2026-02-17, 01:32
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Jag har som tumregel att alltid lita på att forumets rysstroll ljuger och att det därför alltid ligger till på motsatt sätt mot det rysstrollen påstår.
I tråden har ett par av dom värsta rysstrollen påstått att ryssarna nog är oskyldiga eller att det iallafall saknas bevis mot ryssland, alltså tar jag för givet att Putin är skyldig.

Eftersom Putin lever ännu, drönarflygningen över en flygplats visade sig vara en vänsterpartistisk klimataktivist, Stölderna av fartkamerorna var vanliga svennar och Nordstreamsprängningen var en Ukrainakopplad operation, så kanske komplementhändelsen till att ”inte lyssna på vad rysstrollen säger” utan lyssna på vad den andra (Anti-Ryska) sidan säger.
Ryssland genomför mycket.

Men inte allt som hittas på.
Citera
2026-02-17, 01:42
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det är bergis ryssarna, Putin eller någon. Frågan är dock varför man skulle slå mot ett minst sagt yvigt internetforum. Finns det inget annat att hitta på, alltså något internetaktigt som är knutet till staten? Flygplats, bank, Riksdag, energiförsörjning? Kanske rent av något massmedieföretag?

Flashback? Varför?

Det är ju som en hackerattack mot Blocket eller Tradera.

Även jag är ytterst förvånad. Visst blir det vanligare med hacker och cyber-attacker generellt men om det stämmer att detta var en väldigt omfattande attack som krävde mycket resurser så förstår jag inte syftet.

Om jag utesluter Anders Lindberg på AB och ZOG (för "alla vakna" vet ju att just dessa innehar i princip oändlig makt bara med ett simpelt telefonsamtal - Henrik Arnstad är blott en pajas designad av nämnda så att blickarna riktas åt fel håll) så kvarstår ändå bara div märkliga scenarion och teorier. Någon högt uppsatt ryss klunkade i sig lite väl mycket vodka och blev en sen kväll förbannad på Ukraina-trådarna (kommer sedan skylla på Zelensky om/när det uppdagas - får sen grodgift av Putin som tack för den goda ambitionen). Kina skickade upp 7 AI-satelliter häromdagen. Dessa identifierade genast flashback som ett direkt hot mot Folkrepubliken Kina och gjorde en preemptive strike. Ev blev scientologikyrkan förbannad på nån liten användare som nämnde dom i negativa ordalag i en tråd. (mitt i all komik... scientologikyrkan är INTE att förakta - dessa är ta mig fan överallt där och när man minst anar det - bara gör en simpel sökning på tex "Operation Snow White" eller varför inte "Ukraine scientology members")

https://www.globaltimes.cn/page/202602/1355276.shtml

¯\_(ツ)_/¯

EDIT: en lite enklare teori slår mig dock. attacken (oavsett var den eg härstammade från) var mer inriktad på Bahnhof generellt - flashback blev bara en simpel test-punkt.
Senast redigerad av JohnnySamhall 2026-02-17 kl. 02:29.
Citera
2026-02-17, 02:12
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devaleva
Finns ett enda riktigt bevis på att Ryssland skulle vara inblandat?
Finns det ens spår till Ryska ip's? (vemsomhelst kan för övrigt fixa ryska ip addresser)

Bahnhof vd Jon Karlung sa så här tidigare:

Citat:
Efter att ha analyserat trafikloggar kopplade till sajten kunde Karlung senare komma med en huvudmisstänkt organisation, i Ryssland.

– Nu vet vi i alla fall lite mer om vilka det är som ligger bakom och mycket tyder på att det är den proryska gruppen ”No names”, säger han till tidningen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wrO5KP/attack-mot-flashback-sajten-ligger-nere
Citera
2026-02-17, 05:43
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Bahnhof vd Jon Karlung sa så här tidigare:
Det känns ju lite luddigt. Varför kan han inte berätta lite mer om vad det är som tyder på att det är den ryska hackergruppen? Karlungs förflutna talar för en trasig moralisk kompass, varför ska vi lita blint på hans uppgifter?
Citera
2026-02-17, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Det känns ju lite luddigt. Varför kan han inte berätta lite mer om vad det är som tyder på att det är den ryska hackergruppen? Karlungs förflutna talar för en trasig moralisk kompass, varför ska vi lita blint på hans uppgifter?
Varför är det luddigt? Förmodligen IP-adresser som man vet att de har tillgång till?

Vilka mer alternativ finns?

Lustigt att du väljer att komma med argumentationsfel genom att fokusera på och misstänkliggöra honom som person för att han är avsändaren av nyheten du uppenbarligen redan bestämt dig för att inte tro på.
Senast redigerad av Ballooong 2026-02-17 kl. 06:56.
Citera
2026-02-17, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Även jag är ytterst förvånad. Visst blir det vanligare med hacker och cyber-attacker generellt men om det stämmer att detta var en väldigt omfattande attack som krävde mycket resurser så förstår jag inte syftet.

Om jag utesluter Anders Lindberg på AB och ZOG (för "alla vakna" vet ju att just dessa innehar i princip oändlig makt bara med ett simpelt telefonsamtal - Henrik Arnstad är blott en pajas designad av nämnda så att blickarna riktas åt fel håll) så kvarstår ändå bara div märkliga scenarion och teorier. Någon högt uppsatt ryss klunkade i sig lite väl mycket vodka och blev en sen kväll förbannad på Ukraina-trådarna (kommer sedan skylla på Zelensky om/när det uppdagas - får sen grodgift av Putin som tack för den goda ambitionen). Kina skickade upp 7 AI-satelliter häromdagen. Dessa identifierade genast flashback som ett direkt hot mot Folkrepubliken Kina och gjorde en preemptive strike. Ev blev scientologikyrkan förbannad på nån liten användare som nämnde dom i negativa ordalag i en tråd. (mitt i all komik... scientologikyrkan är INTE att förakta - dessa är ta mig fan överallt där och när man minst anar det - bara gör en simpel sökning på tex "Operation Snow White" eller varför inte "Ukraine scientology members")

https://www.globaltimes.cn/page/202602/1355276.shtml

¯\_(ツ)_/¯

EDIT: en lite enklare teori slår mig dock. attacken (oavsett var den eg härstammade från) var mer inriktad på Bahnhof generellt - flashback blev bara en simpel test-punkt.

Vilken gång i ordningen handlar diskussionen om varför det troligen inte var ryssarna som stod bakom attacken?

Det finns bara ett svar. Därför att tråden är full av rysstroll.
Citera
2026-02-17, 07:01
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooong
Varför är det luddigt? Förmodligen IP-adresser som man vet att de har tillgång till?

Vilka mer alternativ finns?
Efter att ha analyserat trafikloggar kopplade till sajten kunde Karlung senare komma med en huvudmisstänkt organisation, i Ryssland.

– Nu vet vi i alla fall lite mer om vilka det är som ligger bakom och mycket tyder på att det är den proryska gruppen ”No names”, säger han till tidningen.

Nyckelord: Misstänkt. Lite. Tyder på.

Han är väldigt försiktig i sitt uttalande/utpekande, vilket tyder på att han säkrat upp ordentligt för att ev. ha fel.

Man kan iof. välja andra nyckelord om man vill, men tidens anda gör mig misstänksam mot precis allt i denna sjuka värld.
Citera
2026-02-17, 07:10
Medlem
Citat:

Nyckelord: Misstänkt. Lite. Tyder på.

Han är väldigt försiktig i sitt uttalande/utpekande, vilket tyder på att han säkrat upp ordentligt för att ev. ha fel.

Man kan iof. välja andra nyckelord om man vill, men tidens anda gör mig misstänksam mot precis allt i denna sjuka värld.
Aha, vi byter fokus och nu handlar det om vilka ”nyckelord” som används.

Och orden ”misstänkt”, ”lite”, ”tyder på” är tecken på att det är en konspiration?

Är du helt jävla utvecklingsstörd människa?! Jag blir fan förbannad över hur du kan tro att någon skulle ta dig på allvar.

Är det bara 15-åriga boffande alkoholister ni har kvar där borta eller?
Senast redigerad av Ballooong 2026-02-17 kl. 07:13.
Citera
2026-02-17, 07:15
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooong
Aha, vi byter fokus och nu handlar det om vilka ”nyckelord” som används.

Och orden ”misstänkt”, ”lite”, ”tyder på”är tecken på att det är en konspiration?

Du frågade varför jag tyctke att det var luddigt och jag svarade. Hur kan det vara att byta fokus?
Och hur kan ord och dess betydelse vara en konspiration?
Citera
2026-02-17, 07:21
Medlem
För mig låg Flashback nere under flera dagar, VPN eller inte.
Eftersom det är ett forum där en får diskutera det mesta (med undantag för inlägg som inte faller Moderatorerna i smaken) så tror jag det är svårt att avgöra om attacken specifikt var riktad mot Flashback. Det kan kanske varit testattack mot Banhof som en annan skrev.
Under forumet Ukrainakriget ligger inte ens i aktuella/populära ämnen så det är väl inte det primära som diskuteras på Flashback.

Men som andra sagt är det enkelt att skylla på ryssen, som det görs med det mesta (läs NordStream etc).
Citera
2026-02-17, 07:25
Medlem
Citat:
Du frågade varför jag tyctke att det var luddigt och jag svarade. Hur kan det vara att byta fokus?
Och hur kan ord och dess betydelse vara en konspiration?
Då misstolkade jag dig, när du kallade det för ”nyckelord” och skrev ”vilket tyder på att han säkrat upp ordentligt för att ev. ha fel.” så tolkade jag det som att du menade att han ljög, och att du baserade det på att han använde vissa ord (du hade ju precis avfärdat informationen bara genom att kalla honom som avsändare är opålitlig, vilket är ett nästan lika dåligt argumentationsfel)

Själv så tycker jag inte att det är konstigt eller luddigt att använda ord som ”misstänkt” eller ”tyder på” i officiella sammanhand innan någon har dömts. Vilka ord hade du använt?
Senast redigerad av Ballooong 2026-02-17 kl. 07:31.
Citera
2026-02-17, 07:31
Medlem
DickeFixs avatar
Angreppet på Flashback är ett angrepp på vår yttrandefrihet. Jag tycker alla bör fundera på vem som har mest att tjäna på det. Cui bono?

Det finns en farlig lögn som sprider sig i vår tid: att fri åsiktsbildning måste begränsas för att skydda demokratin. De som attackerar vår yttrandefrihet klär sig ofta i demokratisk retorik, men deras handlingar avslöjar ett djupt förakt för folkstyret.

Den som vill inskränka din och min rätt att framföra obekväma fakta, opassande argument och fria åsikter, är per definition inte demokrat. De vill inte att medborgarna ska tala fritt med varandra. De litar inte på att vanliga människor kan hantera full informationsfrihet, värdera olika källor och bilda sig en egen uppfattning. De ser dig som ett barn som måste skyddas från farliga tankar. Totalitarismens ansikte är alltid detsamma, oavsett om det bär en brun, röd eller grön skjorta. Det är föraktet för den fria människan och tron på att makthavarna vet bättre än folket självt.

Därför måste allt som utmanar deras eget narrativ bekämpas. Obekväma sanningar och kritisk granskning av makten stämplas snabbt som "desinformation" eller "ryktesspridning" från statens fiender. Det handlar inte om att värna sanningen, utan om att vakta berättelsen. De vill inte att deras egen världsbild ska ifrågasättas, för då rasar hela deras maktbas. Oliktänkande misstänkliggörs, marginaliseras och tystas med personpåhopp och invektiv. Vi har sett det förut i migrationsdebatten och nu ser vi det i säkerhetspolitiken mot dem som tror på diplomati och försoning istället för upprustning och militarism.

Vi måste försvara Flashback och yttrandefriheten som råder här. Yttrandefriheten är grundbulten; när den väl är borta följer resten av diktaturens maskineri. De som vill kontrollera vad du får säga vill i förlängningen även ta bort din rösträtt. Eftersom det är svårt att helt avskaffa val i ett formellt demokratiskt system, ser de istället till att det inte finns några reella alternativ.

Retoriken är densamma över hela världen och genom hela historien: "Landet måste stå enat mot yttre fiender." "Vi måste värna sammanhållningen och konsensus." Det är alltid i krisens namn som friheten stryps. När debatten tystnar och alla förväntas tycka likadant, då har totalitarismen vunnit en seger.

Och vem utför smutsjobbet? Jo, det finns alltid opportunister och mindre begåvade individer som tävlar om att bli statsideologins mest renläriga förkunnare. De som med näbbar och klor försvarar makthavarnas narrativ, i hopp om att själva få en plats vid makten. De tror att de står på rätt sida historien, men de är blott redskap för de som vill kontrollera oss.

Vägra vara ett redskap för totalitarismen. Försvara din rätt att tänka fritt och andras rätt att göra detsamma. Lyssna inte på dem som kräver konsensus och misstänkliggör sina åsiktsmotståndare istället för att bemöta deras argument med argument.
Senast redigerad av DickeFix 2026-02-17 kl. 07:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in