2026-02-17, 17:02
Medlem
Många yrken kommer försvinna, support är en annan som försvinner och ersätts med bottar. Kommer inte hända på en gång men successivt och känns som hela världen blundar och låtsas som att det inte händer.
Citera
2026-02-17, 17:04
Medlem
ScorchPipes avatar
Hur kan man som översättare inte ändrat bana de senaste åren? Det är ju ett solklart exempel på yrke som kommer försvinna.
Citera
2026-02-17, 17:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Arbetsförmedlingen har rätt, inga titlar kan helt ersättas av AI (i dagens läge, kanske framtiden) men många arbetsuppgifter kan givetvis göras bättre med AI men framför allt fortare.

Översättare är inget yrke.

Så översättare är inget yrke? Bara inom litteraturvärlden kryllar det av översättare, människor som jobbar heltid med det (översätter böcker), så har gjort sedan ett par hundra år minst. Sedan finns det andra områden som kräver översättare så klart.
Citera
2026-02-17, 17:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ScorchPipe
Hur kan man som översättare inte ändrat bana de senaste åren? Det är ju ett solklart exempel på yrke som kommer försvinna.

Det kommer inte försvinna. Att översätta en skönlitterär bok innebär inte att du översätter den ord för ord som AI gör. Som översättare av romaner och liknande lär du ha skönlitterära skills och känsla för språk, nyanser, osv. Det har inte AI. AI har ingen själ.
Citera
2026-02-17, 17:30
Medlem
jakirosmothers avatar
äntligen kan vi börja jobba mindre
Citera
2026-02-17, 17:32
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilverfisken2026
Så översättare är inget yrke? Bara inom litteraturvärlden kryllar det av översättare, människor som jobbar heltid med det (översätter böcker), så har gjort sedan ett par hundra år minst. Sedan finns det andra områden som kräver översättare så klart.
Yrken i modern tid kanske inte reviderats?. Kanske är det ett yrke. Frågar du folk på stan tror jag inte att majoriteten trott det varit ett yrke 2026.

Anser du att skoputsare är ett yrke? Arbetsförmedlingen anser att det är ett yrke faktiskt helt seriöst, jag skojar inte om det.
Citera
2026-02-17, 17:33
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilverfisken2026
Även de som gör ljudböcker och senare kommer man troligen få själv välja vilken AI röst man vill ska läsa upp böckerna.

Har redan hört när de låtit AI ta ersätta en person som inte vill framträda med sin röst. Mycket bättre än när de förvränger rösten så man inte hör vad de säger.

Det finns massor som AI kommer ta över.

Den som idag står vi valet av yrke bör fundera en del på att inte välja ett yrke som kommer ersättas av AI. Ekonomer är klart hotat yrke.
Citera
2026-02-17, 17:36
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Yrken i modern tid kanske inte reviderats?. Kanske är det ett yrke. Frågar du folk på stan tror jag inte att majoriteten trott det varit ett yrke 2026.

Anser du att skoputsare är ett yrke? Arbetsförmedlingen anser att det är ett yrke faktiskt helt seriöst, jag skojar inte om det.
Häng inte upp dig på vad som kallas yrke eller inte. Det är arbetstillfällen som kommer radikalt minska.

Vad jobbar du med själv?
r du också i riskområdet att bli av med jobbet?

Sjukvårdspersonal och hantverkare kommer troligen klara sig bäst.
Citera
2026-02-17, 17:37
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Enligt Kerstin Eriksson som är arbetsmarknadsanalytiker på Arbetsförmedlingen kommer AI inte leda till att yrken förvinner, däremot kommer en del arbetsuppgifter att försvinna.

Yrken har ständigt ersatts historiskt, telefonister ersattes nästan helt av telefonväxlar när dom kom, väldigt många arbetade tidigare som just telefonister. Sekreterare som skrev på maskin ersattes av datorn när den kom. Det som händer med AI är att en person kan göra 5 personers jobb eller varför inte bli 200 mera produktiv. Visst nya jobb tillkommer nog, men en otroligt stor andel av yrkena kommer ersättas av AI till mycket stor de. Det är uppenbart.

Den här Kerstin hon kommer till stor del ersättas av AI, arbetslös blir hon. Så får hon väl stå på sig och säga att AI ersatt delar av hennes jobb när hon blir arbetslös.

Nej, jag tror inte alls på att jobben som försvinner kommer ersättas i samma skala, inte en chans.
Citera
2026-02-17, 17:38
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Häng inte upp dig på vad som kallas yrke eller inte. Det är arbetstillfällen som kommer radikalt minska.

Vad jobbar du med själv?
r du också i riskområdet att bli av med jobbet?

Sjukvårdspersonal och hantverkare kommer troligen klara sig bäst.
Jag jobbar på en bensinmack kassabiträde. Man alltid i risk att bli av med arbetet.
Citera
2026-02-17, 17:39
Avstängd
Citat:

Majoriteten av folk över trettio vet så klart att översättare är ett yrke. Yngre har nog sämre koll, men det har å andra sidan usel koll på allt som skedde före internet 1995.

Skoputsare är så klart ett yrke, men inte vanligt på våra breddgrader, men finns. Det var betydligt vanligare på1900-talet så klart. Men om det kommer en skoputsare från exotiskt land och bosätter sig i Sverige bör han så klart skriva det på sitt CV, bra av AF.
Citera
2026-02-17, 17:41
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Jag jobbar på en bensinmack kassabiträde.
Korvkiosk heter det nog. För det är väl huvudsysslan numera.
Sälja godis, mackor, korv och hyra ut släpvagnar mm.

Det var många år sedan jag tankade på en bemannad mack.

Ja ditt jobb kommer det dröja innan AI ersätter om jag får göra ett antagande.
Servicetjänster där man gärna ser att det finns människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in