Citat:
Ursprungligen postat av
Trolltestet
Nej, det är en markant skillnad i modus operandi mellan de vanliga idioterna och de manusstyrda.

Frågan om vilka aktörer som kan ligga bakom olika aktiviteter på nätforum är komplex och bör behandlas med försiktighet. Möjliga aktörer kan omfatta allt från statliga aktörer till privata organisationer eller enskilda individer.
Eftersom det saknas verifierad information om vilka som faktiskt agerar på forumet bör man undvika att peka ut någon specifik part, även om vissa förklaringar kan framstå som intuitiva eller passa in i det etablerade narrativet att det är ryssar.
Jag har ännu inte tagit del av några övertygande bevis eller trovärdiga källor som visar att ryska statliga aktörer skulle vara aktiva på forumet. I avsaknad av sådana källor lutar jag mig mot en uteslutningsmetod:
Det förefaller osannolikt att Ryssland skulle prioritera att lägga resurser på ett svenskt forum som endast en liten andel av befolkningen besöker regelbundet (ca 1%). Det finns dessutom mindre plattformar och bloggar med större räckvidd än Flashback. Mot denna bakgrund framstår det som osannolikt att en riktad statlig informationsoperation skulle riktas just dit.
När jag talar om ”ryssar” avser jag specifikt statliga aktörer eller organiserade trollfabriker, inte privatpersoner.
Det är svårt att se varför enskilda individer i Ryssland skulle investera tid i att lära sig svenska för att delta i diskussioner på ett nischat forum. Däremot är det fullt möjligt att olika internationella hackergrupper genomför överbelastningsattacker, oberoende av geografiskt ursprung.
Att entydigt identifiera sådana grupper är dock ofta tekniskt svårt, särskilt om administratörer uppger att IP‑information inte är tillgänglig. Om detta stämmer eller inte är svårt att avgöra, men det gör det i vilket fall problematiskt att dra slutsatser om angriparnas identitet.