2026-02-18, 00:23
Medlem
Jag blir väldigt aggressiv vid Muay thai sparring, är som nåt händer i mig speciellt om motståndaren får in några smällar, då vill jag ge igen värre. Tänker bara att nu jävlar ska han få liksom. Brukar sluta med att jag matar på med hårda snabba 1-2 1-2 mot huvudet tills jag sänker honom i golvet eller han backar ur. Älskar känslan att vinna och jag vill alltid vinna. Blev tillsagd av tränaren häromdan att "skärp dig för fan annars åker du ut" (!) Hur tyglar ni er aggressivitet??
Citera
2026-02-18, 00:35
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Jag blir väldigt aggressiv vid Muay thai sparring, är som nåt händer i mig speciellt om motståndaren får in några smällar, då vill jag ge igen värre. Tänker bara att nu jävlar ska han få liksom. Brukar sluta med att jag matar på med hårda snabba 1-2 1-2 mot huvudet tills jag sänker honom i golvet eller han backar ur. Älskar känslan att vinna och jag vill alltid vinna. Blev tillsagd av tränaren häromdan att "skärp dig för fan annars åker du ut" (!) Hur tyglar ni er aggressivitet??

Du är helt enkelt för dålig för att sparra. Impulsiv och oförmögen att kontrollera dina tekniker. Det kan du jobba på.

Ett annat tips är att lägga tid under sparringen på att ta, men inte ge, stryk.

Funkar inte ovanstående så be att få sparra med folk i tävlingsgruppen om det finns nån sån.
Citera
2026-02-18, 01:17
Medlem
Citat:

Du är en vek och klen typ som helt saknar självkontroll och disciplin. Du kommer att bli utkastad från klubben.
Citera
2026-02-18, 03:02
Medlem
Citat:

Två varianter man kan köra.
1) Medvetet enbart köra defensivt. Vänja dig själv vid att ta smällar utan att tappa huvudet.
2) Sparra mot personer som är betydligt bättre, varje gång du tappar huvudet och går all out så kommer de bara ge dig mer styrk.

Om inte detta fungerar så är du hopplös som fighter men får se till att bara sparra mot motståndare som lätt klarar dig när du ger allt.
Annars kommer du skada någon eller bli utkastad.
Vi hade en som dig i min klubb när jag var ung, tränaren tröttnade efter ett tag och lät honom sen bara sparras med de bättre och när killen gick lös i ilska så knockade den andre killen honom bara.
Efter ett par gånger av att inte få sparras med andra än de bästa och därmed bli knockad varje gång han tappade kontrollen så slutade han.
Citera
2026-02-18, 03:34
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Du är en vek och klen typ som helt saknar självkontroll och disciplin. Du kommer att bli utkastad från klubben.
Detta .. När jag var aktiv boxare hade vi flera "sprätthöns" som skulle spela Allan vid sparring ..
Antingen fick de stryk och sen åkte de ut . Man sköter sig och visar respekt speciellt till tränaren .

Lyssnar man inte på tränaren så kan du glömma att avancera samt ha noll respekt bland alla
andra på gymmet .
Citera
2026-02-18, 04:23
Medlem
Citat:

Har aldrig varit på en klubb där det skulle va okej att sänka nån på sparring, och jag har varit på rätt många klubbar.

Köp större handskar.
Om du sparrar så har du väl 16oz redan? Gå upp till 18oz.
Sen ska du träna på dina dåliga sidor. Dvs hitta luckor, lär dig avvakta och kontra.
Citera
2026-02-18, 05:36
Medlem
Tomtekukars avatar
Om du inte kan skilja på sparring och gatufight så hör du inte hemma på en klubb överhuvudtaget. Sparring är teknikutveckling, timing och kontroll – inte terapi för ditt sårade ego. Att “mörsa 1–2 tills han faller” för att någon träffar dig är inte vinnarskalle, det är brist på disciplin. På en seriös klubb hade du fått en tydlig varning – sen dörren. Ingen vill träna med en ticking time bomb som sätter gymkamrater på skadelistan för att han inte kan hantera att bli träffad.

Problemet är inte din aggressivitet. Det är din brist på självreglering. Det är ett träningsproblem – lös det strukturerat eller acceptera att du är olämplig för kontrollerad kampsport.
Citera
2026-02-18, 06:40
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Du har fått många bra råd i tråden flugan. Kan bara instämma med resterande att en tickande 70 kilos skolflicka på testosteron inte är bra kombinerat med ett par handskar tygla dig eller gå hem
Citera
2026-02-18, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Har aldrig varit på en klubb där det skulle va okej att sänka nån på sparring, och jag har varit på rätt många klubbar.

Köp större handskar.
Om du sparrar så har du väl 16oz redan? Gå upp till 18oz.
Sen ska du träna på dina dåliga sidor. Dvs hitta luckor, lär dig avvakta och kontra.

Kör med 12 oz nu.. är det för hårt?
Citera
2026-02-18, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Om du inte kan skilja på sparring och gatufight så hör du inte hemma på en klubb överhuvudtaget. Sparring är teknikutveckling, timing och kontroll – inte terapi för ditt sårade ego. Att “mörsa 1–2 tills han faller” för att någon träffar dig är inte vinnarskalle, det är brist på disciplin. På en seriös klubb hade du fått en tydlig varning – sen dörren. Ingen vill träna med en ticking time bomb som sätter gymkamrater på skadelistan för att han inte kan hantera att bli träffad.

Problemet är inte din aggressivitet. Det är din brist på självreglering. Det är ett träningsproblem – lös det strukturerat eller acceptera att du är olämplig för kontrollerad kampsport.

Okej tack för tipsen. Jag blir bara så jävla laddad liksom, det är som en kamp som måste vinnas. Har varit med om massa skit så har mkt uppdämd aggressivitet.
Sen går jag upp i varv ännu mer av att min flickvän och hennes kompis brukar va med och titta när jag tränar ibland, och hon skriker hela tiden typ "Braa kom igen!! Fortsätt slå! Sluta inte, fortsätt! Ge honom mer!!" Typ så håller hon på, och då går jag igång på alla cylindrar och går all in för jag vill ju inte framstå som mesig inför henne
Citera
2026-02-18, 19:37
Medlem
Citat:
Kör med 12 oz nu.. är det för hårt?

Vad är det för idiotklubb?
Citera
2026-02-18, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne