Laddtorsk på jakt efter enkelt ligg. Får nobben av väldigt mkt yngre tjej. Manipulerar sig fast, köper alkohol åt bruden vars omdöme då börjar svikta. Tar chansen när hon har tillräckligt med promille i sig. Sticker sedan direkt och lämnar ön. Fräscht. Förmodligen finkan nästa.
För att inte tala om att han visste att hon inte ens va 18 och inte fick va där inne eller dricka.
Det verkar dock inte som att hon drack särskilt mkt. Han ville köpa fler men hon sa nej för att hon ännu inte hade druckit en när han hade druckit flera.
Oavsett om hon va döpackad eller inte så tror jag inte ett dugg på att hon sagt nej tre ggr med att åka med honom hem med olika ursäkter och sen tackat ja till att knulla med honom på en sunkig krog toalett.
Hon va inte ens så våt att han kunde få in den utan att spotta. Det säger nog för mig när tjejen är 17år och knappast har problem med att bli våt.
Är det någon som du känner till som står där?
Nej. Innan han går ut så tar han upp luvan på sin luvtröja och drar ihop den och håller med sin hand för att man inte skulle se vem det är. Han går jättefort och så springer han till vänster runt baren där det inte är så mycket folk. Säger han något mer till dig?
Nej. Så han bara försvinner?
Ja. Förbereder han sig inne på toaletten med det här med luvan? Vet du om det var något band eller håller han bara med handen?
Jag tror att det är ett band och så håller han i med handen och går ut nedböjd. Går han ut först?
Ja. Han försvinner till vänster runt baren. Ser du vart han tar vägen?
Jag ser att han går väldigt fort. Vet du om han pratar i telefonen då?
Vet inte. Går han uppför trappan då?
Ja.
s93
Kusin till BO som säger att det var tjejen som dissade J efteråt & inte tvärtom:
Och sen efter så han bara: oj, hur ska vi gå ut från det här nu då? Och då ville inte hon prata med honom. Hon var bara arg och chockad och ledsen, sa hon. Sen öppnade han dörren och då sa hon att det var folk som typ applåderade och då skrek hon: "tyst" eller "håll käften. Det är inte kul."
s234
Vakten S som säger att J skyndade därifrån & han såg J först igen på torget efter stängning:
Men du får intrycket att han låtsaspratar i telefon sådär och har bråttom därifrån?
Ja. Okej. Ser du vart han tar vägen sen eller?
Nej, alltså han är ju... Han går bara rätt runt baren sen ser jag inte honom mer. Gör han någonting mer förutom att hålla telefonen mot örat som du reagerar över?
Nej, alltså han går där bara väldigt snabbt. Han skyndar sig därifrån.
s132
J som säger han var på plats:
När ni ska gå ut därifrån sen då, det har du berättat lite om, kan det vara så att du
drog upp luvan på din munkjacka då?
Mm. Och varför gjorde du det?
För att vi kom överens om att vi skulle gå ut en och en för att inte bli påkomna och för att inte bli påkomna så drog jag upp luvan och gick ganska hastigt ut. För att inte...jag är ett känt ansikte på Gotland och är i partnerrelation.
….. Okej. Det var mer så? Det var inte att du kände att du hade gjort något fel där inne?
Nej, absolut inte. Jag visste ju att det var folk i kön bakom eller utanför. Så jag visste att i alla fall de kommer ju se mitt ansikte liksom. Så då satte jag på mig luvan, för att jag hade en sån tröja med luva på, i några meter. Sen när jag kom in på dansgolvet då tog jag av mig den. Så jag gick inte runt och gömde mig hela kvällen utan det var mest att jag visste att det var folk utanför som var lite irriterade för att vi hade varit inne där en stund.
s253
Vän till J som träffade honom på Munken efter toasexet:
Han ringer mig kanske kvart i tre eller någonting på natten. Då får vi kontakt med varandra. Och så träffade jag honom kanske, det var väldigt nära stängning för alla höll på att gå ut ifrån Munkkällaren. Så vi ses och typ går ut därifrån direkt ut på torget.
…… Okej, kan du försöka dra dig till minnes när du träffade J där? Du sa att det var nära stängningstid där. Men i vilket sammanhang är det du träffar honom då?
Alltså vart någonstans exakt? Ja, och vad höll han på med då så att säga?
Nej men jag stod vid baren tror jag, utebaren där på Munkkällaren. Och så har jag sagt att jag är där i telefon. Och då kommer han bara där. Jag vet inte om han kommer utifrån eller om han kommer någon annanstans så men vad han har gjort innan vet inte jag. Hade ni pratat i telefon innan då alltså?
Ja, jättesnabbt vart jag var någonstans. Och vilken tid var det här? Alltså kanske 02.45.
Någonstans där. Och så kommer han några minuter efter då.
s161
Bartender CS säger J var i baren:
Jag såg honom vid stängning kl 03 och då kom han ner vid dansgolvet.
…..
Han kom ner själv och sen kom kompisen. J gick på toa och kompisen väntade.
s204
Ser du dem något mer just den natten eller? Jag ser inte tjejen något mer överhuvudtaget men jag ser J. Han stannar kvar ett litet tag efter stängning och väntar på en kompis där. Jag tycker han beter sig väldigt skumt. Och han frågar oss om efterfest och lite sådana grejer.
s207
Bartender KT säger att J var i baren:
När stängde stället.
Vakterna tog ut alla gäster vid kl 3. Jag såg att J var kvar på stället. Han skulle prata med oss i baren och med vakterna. Vad ville han då.
Han frågade om efterfester och om han kunde gå på någon efterfest. Han hade nån kompis med sig då och denne var på toa, så jag antar att det var därför han var kvar. Kände du igen hans kompis.
Nej, jag har inte sett honom tidigare. Så han och den andra killen är bland de sista gästerna.
Ja. Pratade du något med om det du ansåg vara olämpligt.
Nej, men såhär i efterhand hade det ju varit bra om jag gjort det.
s218
Summa summarum: J var kvar på Munken. Han ringde ett samtal till en kompis som var på Munkens utebar & då gick J dit & mötte honom. Sedan gick de in igen.
BO var ej kvar på Munken.
Jag är helt klart också förmodligen lite färgad av erfarenheter och vänners erfarenheter - men med tanke på att var tredje kvinna blir utsatt så tycker jag vi har rätt att väga in erfarenheter i sånt här.
Och jag respekterar män som kan lyssna och förstå.
Framför allt är jag otroligt triggad av alla män i tråden som tycker det är helt otänkbart och bisarrt att behöva fråga om samtycke.
Ochj ja, GM påstår att han fått samtycke, men han började också med att fly platsen, sen ön och sen i första samtalet med polisen påstå att han inte kände tjejen och inte visste vad det handlade om utan att det skulle vara någon hämnd för att han kastat ut män från krogen som varit äckliga mot tjejer.
Det gör att jag 110% tror att samtycket är efterhandskonstruktion för honom .
Tyvärr vet jag inte vad pappa ledighet ska göra för nytta i att lära unga män om samtycke?
Tack för din beklagan, undrar om var tredje kvinna är en underdrift? Med tanke på att jag som levt ett väldigt skyddat liv blivit utsatt för mäns gränslöshet/respektlöshet 7 gånger, senast var jag 48 år. Efter det tack och lov så är jag inte ett ”byte” längre.
En gång i veckan simmar jag på badhuset, efteråt är det ett pappaledigt gäng med sina bebisar i fiket.
Nu tjuvlyssnar jag på deras samtalsämnen. Tex ”Hur gör du med Ebba? Somnar hon i bilen hem och kan hon fortsätta sova hemma? Elliots sov schema blir helt fel… osv Jag blir så glad när jag hör dem prata.
Tycker mig ha läst att pappors positiva kontakt med sina döttrar gör att döttrarna i framtiden väljer män som är bra för dem.
Kan tänka att söner som har en bra kontakt med sina pappor också utvecklas till män som är empatiska och kan känna vad som är rätt och fel i samtycke.
Hoppas att på längre sikt detta skall ha betydelse.
Missuppfattning del 2: ”J flydde ön” i försök att undkomma lagens långa arm:
LB erbjöd sig att vara med & betala flygbiljett för J så de kunde ses & prata affärer.
Och vi pratade också om att vi behöver sitta ner och planera upp saker i bolaget. Allt från event, för vi ska ju ha olika event under höst och vinter och sådär. Och eftersom jag har inte varit på Gotland på några veckor så vi tar ju väldigt mycket på telefon, dag till dag-grejer.
Men det är väldigt svårt att sitta och planera på telefonen om man ska göra det. Så jag sa att vi behöver nog träffas nu eftersom det var ett tag sedan, och att planera upp. Vi har saker som kommer.
s122
Och det är denna dag de avgår från styrelsen så det är därför han måste möta upp LB. Kanske även en jurist var med?
Detta var garanterat på hennes initiativ & inte hans.
Ja, men detta är ju jättekonstigt. I normala fall så har man ju ett företagskort som man belastar företagets kostnader, resor i detta fall. Vadå att hon betalar och sedan skall det ändå belasta företaget?????
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Missuppfattning del 2: ”J flydde ön” i försök att undkomma lagens långa arm:
LB erbjöd sig att vara med & betala flygbiljett för J så de kunde ses & prata affärer.
Och vi pratade också om att vi behöver sitta ner och planera upp saker i bolaget. Allt från event, för vi ska ju ha olika event under höst och vinter och sådär. Och eftersom jag har inte varit på Gotland på några veckor så vi tar ju väldigt mycket på telefon, dag till dag-grejer.
Men det är väldigt svårt att sitta och planera på telefonen om man ska göra det. Så jag sa att vi behöver nog träffas nu eftersom det var ett tag sedan, och att planera upp. Vi har saker som kommer.
s122
Och det är denna dag de avgår från styrelsen så det är därför han måste möta upp LB. Kanske även en jurist var med?
Detta var garanterat på hennes initiativ & inte hans.
Jag tolkar det såhär, väldigt kortfattat: bägges utsagor bedömdes sanningsenliga. Men hon hade vittnen (hennes kompisar) som kunde styrka hennes berättelse & det hade inte han.
Okej så det kan vara till din egen fördel ifall du pratar med dina vänner om det ömsesidiga sex du haft, speciellt ifall det är med någon du inte har så bra koll på. Oavsett ifall hon eller han önskar att det ska förbli en hemlighet.
Sedan tidigare är hon dömd för rattfylleri? Kört bil utan att ha rätt ålder inne, körkort, samt onykter? Är det något som faktiskt stämmer?
Ja, men detta är ju jättekonstigt. I normala fall så har man ju ett företagskort som man belastar företagets kostnader, resor i detta fall. Vadå att hon betalar och sedan skall det ändå belasta företaget?????
Hon har hundra procent erbjudit sig betala för att få honom där ifrån när han ringt och berättat
Det är inte ett dugg konstigt iom att du samlar privata flygpoäng / bonusar & du får det billigare på sikt vilket är bra om du reser mkt.
Varför samla poäng för dina resor till ett företag du vet du inte kommer vara delaktig i?
Du får bonusen, företaget står för kostnaden.
Okej så det kan vara till din egen fördel ifall du pratar med dina vänner om det ömsesidiga sex du haft, speciellt ifall det är med någon du inte har så bra koll på. Oavsett ifall hon eller han önskar att det ska förbli en hemlighet.
Sedan tidigare är hon dömd för rattfylleri? Kört bil utan att ha rätt ålder inne, körkort, samt onykter? Är det något som faktiskt stämmer?
Att hon blivit dömd för rattfylleri skall ha framkommit under rättegången enligt en skribent i tråden.
Hon finns även med på Krimfup.
För att inte tala om att han visste att hon inte ens va 18 och inte fick va där inne eller dricka.
Det verkar dock inte som att hon drack särskilt mkt. Han ville köpa fler men hon sa nej för att hon ännu inte hade druckit en när han hade druckit flera.
Oavsett om hon va döpackad eller inte så tror jag inte ett dugg på att hon sagt nej tre ggr med att åka med honom hem med olika ursäkter och sen tackat ja till att knulla med honom på en sunkig krog toalett.
Hon va inte ens så våt att han kunde få in den utan att spotta. Det säger nog för mig när tjejen är 17år och knappast har problem med att bli våt.
Förklaringarna till hennes beteende som krävs för att få det till våldtäkt är krystade så in i helvete det räcker för mig för att konstatera att hon var helt frivillig,
Det är inte ett dugg konstigt iom att du samlar privata flygpoäng / bonusar & du får det billigare på sikt vilket är bra om du reser mkt.
Varför samla poäng för dina resor till ett företag du vet du inte kommer vara delaktig i?
Du får bonusen, företaget står för kostnaden.
Nä, detta kan inte vara en förklaring. Du kan absolut köpa flygbiljetter på företagskortet och samla bonusen privat. Så gör nog de flesta småföretagare. Vet att man i större företag och organisationer ofta har en sådan policy att man inte får samla bonus åt sig själv till privata resor men i detta fall ett väldigt litet hotell, nej.
Lutar mer åt att de tre delägarna antingen bestämt att ingen skall ha ett företagskort utan att alla inköp man gör utöver det som faktureras skall man först lägga ut privata pengar och sedan få tillbaka dem av företaget. Varför göra så? Man litar inte på att någon eller några av de tre inte klarar av att sköta förtroendet och skulle köpa till sig själv istället för till företaget.
Ett annat alternativ är att banken inte godkänner en eller flera av delägarna ett företagskort, pga tidigare misskötsel av något slag.
Eller är det så illa att det inte en finns täckning för en flygbiljett på företagskontot. I och för sig en väldigt dyr biljett gissar jag, brukar vara det om man inte planerar förväg. Företaget har hittills samlat på sig 12 betalningsanmärkningar under det år som Villa Gutebagge funnits.
Nä, detta kan inte vara en förklaring. Du kan absolut köpa flygbiljetter på företagskortet och samla bonusen privat. Så gör nog de flesta småföretagare. Vet att man i större företag och organisationer ofta har en sådan policy att man inte får samla bonus åt sig själv till privata resor men i detta fall ett väldigt litet hotell, nej.
Lutar mer åt att de tre delägarna antingen bestämt att ingen skall ha ett företagskort utan att alla inköp man gör utöver det som faktureras skall man först lägga ut privata pengar och sedan få tillbaka dem av företaget. Varför göra så? Man litar inte på att någon eller några av de tre inte klarar av att sköta förtroendet och skulle köpa till sig själv istället för till företaget.
Ett annat alternativ är att banken inte godkänner en eller flera av delägarna ett företagskort, pga tidigare misskötsel av något slag.
Eller är det så illa att det inte en finns täckning för en flygbiljett på företagskontot. I och för sig en väldigt dyr biljett gissar jag, brukar vara det om man inte planerar förväg. Företaget har hittills samlat på sig 12 betalningsanmärkningar under det år som Villa Gutebagge funnits.
Det spelar ingen roll vad för upplägg de haft i företaget & företagets ekonomi har inget med den påstådda våldtäkten att göra.
Min poäng med inlägget var att LB inte skulle ägna sig åt ”skyddande av brottsling” som det insinueras i tråden.
Jag säger det en gång till fast i andra ordalag: LB har inte erbjudit sig att betala flygbiljetten för hon ville hjälpa J att ”fly från ön”. Det är helt uteslutet.
Rimligare är då att han inte flydde öht & de träffades för att avsluta sina affärer vilket det även finns bevis på.