2026-02-15, 05:00
Medlem
Pga Donald Trump så har jag slutat att titta på nyheter. Jag blir bara förbannad när jag ser vad han ställer till med. En lustig sak är att jag i princip helt har slutat att titta på tv efter detta, så jag måste ju ha tittat väldigt mycket på nyheter...

Hursomhelst, jag känner mig mer harmonisk nu. Någon annan här som har samma erfarenhet gällande att sluta att titta på nyheter?
Citera
2026-02-15, 16:07
Medlem
Merwinnas avatar
Jag har inte haft TV på många herrans år, men jag läser ju nyheter ändå på olika nyhetssajter. Jag känner faktiskt ett par människor som har slutat konsumera nyheter i samtliga former - inte för Trumps skull utan för alla olyckor som händer, hemska barnmisshandelsfall och mord och krig och elände - de menar att de mår bättre av att inte veta. Och det är ju inte förbjudet, att tänka så.
Citera
2026-02-15, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har inte haft TV på många herrans år, men jag läser ju nyheter ändå på olika nyhetssajter. Jag känner faktiskt ett par människor som har slutat konsumera nyheter i samtliga former - inte för Trumps skull utan för alla olyckor som händer, hemska barnmisshandelsfall och mord och krig och elände - de menar att de mår bättre av att inte veta. Och det är ju inte förbjudet, att tänka så.
Jag fattar att man kan bli trött på elände, men att helt sluta ta del av nyheter är ju lite att stoppa huvudet i sanden. Verkligheten försvinner inte för att man väljer bort den.

Säkert personen med starka åsikter om samhället.
Citera
2026-02-15, 16:30
Medlem
Jordgubbes avatar
Det beror förstås på vad du gör istället.
Citera
2026-02-15, 16:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Jag fattar att man kan bli trött på elände, men att helt sluta ta del av nyheter är ju lite att stoppa huvudet i sanden. Verkligheten försvinner inte för att man väljer bort den.

Säkert personen med starka åsikter om samhället.

Nej. Snälla gamla pensionärer som vill vara ifred resten av sitt liv, slippa höra mer elände.
Citera
2026-02-15, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Pga Donald Trump så har jag slutat att titta på nyheter. Jag blir bara förbannad när jag ser vad han ställer till med. En lustig sak är att jag i princip helt har slutat att titta på tv efter detta, så jag måste ju ha tittat väldigt mycket på nyheter...

Hursomhelst, jag känner mig mer harmonisk nu. Någon annan här som har samma erfarenhet gällande att sluta att titta på nyheter?

Man behöver inte sluta men jag har tex slutat klicka på sådant jag inte vill ge dom click för.. om fler slutar klicka på propaganda ju större chans att de minskar. Men jag förstår dig.. mycket hjärntvättade nu för svenska folket det är obehagligt..
Citera
2026-02-15, 19:56
Avstängd
kyrkstockens avatar
Har inte tittat på nyheter sedan covid och alla totalt meningslösa pressträffar där journalisterna inte ställde en enda fråga (jo, en tysk utrikeskorre som blev rikskändis).

Satte på nyheterna när ryssland rullade in i ukraina men stängde av igen och har inte satt på alls sedan dess.

Jag tittar på filmer och tv serier över kabel.
Citera
2026-02-15, 20:42
Medlem
E-Mac.s avatar
Jag har inte kollat på nyheterna sedan 9/11 men det var tydligen ett inside-jobb, alltså, den officiella historien stämmer inte.

Jag började ana ugglor i mossan en stund efteråt och sedan dess förstår jag att många blir utsatt för mind control eftersom massmedia och public service är kontrollerad av makteliten i världen.

Enligt Chase Hughes så skall CIA ligga bakom mycket av den falska information som allmänheten tar del av i massmedia, här i västvärlden, och de har upptäckt att man kontrollerar massorna enklast genom val av rubrik, troligen eftersom det leder in tankarna i vissa banor. När väl den inre bilden är fastställd över en händelse eller ett fenomen så ruckar man inte på den så lätt. Därför lönar det sig att ljuga först, speciellt om du gör det med trovärdighet och dessutom råkar vara en auktoritär figur (tex programledare eller nyhetsankare), det kommer alltid att finnas en lojal följeskara. Massmediaföljarna struntar i princip om det som sägs är sant eller falskt, för annars hade de letat efter en mera nyanserad bild hårdare, från olika källor. Många vill ha ett lättsamt liv, men lättja ger varken sanning eller frihet, tvärtom.
Citera
2026-02-15, 20:47
Medlem
BusigaMusens avatar
Lite less är jag väll på att det pratas om Trump nästan varje dag.

Det är nästan bara negativa nyheter så tror man kan bli mer deprimerad om man kollar för mycket nyheter …

Jag kollar SVT Rapport 2 gånger varje dag, kollar Aftonbladet lite då och då samt den lokala tidningen.
Citera
2026-02-15, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Har inte tittat på nyheter sedan covid och alla totalt meningslösa pressträffar där journalisterna inte ställde en enda fråga (jo, en tysk utrikeskorre som blev rikskändis).

Satte på nyheterna när ryssland rullade in i ukraina men stängde av igen och har inte satt på alls sedan dess.

Jag tittar på filmer och tv serier över kabel.

Bra där, har gjort ungefär samma resa. Förutom att jag inte längre kollar fil och serier heller. För det är nästan samma hjärntvätt där.
Citera
2026-02-16, 00:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta

Du är en svag människa om du blir påverkad av nyheter oavsett riktning i synnerhet politiskt. Har du svårt att tänka själv i övrigt? Hur var barndomen? Ställde mamma fram kläderna? Är genuint nyfiken på er människor.
Senast redigerad av Nittiotva 2026-02-16 kl. 00:51.
Citera
2026-02-16, 01:00
Medlem
Eftersom ALLA nyheter nuförtiden är av negativ karaktär så kan jag förstå att man blir trött på det och gärna vill slippa.

Men, en anledning att lyssna på all dystopi är ju att ha något att diskutera på fikarasterna på jobbet 😅
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in