2026-02-14, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scharlottenlok
Du skriver om sjukpenning, inte sjukersättning. Stor skillnad. Bara så att trollen i tråden inte får mer luft under vingarna.
Vad jag skriver om är att man placera sig rätt, skulle jag placera mig som arbetslös skulle jag har få en lägre ersättning, skulle jag placera mig som långtidssjuk skulle jag hamnat en lägre nivå.

Lyfter fram hur man som invandrare kan placera sig i samma som mig, som alla vet kan alla starta upp ett företag, pizzeria, hantverk, köra taxi, restaurang, städ osv. Men detta behöver inte utgöra jag inte kommer o vara sjuk, får du all tid i världen betalat av staten kan man ragga o planera in jobb som inte ens behöver vara långvarig, ännu bättre man behöver inte ens jobba själv, man kan samordna att andra utför uppdraget o man kvitterar ut sin vinst.

Det är vad jag berätta om, dom flesta långtidssjuka kan jobba i en viss grad, samt man vill heller inte enbart vara sjukskriven man vill ändå ha en syssla, som vi redan sett en nämna på tråden, enda personen behöver göra är att ändra precis som jag o personen kliver upp flera nivåer i ersättning.
Citera
2026-02-14, 09:29
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Jag har lägstanivån + hyrestillägg (inte uppdaterat för hyreshöjningen än) och får ut 17707:- (47år änka utan barn, hyra på 7k, ingen SGI och inga övriga inkomster/tillgångar)
Utan skuldsaneringen hade du ju kunna leva ett riktigt stabilt medelklassliv. Närmare 11 000 efter att hyran blivit betald betyder ju iaf 5000 kronor per månad som kan läggas på sparande eller ren nöjeskonsumtion.

Citat:
Nog för att man inte direkt är rik på sjukersättningens lägsta nivå men man är ju inte direkt fattig heller om man inte skaffat sig en massa extra utgifter som äter upp marginalerna.
Fick man ersättningen i rätt fas i livet verkar den kunna ligga i ungefär samma nivå med de flesta jobb. Stora bekymret verkar ju vara hur ojämnlik ersättning kan vara. Och nu talar jag inte bara om sjukersättning utan även föräldrapenning etc.
Senast redigerad av hakro807 2026-02-14 kl. 09:40.
Citera
2026-02-14, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10
Har ni en bra ersättning eller får ni bidrag, hjälp av socialtjänsten eller på annat håll?

Jag håller på att ansöka om sjukersättning på grund av jobbiga saker jag varit med om i mitt liv. Jag hade ett bra jobb innan, men saker och ting förändras ju tyvärr inte alltid till det bättre.
Jag gjorde mig av med bilen! Om ni visste hur mycket pengar man sparar in på detta fanstyg. Har man sjukersättning finns det ingen som helst anledning att äga en.
Citera
2026-02-14, 10:03
Medlem
Steinarrs avatar
Hur lyckas folk ens få sjukersättning? Det ska tydligen vara nästintill omöjligt sedan 2010 (?).

UG hade väl till och med ett reportage för några år sedan om att inte ens svårt förståndshandikappade fick sjukersättning.

Personer med cancer, MS eller ALS får inte heller sjukersättning i de flesta fallen.
Senast redigerad av Steinarr 2026-02-14 kl. 10:07.
Citera
2026-02-14, 10:04
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Någon som vet om man kan få mer pengar?
Jag har sjukersättning på 12300kr efter skatt samt bostadsbidrag på 4000kr, har aldrig jobbat innan.
Citera
2026-02-14, 10:16
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag har sjukersättning på 12300kr efter skatt samt bostadsbidrag på 4000kr, har aldrig jobbat innan.

Gå ut en timme varje morgon och plocka burkar, samt hitta något som du kan köpa och sälja som en typ hobby.
Citera
2026-02-14, 10:18
Avstängd
Citat:
Beror ju helt på vad man har för utgifter, tillgångar, boende, familjesituation mm.

Jag har lägstanivån + hyrestillägg (inte uppdaterat för hyreshöjningen än) och får ut 17707:- (47år änka utan barn, hyra på 7k, ingen SGI och inga övriga inkomster/tillgångar)

Men iom att jag satt fast på försörjningsstöd i många år innan jag fick min sjukersättning så känner jag mig som en jäkla miljonär trots 3300 i mån går till skuldsanering.
varsågod miljonären. Önskar vi dig vi skattebetalare som betalar ditt liv... och som trots jobb o skatt i 45 år inte kan få samma känsla av att jag är rik... men visst så ser systemet ut så lite tacksamhet är passande
Citera
2026-02-14, 10:25
Medlem
Hamsterbolls avatar
Helt sjukt att läsa hur mycket ni får. Bra för er, men också helt sanslöst. Folk som jobbar heltid får inte ens så mycket efter skatt.
Citera
2026-02-14, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Finns många sätt, en passiv inkomst får man ha utöver sjukersättning, ta ex uthyrning, kan du hyra ut del av bostaden eller ett attefallshus, räkna ut att vinsten inte överstiger 45000kr per år, genom det behövs inte den passiva inkomsten tas upp i deklaration o blir en utökad inkomst utöver sjukpenning/sjukersättning.
Citera
2026-02-14, 10:29
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
varsågod miljonären. Önskar vi dig vi skattebetalare som betalar ditt liv... och som trots jobb o skatt i 45 år inte kan få samma känsla av att jag är rik... men visst så ser systemet ut så lite tacksamhet är passande
Folk som går på sjukersättning sätter en massa andra människor i arbete, så det är kanske du som ska tacka?
Citera
2026-02-14, 10:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Folk som går på sjukersättning sätter en massa andra människor i arbete, så det är kanske du som ska tacka?
Det är ju allmänt känt att Sveriges sjukskrivna egentligen driver hela samhällsekonomin. Skattebetalarna? De är mest där som ett slags frivilliga statister i välfärdsteatern.
Varje månad vaknar den tappre löntagaren, gnuggar sömnen ur ögonen och tänker: ”Undrar hur jag bäst kan stötta landets sjukskrivna idag?” Sedan marscherar hen iväg till jobbet, producerar lite värde, betalar in skatt – allt för att säkerställa att någon med utmattningssyndrom, en trasig rygg eller en pågående cancerbehandling ska kunna få sjukpenning. Ett äkta kall.
Och vem är det som administrerar denna lilla pengacirkus? Jo, den mytomspunna myndigheten Försäkringskassan. De sitter där som ekonomins trollkarlar och förvandlar skattepengar till sjukpenning snabbare än någon hinner säga ”arbetsförmågebedömning”.
Systemet finansieras genom skatter och arbetsgivaravgifter – alltså pengar från människor och företag som arbetar. Dessa medel går in i statskassan och därifrån betalas ersättning ut till den som på grund av sjukdom inte kan arbeta. Det är liksom hela poängen med en gemensam socialförsäkring: att vi som kan jobba bidrar, så att den som inte kan jobba just nu ändå klarar hyran och maten.
Men visst, man skulle kunna låtsas som att det är tvärtom. Att de sjukskrivna i hemlighet sitter och genererar mystiska energipoäng som försörjer resten av befolkningen. Att deras vilande ryggar och återhämtande hjärnor pumpar in resurser i statskassan genom ren viljekraft.
Fast i verkligheten är det betydligt mindre magiskt och betydligt mer solidariskt: skattebetalare finansierar sjukförsäkringen. Punkt. Och i ett system som det svenska är tanken att rollerna kan bytas när som helst. Den som idag betalar kan imorgon behöva stödet.
Så ja – skattebetalare försörjer sjukskrivna. Inte tvärtom. Det är liksom hela idén.
Citera
2026-02-14, 10:34
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
11678 utan bostadstillägg är väl inte speciellt mycket, men det låter ju som rena drömmen för en del mot vad nya aktivitetsstödet blir efter sänkningen. Hur kan det vara så olika?

Sjukersättning medför INGA krav! Du måste inte söka jobb, stämpla kort eller vara med på några jobbrelaterade övningar. Inga krav ever!
Du får vara ifred medan det bara trillar ner pengar varje månad..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in