2026-02-14, 11:40
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Om helgerna, när det är mer tid för frukost, brukar jag koka ett extra ägg till hunden. Min sambo hävdar att jag skämmer bort hunden. Jag hävdar å min sida att det är bra med ägg för hundens päls, samt att det är en bra aktivering för henne att jobba lite för maten, då hon får ägget med skal och själv behöver knäcka hål på skalet.

Vad säger ni andra? Har jag eller min sambo rätt? Vilka tillförlitliga källor finns att tillgå som styrker respektive ståndpunkt?
Citera
2026-02-14, 15:28
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Bättre och vispa ihop1-2 ägg i en skål och låta hunden slicka i sig det
Citera
2026-02-14, 15:35
Medlem
När jag hade hund gav jag en kork kokosolja per dag och samt blandade i lite Turkisk youghurt i fodret.
Citera
2026-02-14, 16:29
Medlem
Davoduns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Om helgerna, när det är mer tid för frukost, brukar jag koka ett extra ägg till hunden. Min sambo hävdar att jag skämmer bort hunden. Jag hävdar å min sida att det är bra med ägg för hundens päls, samt att det är en bra aktivering för henne att jobba lite för maten, då hon får ägget med skal och själv behöver knäcka hål på skalet.

Vad säger ni andra? Har jag eller min sambo rätt? Vilka tillförlitliga källor finns att tillgå som styrker respektive ståndpunkt?

Att ge ett ägg är inte att skämma bort hunden. Mycket av hundmaten på marknaden är skräp, med foderutbildning så vet vi att det kan skilja flera år på hundens liv beroende på vilket märke man väljer. Det är snarare något att fokusera på än ett jävla ägg (alltså, du skämmer inte bort genom att ge ett ägg, jag tycker det är helt rätt).
Citera
2026-02-14, 17:09
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:

Vad är det för sorts hund som skalar ägg? Gav jag mina hundar ett ägg slök de det helt med skal och allt.
Citera
2026-02-14, 17:15
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Bättre och vispa ihop1-2 ägg i en skål och låta hunden slicka i sig det

Varför skulle det vara bättre? Rå äggvita innehåller ju avidin som påverkar B-vitamin upptaget
Citera
2026-02-14, 17:17
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Vad är det för sorts hund som skalar ägg? Gav jag mina hundar ett ägg slök de det helt med skal och allt.

Skalar och skalar brukar mer vsra dela på mitten och äta ur det innifrån och lämna skslet såvida ingen fötsöker ta det, då går det ner det med.
Citera
2026-02-14, 18:17
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:
Varför skulle det vara bättre? Rå äggvita innehåller ju avidin som påverkar B-vitamin upptaget
Vad snackar du för bajs? om du ger hunden 20 ägg om dagen då är det inte bra
Nu pratar vi om 1-2 ägg
Citera
2026-02-16, 09:50
Medlem
När jag hade hund älskade han våra äggskal. Kalk är ju alltid bra

Citat:

Citera
2026-02-17, 21:46
Medlem
Svidmyras avatar
Rå äggvita innehåller avidin, en biotinhämmare, och kan därför ge bristsjukdomar om det ges mer än max nån gång i veckan till medelstor/stor hund. Kokt äggvita är dock helt okej. Rå äggula är ett bra tillskott och kan ges dagligen tillsammans med kokt vita.
Många utställningashundar får t.ex.Nutrolinolja som tillskott för att få fin hud och extra friska och blanka pälsar.
Citera
2026-02-17, 21:54
Medlem
zombie-nations avatar
Såvida hunden inte ligger på gränsen att bli tjock så självklart kan man ge ett kokt ägg i veckan. Det är ju rätt nyttigt med. Skämma bort, nä det finns inte. Det blir ju en extra glädje och inget som händer hela tiden. Man får vara glad också att man har en hund som tål att äta annat än hundmat.

Hunden kommer ju förstå vilka dagar det vankas ägg och vilka som är ägglösa, de går mycket på mönsterigenkänning, och det är bra att uppmuntra sådant tänkande eftersom det är så hundar normalt tänker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in