2026-02-16, 10:11
Medlem
jtds avatar
På curlingen i OS i år så låter det mer från läktarna än på hockeymatcherna. Kanske högst av alla sporter. Detta har blivit uppmärksammat.

Sporten var för i alla fall ca 10-20 år sedan något jag skrattade åt när jag hörde något om, och dem flesta tyckte liksom mig - att det inte borde kallas en sport. Jag har ändrat min åsikt, och det verkar som att fler har gjort detta. Det är ju absolut ingen fysisk sport, så kreti och pleti hemma i stugorna kan ju gå ned till närmsta sjö så här i vinter tider och ploga upp en provisorisk bana och lira det istället för sommarens boule. Fler generationer, tillsammans. Det har jag provat här nu för någon dag sen med min granne Mogge, vi ploga till en bana på sjön och lira curling. Och pimplade lite och drack några bärs. Grillade fångsten över öppen eld på plats bredvid banan. Det var ganska trevligt faktiskt. Vi hade inget riktigt proffs-set för curling utan improviserade lite med saker man kan hitta hemma. Det som lirar bäst hittills är strykjärn. dessa kan man sedan laminera under för att få ett bra glid om det är moderna järn med hål under ((körde vanlig skidvalla)) men jag hittade ett gäng såna i gjutjärn utan krusiduller. Man fick sopa framför sitt egna järn. Mogge körde kavasava och det var riktigt kasst. Jag hade en sån golvmopp som är avlång botten med gamla fönsterlister jag limmat på som jag sprayade 5-56 på mellan rundorna. Jag vann.

På proffsnivå kanske man hade kunnat få in lite mer action? Det har varit ett ramaskri om vissa lag som har petat på stenen efter att man släppt den. Kanske kan man införa som alla andra sporter (som curling verkar saknas) något form av straff? T.ex poängtapp, fri sten eller flytt-utav-sten. Eller rent av utvisa spelare några rundor, likt hockey. Kanske kan motståndarna få en extra sten denna omgång.

Eller rent av slänga in en "fri hand"? Låt en av soparna, bokstavligen sopa till stenen någon gång under rundan så får man bara 1 sånt slag per runda. Det hade gett lite action !

vad tror ni ? är curling på uppfart ? jag tycker inte mig se lika mycket skitsnack om det längre i alla fall.
Senast redigerad av jtd 2026-02-16 kl. 10:17.
Citera
2026-02-16, 10:23
Medlem
BombaySaphires avatar
Nej, man skrattade inte åt curling för 10-20 år sedan. Det har alltid varit en publikfavorit under OS, åtminstone sedan 80-talet.
Citera
2026-02-16, 11:52
Medlem
Vitiss avatar
Varför har curlinglagen egennamn? Typ "Lag Persson"?
Citera
2026-02-16, 14:53
Medlem
Blir kul att se om det får ett uppsving av utövare. Folk har tänkt på och snackat om den här sporten mer under senaste veckan än vad de gjort under hela sin tidigare livstid.
Citera
2026-02-17, 23:32
Medlem
jtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Varför har curlinglagen egennamn? Typ "Lag Persson"?

Jag har också reagerat på detta. Är det stjärnstötarens namn ? Kan samma nation ha fler lag? Vad är annars anledningen
Citera
2026-02-17, 23:36
Medlem
jtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Nej, man skrattade inte åt curling för 10-20 år sedan. Det har alltid varit en publikfavorit under OS, åtminstone sedan 80-talet.

Detta har gått förbi mig helt. Det har alltid varit skratt, även på 80 talet på byggena jag varit på o de e många. Har drivit entreprenad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in