2026-02-15, 22:08
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Vet det kanske är fel att säga man in the middle attack då det gäller sms men ändå.
Går det att bygga nåt så man lyckas komma mellan masten och mobilen så man kan se en persons sms?

Tex om min granne får ett sms så kan jag se det om jag är tillräckligt nära hans telefon.
Citera
2026-02-16, 10:33
Medlem
Connykrims avatar
Va menar du med man in the middle attack?

Klart det går att komma åt någons sms på telefon, men du behöver installera mjukvara på offrets lur
Citera
2026-02-16, 13:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Vet det kanske är fel att säga man in the middle attack då det gäller sms men ändå.
Går det att bygga nåt så man lyckas komma mellan masten och mobilen så man kan se en persons sms?

Tex om min granne får ett sms så kan jag se det om jag är tillräckligt nära hans telefon.
Även om du du mot förmodan skulle ha utrustning till att göra det skulle dom flesta, om inte alla vara krypterade.
Du skulle ha bättre lycka med att instalera mjukvara som finns enkelt tillgängligt och kör dolt i bakgrunden på offrets telefon.
Citera
2026-02-16, 13:53
Medlem
Citat:

Ja, absolut. Men olagligt så klart. Det är en IMSI catcher du syftar på. Rent teoretisk och utan uppmuntran till brott är dessa lätta att köpa eller hyra om man letar lite på sociala medier.
Citera
2026-02-16, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Även om du du mot förmodan skulle ha utrustning till att göra det skulle dom flesta, om inte alla vara krypterade.
Du skulle ha bättre lycka med att instalera mjukvara som finns enkelt tillgängligt och kör dolt i bakgrunden på offrets telefon.

Rena SMS är alltid okrypterade. Därför Amerika varnat sin befolkning flertalet gånger att inte använda SMS på grund av upprepade misstänkta attacker från Kina. Men förstår att du tänker på iMessage, WhatsApp, Telegram osv. Vilka är säkrare. Det enda "helt" säkra hittills är Signal.
Citera
2026-02-16, 14:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Honzik
Rena SMS är alltid okrypterade. Därför Amerika varnat sin befolkning flertalet gånger att inte använda SMS på grund av upprepade misstänkta attacker från Kina. Men förstår att du tänker på iMessage, WhatsApp, Telegram osv. Vilka är säkrare. Det enda "helt" säkra hittills är Signal.
Nej, jag har krypterat via RCS, vilket är standard end-to-end kryptering, för nyare android telefoner.
Citera
2026-02-16, 14:15
Medlem
Citat:
Nej, jag har krypterat via RCS, vilket är standard end-to-end kryptering, för nyare android telefoner.

fast vad gör kryptering på mobilen om man kan fånga signalen mellan mobilen och masten?
Citera
2026-02-16, 14:18
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
fast vad gör kryptering på mobilen om man kan fånga signalen mellan mobilen och masten?

Meddelanden krypteras direkt på avsändarens enhet innan den skickas.
Citera
2026-02-16, 14:37
Medlem
Citat:

Ja exakt då menar vi samma men tror vi har olika definitioner av SMS. Rena klassiska SMS sänds via radiovågor, originalet från 90-talet. RCS är inte ett klassiskt SMS då RCS krypteras och skickas via data/internet. Vilket gör det säkrare likt iMessage, WhatsApp, Telegram osv.

Men frågan är väl snarare hur TS definierar SMS om vi ska kunna svara på frågan.
Citera
2026-02-16, 19:31
Avstängd
Citat:
? RCS crypterar det direkt i mobilen innan du skickar det, och kan endast läsas av mottagaren.
Citera
2026-02-16, 23:08
Medlem
Citat:
? RCS crypterar det direkt i mobilen innan du skickar det, och kan endast läsas av mottagaren.

Så vad händer när du TAR EMOT sms då?
Du förstår väl att sms:et går från avsänder till masten och sedan från masten till din mobil?
Citera
2026-02-17, 03:53
Avstängd
Citat:
Så vad händer när du TAR EMOT sms då?
Du förstår väl att sms:et går från avsänder till masten och sedan från masten till din mobil?
Du förstår väll vad end-to-end kryptering innebär och hur det fungerar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in