2024-09-16, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Tror tyvärr att chansen är stor för att EX90 blir en fiasko för Volvo.
Allt annat vore ett under!

Hade denna bil kommit ut och levererats för minst 1 men helst 2 år sedan hade man nog varit riktigt konkurrenskraftig på marknaden och haft bra försäljning. Nu kommer den vara daterad redan när den släpps och utöver det mkt dålig publicitet rörande alla förseningar så många avstår nog från köp bara för att slippa ännu mer uppskjutningar. När de väl börjar komma ut på gatan kanske det kommer igång men tror tyvärr de är för sena.

Såg en i stan förra veckan och det var verkligen inget man höjda ögonbrynen för, extremt slätstruken och såg knappt skillnad från EX30 när de inte står bredvid varandra
Citera
2025-07-28, 23:07
Medlem
Pannkaka blev det verkligen av denna bil såhär några år senare….rubriken känns lite ”tvärtom” numera.
Citera
2026-02-10, 02:19
Medlem
Hur kan det vara tillåtet att sälja dessa värdelösa elbils-as på nästan 3 ton i vikt? Vägarna kommer förstöras, andra trafikanter kommer att dö i olyckor dom hade överlevt om dom krockade med en vanlig bil på 1.5 ton.
Citera
2026-02-10, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse63
Hur kan det vara tillåtet att sälja dessa värdelösa elbils-as på nästan 3 ton i vikt? Vägarna kommer förstöras, andra trafikanter kommer att dö i olyckor dom hade överlevt om dom krockade med en vanlig bil på 1.5 ton.

Japp, och bort med lastbilar och arbetsfordon samt traktorer också.. ;-)

/dick
Citera
2026-02-10, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109

/dick

De fyller ju dock en funktion som är svår att ersätta. Dessa 3 ton elhärken fyller ju ingen funktion som inte en vanlig bil på 1.5 ton kunde utföra.
Citera
2026-02-10, 11:46
Medlem
Citat:
De fyller ju dock en funktion som är svår att ersätta. Dessa 3 ton elhärken fyller ju ingen funktion som inte en vanlig bil på 1.5 ton kunde utföra.

Det är egalt, slitaget och olycksrisken torde vara den samma. Fast med lanke på hur bra även säkerheten för andra är i en modern personbil så vinner den över mycket annat på vägarna trots att den är tung..

/Dick
Citera
2026-02-12, 08:33
Medlem
Citat:
Det är egalt, slitaget och olycksrisken torde vara den samma. Fast med lanke på hur bra även säkerheten för andra är i en modern personbil så vinner den över mycket annat på vägarna trots att den är tung..

/Dick

Det är såklart att det inte är samma. Tyngre fordon äter mer däck och väg. Du behöver också kraftigare och dyrare fjädring, bromsar osv osv. Det är också betydligt farligare för mig om en tung elbil skulle krocka in i min bil än om en vanlig 1 till 1.5 ton bensinbil krockar med mig.
Citera
2026-02-12, 08:37
Medlem
Citat:
Det är såklart att det inte är samma. Tyngre fordon äter mer däck och väg. Du behöver också kraftigare och dyrare fjädring, bromsar osv osv. Det är också betydligt farligare för mig om en tung elbil skulle krocka in i min bil än om en vanlig 1 till 1.5 ton bensinbil krockar med mig.

Fast med lanke på hur bra även säkerheten för andra är i en modern personbil så vinner den över mycket annat på vägarna trots att den är tung..

/dick
Citera
2026-02-12, 08:40
Medlem
Citat:
Fast med lanke på hur bra även säkerheten för andra är i en modern personbil så vinner den över mycket annat på vägarna trots att den är tung..

/dick

Inte om du jämför med en modern ren bensinbil (ej hybrid) som väger betydligt mindre.
Citera
2026-02-12, 09:09
Medlem
Citat:

/dick

Citat:
Det som är mycket mer intressant och gör dicks inlägg hel irrelevant är att det knappast är tusentals traktorer eller bandvagnsgrävare som står i köer varje dag och sliter på vägarna, de transporteras dessutom ofta till sin arbetsplats och gör sitt arbete och transporteras senare iväg.
Lastbilar kan är nödvändigt för samhällets fortsatta överlevnad och kan således inte tas bort och även där är de färre.
Citera
2026-02-12, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
Det som är mycket mer intressant och gör dicks inlägg hel irrelevant är att det knappast är tusentals traktorer eller bandvagnsgrävare som står i köer varje dag och sliter på vägarna, de transporteras dessutom ofta till sin arbetsplats och gör sitt arbete och transporteras senare iväg.
Lastbilar kan är nödvändigt för samhällets fortsatta överlevnad och kan således inte tas bort och även där är de färre.

Nu var det ju trots allt skaderisken jag refererade till, både gällande bilens uppbyggnad och säkerhetssystem hjälper till.

/Dick
Citera
2026-02-13, 15:09
Medlem
Citat:
Nu var det ju trots allt skaderisken jag refererade till, både gällande bilens uppbyggnad och säkerhetssystem hjälper till.

/Dick
Då försvinner ju grävare och liknade i princip helt, inte nog med att de går sakta som sniglar de är oftast på arbetsplatser där bilar sällan eller aldrig befinner sig.
Lastbilar är med i många olyckor men väldigt sällan vållande.
https://www.motormagasinet.se/article/view/411346/lastbilar_sallan_orsaken_till_dodsolyckor_i_trafik en
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in