2026-02-16, 17:07
Medlem
https://www.st.nu/2026-02-16/slutar-efter-en-manad-far-660-000/

Citat:
Stadsbackens nya vd slutar plötsligt.

Mette Holst blir nu arbetsbefriad i sex månader – och får 660 000 kronor.

– Det är klart att jag blev överraskad över hennes beslut, säger L.A, tillförordnad kommundirektör.

https://www.mitti.se/nyheter/srvs-vd-sparkas--fallskarm-pa-nastan-3-miljoner-6.3.279199.2ced5e5d02

Citat:
2025-02-21 13:10
SRV:s vd Mette Holst sägs upp med omedelbar verkan. Beslutet fattades av en enig styrelse vid sammanträde torsdagen den 20 februari.
Hon kommer att få 18 månadslöner på ett totalt belopp om 2 790 000 kronor.

Att leva för fallskärmarna är väl inte framtiden?
Dags att sätta nya villkor på cheferna, våra skattepengar ska inte bli till gåvor!

Finns det något mer om denna kvinna?
Citera
2026-02-16, 18:07
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlentySpoiled
https://www.st.nu/2026-02-16/slutar-efter-en-manad-far-660-000/

https://www.mitti.se/nyheter/srvs-vd-sparkas--fallskarm-pa-nastan-3-miljoner-6.3.279199.2ced5e5d02

Att leva för fallskärmarna är väl inte framtiden?
Dags att sätta nya villkor på cheferna, våra skattepengar ska inte bli till gåvor!

Finns det något mer om denna kvinna?

Man undrar inte varför politikerföraktet växer när man ser sånt här?

Samtidigt pressas arbetslösa, ofrivilliga sådana med hårdare och hårdare regler och måste klara sig med en bråkdel av den summan.. Fy fan säger jag bara
Citera
2026-02-16, 18:26
Medlem
KnullfBristerssons avatar
Nu tycker jag ni överdriver. Artikeln ger ju ut utmärkt förklaring till förfarandet.

Men det finns inga pengar i världen som kan vara mer värt än att hitta rätt ledarskap.

Citera
2026-02-16, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnullfBristersson
Nu tycker jag ni överdriver. Artikeln ger ju ut utmärkt förklaring till förfarandet.

Men det finns inga pengar i världen som kan vara mer värt än att hitta rätt ledarskap.

Ren jävla korruption. Lätt att bajsa med andras pengar.
Citera
2026-02-16, 19:35
Medlem
Grattis till vinsten, eller vad säger man..
Citera
2026-02-16, 19:52
Medlem
Vad jag kan läsa mig till så är det ingen fallskärm utan en uppsägningstid på 6 månader som blivit beslutad arbetsfri av arbetsgivaren.

Blir naturligtvis olyckligt i sammanhanget som kommunen och ägarbolaget Stadsbacken AB befinner sig i.
Citera
2026-02-16, 20:29
Medlem
Norrbagg79s avatar
Just i det senaste fallet är det kanske att förstå, hon tog jobbet, men sen ändrade förutsättningarna sig totalt med brottsutredning i bolaget osv.
Men generelt är dessa fallskärmar åt helvete.
Citera
2026-02-16, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Just i det senaste fallet är det kanske att förstå, hon tog jobbet, men sen ändrade förutsättningarna sig totalt med brottsutredning i bolaget osv.

Hur hade du tänkt att det skulle fungera då? Du är väl medveten om att vd inte omfattas i lagen om anställningsskydd(LAS)? Fallskärmen är ett Vd-skydd som är etablerad som ”priset” för att någon ska acceptera ett uppdrag som Vd. Kanske speciellt i politiskt styrda organisationer. Du får gå på dagen om inte förtroendet finns.
Citera
2026-02-16, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
I det ena fallet är det ju inte en fallskärm.

Vad gäller fallskärmar sedan så är det ju så att plockar du bort dessa så kommer dessa människor kräva högre löner. Det är som med fotbollsproffs som kräver utköpsklausuler. Om klubbarna vägrar gå med på sådana så kommer spelarnas agenter se till att veckopengen höjs istället.
Citera
2026-02-16, 21:44
Medlem
Jag har haft med denna person att göra tidigare. År 2023 hade hon 128 748kr i lön på SRV Återvinning.

Hon får sparken på kommunägda SRV Återvinning och blir arbetsbefriad 18 månader, med bibehållen lön. Under tiden som hon är arbetsbefriad på SRV så får hon jobb på kommunägda Stadsbacken, jobbar där en månad och sedan slutar och får då sex månaders lön, där lönen är 110 000kr.

Så nu lever hon på en total månadslön på ca 250 000kr för att sitta hemma.

Edit:
Min fundering är, hon bor i Gnesta (nära Södertälje) men fått jobb i Sundsvall. Hur går det ihop?
Senast redigerad av Constapeln 2026-02-16 kl. 22:00.
Citera
2026-02-16, 21:57
Medlem
SirDevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjBosa
Hur hade du tänkt att det skulle fungera då? Du är väl medveten om att vd inte omfattas i lagen om anställningsskydd(LAS)? Fallskärmen är ett Vd-skydd som är etablerad som ”priset” för att någon ska acceptera ett uppdrag som Vd. Kanske speciellt i politiskt styrda organisationer. Du får gå på dagen om inte förtroendet finns.

Så du tror inte att någon skulle ta jobb med >100’ kr/mån utan fallskärm 😂😂😂
Citera
2026-02-16, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Man undrar inte varför politikerföraktet växer när man ser sånt här?

Samtidigt pressas arbetslösa, ofrivilliga sådana med hårdare och hårdare regler och måste klara sig med en bråkdel av den summan.. Fy fan säger jag bara
Instämmer-kommer man högt upp kan man bete sig hur jävligt som helst och blir alltid belönad. Vi fattiga blir av med sgi o a-kassa vid minsta fel i en blankett!
Fy fan!!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in