2026-02-16, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Gentrifiering av sporten. Övre medelklass och överklass driver upp priser på både utrustning och logi. Räcker egentligen med enkel utrustning och en koja på fjället för att ha trevligt men nä det ska vara flådigt, bekvämt och party.

Slalom var ju en sport för välbeställda redan i min ungdom på 70-talet. Vi vanliga dödliga for runt i skogen på trälaggar medan läkarbarnen snobbade iväg till alpländerna. Jag kan absolut förstå att det är alltmer populärt bland välbeställda-de slipper den multikulti de säger sig älska men i realiteten avskyr.
Citera
2026-02-16, 22:29
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Kanske är lite av orsaken att man nu måste dra inn pengarna på färre snödagar än förr. Vintrarna tycks blivit kortare på sistone.

Har de verkligen det om man tittar på sälen, åre eller ramundberget?
Nu spar de snö från året innan för att snabbt som fasen få ett snötäcke så fort det börjar närma sig kallgrader och sen på med alla snökanoner och bygga snö i massor.
Förr var väl en tidig vecka när det var ett par liftar och ett par nedfarter öppna men nu är det ofta nästan fullöppet direkt från start.

Jag har dålig koll men bara nyfiken om de verkligen fått färre skiddagar.
Citera
2026-02-16, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Efterfrågan är hög och att det lär vara dyrare att dyiga anläggningarna idag än förr.
Förlåt mig, jag är 60-talist och fattar tyvärr inte vad du menar med ”dyrare att dyiga anläggningarna idag”. Kan du kanske förklara för en ”gamling”?
Citera
2026-02-16, 23:02
Medlem
Jag tycker inte liftkorten är så dyra egentligen, det är ju stora anläggningar och en hel del personal som ska försörjas. Däremot är själva konceptet med "skidsemester" extremt dyrt och inte alls prisvärt när man räknar ihop resa, boende, hyra av utrustning och hela baletten. Framför allt om man tvingas göra det under sportlovet.
Citera
2026-02-16, 23:04
Medlem
För att aktieägarna ska "tjäna" pengar.
Citera
2026-02-16, 23:14
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Har de verkligen det om man tittar på sälen, åre eller ramundberget?
Nu spar de snö från året innan för att snabbt som fasen få ett snötäcke så fort det börjar närma sig kallgrader och sen på med alla snökanoner och bygga snö i massor.
Förr var väl en tidig vecka när det var ett par liftar och ett par nedfarter öppna men nu är det ofta nästan fullöppet direkt från start.

Jag har dålig koll men bara nyfiken om de verkligen fått färre skiddagar.
Kanske det är därför det blivit dyrare då, man investerar mycket i att få många skiddagar oavsett om det görs för att förlänga den naturliga säsongen eller kompensera för brist på natursnö.
Men till slut så är det nog att man tar så mycket betalt som det går utan att besöket går ner, tycks vara köar vid hissarna oavsett.
Citera
2026-02-17, 00:07
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Varför? För att hålla riff-raffet borta, såklart. De får gärna höja priserna lite till. Fjällveckan är ett andningshål i multikulturella nya spännande Sverige. Inte en babbe så långt ögat når. Alla är som Sverige var på 80-talet. WT slipper man också. Det är underbart. Liftkort pröjsar firman via friskvårdsbidrag så det kostar inte ett öre heller.

Ja, skipass kan man få återbetalt via Friskvårdsbidraget. Men det gäller förstås bara:

- dig själv som vuxen (ej barnen)

- om du har en arbetsgivare som erbjuder friskvård (långt ifrån alla anställda har en sådan förmån)

-
Citera
2026-02-17, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Slalom var ju en sport för välbeställda redan i min ungdom på 70-talet. Vi vanliga dödliga for runt i skogen på trälaggar medan läkarbarnen snobbade iväg till alpländerna. Jag kan absolut förstå att det är alltmer populärt bland välbeställda-de slipper den multikulti de säger sig älska men i realiteten avskyr.

De behöver inte fly något, de slipper ingenting. De åker bara på semester och gör nåt de tycker om. Åker skidor.
Citera
2026-02-17, 00:43
Medlem
cenobs avatar
Val Thorens är jävligt bra backar, men inte den trevligaste orten jag varit i. Gammal man här, åkte mycket på 90 tal. Då, på sportlov kunde man få en vecka i Val Thorens med liftkort för runt 8000 på hyffsat hotell. Priserna i sverige var ungefär det samma. Tråkigt att priser på skidåkning skenat iväg. Jag levde i mindre ort i sverige, med en skidbacke. Jag var där från 9 när de öppnade tills de stängde på helger. Från 18 tils de stängde på vardagar. Det räckte med typ 300 har jag för mig eller att farsan/morsan körde liftvakt några dagar under högsäsong. Alla barn borde få uppleva det utan tanke om kostnad. Åka skidor är bra skit.
Citera
2026-02-17, 01:17
Medlem
Inkommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Slalom har väl alltid varit dyrt?

Minns när man gick i skolan så var det bara rikemansungarna som höll på med slalom.
Slalom på vintrarna och golf och tennis på somrarna.
Det var inte dyrare än att åka utomlands i en vecka.
Strax under tusenlappen för en veckas liftkort och en stuga för ca 5000 spänn.
Så under 10.000kr för en familj på fyra.

Sen är ju inte tennis direkt dyrt. Ett racket och ett par gympaskor är allt som behövs. Betydligt billigare än tex fotboll med fyra skor och skydd.
Citera
2026-02-17, 01:54
Medlem
Delhibellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer
Sen är ju inte tennis direkt dyrt. Ett racket och ett par gympaskor är allt som behövs. Betydligt billigare än tex fotboll med fyra skor och skydd.

Jo precis! För med tennis slipper man ju krångel och utgifter med speciella anläggningar osv. Bara att ta sina rackets och börja spela precis vart som helst!
Citera
2026-02-17, 02:41
Medlem
Inkommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delhibelly
Jo precis! För med tennis slipper man ju krångel och utgifter med speciella anläggningar osv. Bara att ta sina rackets och börja spela precis vart som helst!
Ja, det finns många utomhusbanor som det är gratis att spela på.
Ska man spela inomhus kostar det ofta lite.
Terminsavgifter för träning varierar såklart men det är ungefär samma avgift som för fotboll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in