en ”Apple kameraadapter” mellan interfacet och IPhonen, och ett sådant har jag.
Senast redigerad av RFT 2026-02-19 kl. 09:47.
Citera
2026-02-19, 09:54
Medlem
Citat:
Jo, du gjorde det och det har jag kollat.
Vad jag förstår så går det att använda appen ”Garage band”. Det borde väl också gå att använda ”Röstmemo”. Då behöver man en ”Apple kameraadapter” mellan interfacet och IPhonen, och ett sådant har jag.

Sen antar jag att du antingen är flink/noggrann gällade start/stopp på både kassettdäck och program så att du inte får med oönskad tystnad/ljud i din fil, ELLER om filen går att redigera (=klippa bort sånt).
Nåt att kolla, alltså.

Och sen ska filerna exporteras från appen också. Det är nästa jag skulle kontrollera, hur och till vilket format kan man exportera. (Och hur mycket betalt vill de ha för den funktionen...)

Formatet kan i viss mån styra möjligheterna till export. (Då olika format ger olika filsstorlek.) I värsta fall kan man kanske maila filer till sig själv, men beroende på mail-tjänst kan det finnas begränsningar i filstorlek... Alltså vill man kanske helst få ut filer på annat vis än i mail.
Citera
2026-02-19, 10:59
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Sen antar jag att du antingen är flink/noggrann gällade start/stopp på både kassettdäck och program så att du inte får med oönskad tystnad/ljud i din fil, ELLER om filen går att redigera (=klippa bort sånt).
Nåt att kolla, alltså.

Och sen ska filerna exporteras från appen också. Det är nästa jag skulle kontrollera, hur och till vilket format kan man exportera. (Och hur mycket betalt vill de ha för den funktionen...)

Formatet kan i viss mån styra möjligheterna till export. (Då olika format ger olika filsstorlek.) I värsta fall kan man kanske maila filer till sig själv, men beroende på mail-tjänst kan det finnas begränsningar i filstorlek... Alltså vill man kanske helst få ut filer på annat vis än i mail.

Garage band kan konvertera till t ex wav och mp3.
Röstmemon kräver konvertering ”för hand” med en konverterare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in