Citat:
Ursprungligen postat av
geyto
Precis. Det var lite min poäng. Vem gör så här idag? Allting loggas, mer eller mindre. Någon pratar alltid vid mun. Ett par pilsner in på en fredag kväll och någon ska skryta nere på den lokala puben om vad de "kommit undan med". Jag ser inte att det fungerar. Och nu gjorde det inte det.
Är du helt och hållet bakom flötet människa? Ursäkta mitt tonläge, men du är verkligen ute på djupt vatten i din analys.
Detta är bara toppen på ett enormt isberg. Majoriteten av alla fall som rör mutbrott upptäcks aldrig.
Internationella studier (bl.a. från United Nations Office on Drugs and Crime och Organisation for Economic Co-operation and Development) visar att endast en mkt liten andel av alla mutbrott upptäcks. Upptäcktsgraden uppskattas ofta ligga på under 10%. I vissa bedömningar talar man om 1–5% av den faktiska totala omfattningen. Det innebär att den så kallade ”mörkertalet” kan vara 90–99%.
Institutioner som Brottsförebyggande rådet har dessutom påpekat att mutbrott är ett brott med enorma mörkertal och bland annat hävdar man: "I Sverige är antalet lagförda mutbrott per år mycket lågt jämfört med den sannolika faktiska förekomsten."
Varför är upptäcktsgraden då så låg? För att mutbrott saknar som regel ett tydligt brottsoffer som anmäler, sker mellan två parter som båda tjänar på tystnad och maskeras som konsultavtal, fakturor eller representation. Bolag i skatteparadis, dotterbolag, skalbolag och bankkonton i länder med omfattande sekretess, t.ex Schweiz, kan effektivt användas för att undgå lagens förlängda arm.