2026-02-16, 17:38
  #373
Medlem
idontneedtoknows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Vilka övriga sidor har varit utsatta?

Jag tycker den här händelsen är precis lika ologisk som när det påstods att Ryssland skulle ligga bakom sprängningen av Nordstream.

Om nu Flashback är fullt av *Rysshoror* och det är den minst politiskt korrekta uppfattningen, varför skulle Ryssland då attackera just den sida som är bäst på att framföra Pro-Ryska åsikter?

Som senare bekräftades vara USA.
Ja, det är bekymrade att vi Svenskar dras in i; svar: 1, svar, 2 - tankesätt. När svaret i många fall är svar 3. Eller t.o.m svar 4.
Vad som är sant såg jag som något vi Svenskar hade förmågan att dissekera.

Vad säger man; keep calm when the ocean stirs.
Citera
2026-02-16, 17:39
  #374
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Nej visst, men är det någon som faktiskt hävdat att angreppet skulle vara initierat, eller ens understött, av ryska staten?

Vad som nämnts är väl en "pro-rysk" grupp och de kan väl agera helt på eget bevåg. Egentligen räcker det väl med att någon enskild medlem i den gruppen som har tillgång till deras resurser får för sig att sänka Flashback.

Sedan kanske ryska staten i sin tur inte är så intresserade av att ta gruppen i örat så länge de går lös på annat än ryska intressen.
När svensk media påstår att det är en "rysk attack" eller "rysk påverkanskampanj" syftar det naturligtvis på att det är organiserat eller finansierat av den ryska staten. De menar såklart inte att attacken kommer från någon random ryss som kanske bor på Bahamas och gör detta för att det är kul.
Citera
2026-02-16, 17:41
  #375
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Hur kommer du och alla andra ryssympatisörer att reagera om det nu visar sig att Ryssland ligger bakom attacken?
Har även ni en gräns hur mycket Ryssland får hålla på med sin omvärld?

Jag sympatiserar inte med Ryssland utan med Ukraina liksom du men på ett annat sätt. Jag fördömer helt klart Rysslands invasion. Samtidigt försöker jag nyansera debatten och visa att även vi i väst är medskyldiga. Att förstå en konflikt och se sin egen skuld är inte att rättfärdiga motparten eller förminska dess skuld i konflikten. En förståelse för konfliktens uppkomst banar däremot vägen mot fred och försoning. Det gagnar alla, inte minst Ukraina. Jag undviker alltid personangrepp och håller mig till etablerade källor.

Flashback är så viktigt för yttrandefriheten och demokratin. Makthavare och andra som inte tror att vanliga människor klarar av full yttrandefrihet (inom lagens gränser) utan vill begränsa den så att deras eget narrativ får stå oemotsagt är per definition inte demokrater. De vill helst även beröva oss vår rösträtt eftersom de inte litar på att vi klarar av att värdera information och bilda oss en egen uppfattning.
Citera
2026-02-16, 17:42
  #376
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av T.S Garp
Kan ingen maila och säga till ryzzjävlarna att lägga av för fan. Skulle göra det själv om jag hade deras mailadress, börjar bli riktigt förbannad nu.
Skriv en insändare i lokaltidningen, det lär göra susen.
Citera
2026-02-16, 17:42
  #377
Medlem
Om vi för tillfället lägger frågan om vem som ligger bakom DDOS-attacken och funderar på varför just Flashback angreps så har jag några teorier:

- det var inte specifikt Flashback som var måltavlan. Angriparen har tex ett nytt verktyg att testa, eller någon ny rekryt som skall lära sig hantverket. Av många möjliga måltavlor råkade Flashback bli utvald, men det vara ren slump och inget utstuderat.

- Flashback valdes specifikt för att det är en stor nog sajt för att väcka uppmärksamhet, men att folk inte kan använda Flashback skulle inte skapa mer än irritation. Och anledningen till detta kan i sin tur vara att bara djävlas med Flashback, av ingen annan anledning än att man kan. Eller så kan det vara så att den som ligger bakom DDOS-attacken vill se (så långt det nu går) hur Sverige agerar, för att lära sig något.



Och så länge ett cyberangrepp "bara" skapar irritation istället för att ställa till med faktiska problem (tänk ett angrepp mot svenska banker, myndigheter eller annat som är faktiskt viktiga delar av samhället) så kan angriparen anta att staten inte kommer att lägga sig i allt för mycket. Det gör sajter som Flashback bra måltavlor.
Citera
2026-02-16, 17:44
  #378
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontneedtoknow
Som senare bekräftades vara USA.
Ja, det är bekymrade att vi Svenskar dras in i; svar: 1, svar, 2 - tankesätt. När svaret i många fall är svar 3. Eller t.o.m svar 4.
Vad som är sant såg jag som något vi Svenskar hade förmågan att dissekera.

Vad säger man; keep calm when the ocean stirs.

Det är möjligt att förmågan att dissikera fortfarande är god, men Flashback som institution har sjunkit avsevärt på senare år (inte sagt att jag alltid har rätt)
Idag svarar uppenbart o-insatta personer på rena faktafrågot på ett sätt som inte var samma för 15 år sedan.

Flashback är bra på att få fram uppgifter om aktuella kriminalfall och sådant, men utrikespolitiken här är ett skämt.
Citera
2026-02-16, 17:44
  #379
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
"Vad gör ryssen när man inte vinner "kriget" i Ukraina? Man ger sig på infrastrukturen istället.
Vad gör ryssen man inte inte vinner "propagandakriget" på Flashback? (se ovan)"
Så med andra ord menar du att du och dina gelikar vann propagandakriget på FB?
Citera
2026-02-16, 17:46
  #380
Medlem
HRTs avatar
Börja med att kasta ut alla ryzztroll som sprider dynga i diverse trådar relaterat till Ryssland, Försvar, Politik och Ukraina. Alla dessa nyreggade som bara förpestar forumet
Citera
2026-02-16, 17:47
  #381
Medlem
idontneedtoknows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Hur kommer du och alla andra ryssympatisörer att reagera om det nu visar sig att Ryssland ligger bakom attacken?
Har även ni en gräns hur mycket Ryssland får hålla på med sin omvärld?

Du är några steg bakom här. Agenda -> "jag har rätt".

Skulle gissa att de flesta här vill har en logisk, slutgitlig förklaring här.
Bara för att du - (och jag?) är emot Rysslands olika handlingar, betyder det inte att vi kan nöja oss åt att helt enkelt skylla allt på din (min?) fiende.

Vore inte det bästa att vi finner ut av de/dem som attackerar innan vi lägger alla våra ägg i en hand? Om du tänker lite, vad skulle kunna vara nersidan med detta tankesättet? Om du tänker tänk... tän... tä...

Det handlar inte om att din familj hypotetiskt har mördats av "Ryssland", som gör dig partisk, och så fort indikationer "visar" att det var Ryssland som har mördat din familj- borde inte ditt syfte vara att ta reda på VEM som faktiskt gjorde det.
Du har säkert sett filmer där någon oskyldig blivit anklagad, men, den sörjande familjen finner trötst i att NÅGON har blivit tagen (speciellt den DU trodde).

Du är en normal människar och tillhör runt 70% av världens befolkning. Inget att skämmas över!
Citera
2026-02-16, 17:48
  #382
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Så med andra ord menar du att du och dina gelikar vann propagandakriget på FB?


Presens "vinner". Rysslands båda "krig" pågår fortfarande och inget av dem går något vidare.

Klart att attacker som dessa sätter press på Flashback. "-Moderera hårdare mot angrepp mot den ryska staten, annars..."
Moskvastaten är ju en maffiastat, så detta är deras "hästhuvud i sängen-moment".
Citera
2026-02-16, 17:49
  #383
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
När svensk media påstår att det är en "rysk attack" eller "rysk påverkanskampanj" syftar det naturligtvis på att det är organiserat eller finansierat av den ryska staten. De menar såklart inte att attacken kommer från någon random ryss som kanske bor på Bahamas och gör detta för att det är kul.

Jaha, du menar så, ja det känns minst sagt tveksamt, åtminstone om man nu läser det på det sättet.
Citera
2026-02-16, 17:54
  #384
Medlem
idontneedtoknows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Det är möjligt att förmågan att dissikera fortfarande är god, men Flashback som institution har sjunkit avsevärt på senare år (inte sagt att jag alltid har rätt)
Idag svarar uppenbart o-insatta personer på rena faktafrågot på ett sätt som inte var samma för 15 år sedan.

Flashback är bra på att få fram uppgifter om aktuella kriminalfall och sådant, men utrikespolitiken här är ett skämt.

Som både du och jag förstår, handlar det inte om att "ha rätt". Utan att om utforska möjliga förklaringar, utan personlig agenda. För, med personlig agenda, är det lätt att hamna fel. Jag vet att 100x smartare personer än jag därute jobbar för "den sanna sakens skull". Jag håller tummarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in