Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Givetvis sänker bättre infrastruktur elpriserna. Med bättre överföringskapacitet kan du köpa el på en större marknad och försäkra dig om att få ett bättre pris. Bättre överföringskapacitet är inte detsamma som mer produktionskapacitet men bättre överföringskapacitet leder till mer produktionskapacitet. Fler vill producera el om det finns en större marknad att sälja den på. Det här är ganska grundläggande nationalekonomi och gäller för alla sorters marknader, inte bara elmarknaden.
Om 30 år så får vi kanske sänkta elpriser av ökad infrastruktur, genom den händelsekedja du beskriver.
Men nu ska skattepengar gå till
infrastruktur genom påtvingade politiska regler som rundgår marknadsekonomi. För att det kanske leder till ökat incitament att
producera el genom marknadsekonomiska mekanismer.
Men ska skattepengar genom påtvingade politiska regler som rundgår marknadsekonomi gå till något så är det både snabbare och effektivare att skicka de pengarna och reglerna till att bygga ut el
produktionen där den behövs.
Ska vi låta den kapitalistiska marknaden styra låt den kapitalistiska marknaden styra, men då ska den också betala infrastrukturen. Nu är det beslutat att staten och över-staten ska pröjsa för infrastrukturen, "så den kapitalistiska marknaden kan fungera".
Det handlar endast, och
endast, om att detta är det snabbaste och billigaste sättet för kontinentaleuropa, främst Tyskland, att sänka sina elkostnader (genom att jämka till att vi betalar högre).
De har sagt "fuck kapitalistisk marknadsekonomi, vi har mer makt i EU än alla andra, vi lägger EU-pengar på ett gäng parasitkablar till Sverige". För bygga egenproducerad ström i Tyskland klarar de inte av, förutom deras skitiga brunkol.
Att Nordpoolen inte är en EU-grej gör detta ännu tydligare. Det är ett helt annat avtal. Men de använder sin makt i EU - igen, en helt annan grej - att tvinga oss att betala högre elpriser för att de ska få lägre genom att påtvinga större och fler kablar.
Vi blir kungligt rövknullade och utspelade. Det handlar inte om något annat. Att dra in "marknaden löser det här av sig självt" när den redan är satt så in i helvetes ur spel av politiskt fulspel är en självmotsägelse av enorma mått.
Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Din kognitiva nivå är säkert över ett dagisbarns, men så där imponerande hög är den inte.
EU strävar efter en helt fri elmarknad, där säljare kan producera så mycket el de vill och köpare kan konsumera så mycket el de vill och där marknaden sätter priset. Även folk med suboptimala kognitiva förmågor brukar erkänna att marknadsekonomi är bättre än planekonomi.
Att jag har högre kognitiv nivå än EU-politrukerna hade jag inte heller kallat imponerande, så jag är helt enig med dig på den punkten.
Andra punkten där emot.
Det är bara ord. Ja, en perfekt värld så hade jag kunnat köpa el direkt av en solcell i Grekland. Ett långsamt utvecklande av infrastrukturen gör detta mer och mer möjligt. Infrastrukturutveckling är något som alltid tuggar på i bakgrunden i alla samhällen.
Men orsaken att det är ett jävla påeldande just nu, efter nordstream blivit sprängt i bitar, har absolut inget med detta långsiktiga mål att göra.
Nu ska det ske snabbt, nu hastar det "för allas låga priser", nu nu nu ska det ske. Det hastar. En 1.000.000 Twh kabel mellan Tyskland och Sverige kanske genererar ett nytt vattenkraftverk om 15 år trots allt som sänker strömpriset med några ören för alla, så det är jätteviktigt att det sker nu! Att svenska folket och svenska industrin under dessa 15 år kommer betala sjukt mycket mer för att värma sig i sina 15 minusgrader, och att kontinentaleuropeerna bara råkar få halverat strömpris under dessa 15 år kan vi kan ignorera, det är bara en tillfällig sidogrej, det handlar om
marknaden och
framtiden. Kumbaya! We shall overcome!
Jag hoppas innerligt våra egna politiker ser genom detta och inte går på denna blåsning.