2025-10-05, 16:20
Medlem
punanihunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Kollat lite gameplay det ser riktigt ballt ut med katana kombat. Verkar flyta på rätt bra på ps5 och vackert som fan med ett 1600-tals japan.

Det flyter på hur bra som helst. Jag har base PS5, och testat quality, raytracing och peformance mode.
Tycker inte se mig nån dramatisk skillnad med raytracing eller quality. Spelet ser helt jävla magiskt ut även på performance, som jag nu kör på.
Citera
2025-10-06, 10:50
Medlem
GormDenGamles avatar
Jag antar att detta är samma typ av spel som Assassin’s Crewd?
Citera
2025-10-06, 19:06
Medlem
ricardo22s avatar
Jag gillar inte riktigt hur snabbt fighterna går. Fienderna rör sig snarare likt besatta demoner än vanliga människor. Ingen tid att andas eller tänka.

Jag fick ställa in det på easy för att få samma sköna flow som i första spelet.

I övrigt tycker jag att världen och historien känns småskalig. I det första spelet så upptäckte man tre olika delar i etapper vilket gav intrycket av en värld som blev större och större. Här verkar allt vara på samma karta från början och det är bara att döda en ond ledare efter den andra. ( kan vara att jag suger på det här spelet och inte klarat och upptäckt tillräckligt)

Jag tycker gott att de kunde ha haft lite hamnar och städer i spelet. Särskilt städer borde ha varit en självklarhet nu när vi har förflyttat oss 300 år framåt i tiden. Hade varit coolt att vandra runt i en större stad som omväxling. Istället är det än mer ett rent frilustäventyr jämfört med det första spelet.
Senast redigerad av ricardo22 2025-10-06 kl. 19:08.
Citera
2025-10-09, 15:41
Medlem
Efter 100% av spelet så har jag lite att skriva av mig om:

I relation till det första spelet finns några förbättringar men även nergångar / saker som stått stilla.

Combat är förfinad, flyter lite bättre dock är vapensystemet väldigt mycket tråkigare än stances, det fungerar exakt likadant vilket gör att man inte kan spela med det vapen man tycker är fetast, mitt hjärta blöder för odachin och dual katana här.

Mappen har mer innehåll i sig per km2 men känns i min mening avsevärt mindre och i helhet mindre unik än Tsushima, dock är den fortfarande häpnadsväckande vacker ibland.

Storyn är en väldigt basic revanschplot med diverse efterblivna budskap a’la TLOU2 ”revansch är dåligt” har man ju aldrig hört förut och hela smeten gör i sin tur att iallafall jag hade extremt svårt att bry mig överhuvudtaget vad som händer med huvudkaraktären samt hennes kumpaner.

Karaktären Atsu, modellerad efter en kontroversiell kvinna och inte konventionellt attraktiv, dessa saker spelar ingen roll i min mening, problemet är att hon är rätt… kasst skriven? Man får i spelet återuppleva begynnelsen till hennes revanschlust 85 gånger men inte en enda cutscene som blickar tillbaka till hur hon lärde sig att bli den badass krigare hon är när du plockar upp kontrollen.

Detta såg vi i Tsushima i diverse flashbacks, hur Jin blev upplärd av sin farbror och hur han formades till att bli en samurai av heder, Atsu är i sin tur bara väldigt arg och har tydligen krigat i 16 år innan spelet börjar, vilket vi, som sagt inte får se något av, enbart höra i vissa dialoger.
Tycker förövrigt inte hon är särskilt likeable när man väl får lära känna henne, det börjar lossna lite mot slutet av spelet men hinner inte ta rot.

Bossarna är överlag häftiga men alla förutom sista bossen och en jag inte tänker spoila har inte någon märkbar karaktärsutveckling, de är där, de är onda och du behöver spöa dem.

Folk skriker om hur spelet är präglat av politisk agenda och det ser man faktiskt inte överdrivet mycket av, missta mig rätt, det finns fortfarande där men på väldigt få ställen, inget som jag störde mig på så definitivt lite överdrivet om du frågar mig (bryr mig inte vem MC är modellerad efter, dock körde jag på japanska eftersom att jag tyckte hennes röst var bajs).

Ångrar inte att jag plockade upp spelet för 599 eller att körde 100% men tycker definitivt att det är ett steg tillbaka om man blickar mot Ghost of Tsushima
Citera
2026-01-13, 16:50
Medlem
Tearsinrains avatar
Jag älskade Tsushima. Har det som ett av mina favoritspel någonsin. Rädd att Yotei ska göra Tsushima sämre om ni förstår hur jag menar? Är det så? Verkar väldigt blandat kring detta. Sen är det något woke eller är det bara att amerikanska VA är en idiot?

Jag tänker ändå spela med japanskt tal. Visst finns det svensk text? Att översätta engelska samtidigt som man lyssnar på japanska kan vara jobbigt men Tsushima hade ju svensk text (och directors cut fixade ju lip synk med japanska) så antar att Yotei också har det?
Citera
2026-01-13, 16:53
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xivvan

Folk skriker om hur spelet är präglat av politisk agenda och det ser man faktiskt inte överdrivet mycket av, missta mig rätt, det finns fortfarande där men på väldigt få ställen, inget som jag störde mig på så definitivt lite överdrivet om du frågar mig
Kan du ge spoilerfria exempel? Förutom att man är en bad ass kvinna som spöar skiten ur män? Det stör jag mig på men tror jag kan överleva det.
Citera
2026-01-27, 16:08
Medlem
XtraXs avatar
Småsugen då man gillade ettan men 900 spänn vad fan det för pris.
Citera
2026-02-04, 21:11
Medlem
XtraXs avatar
Blev ett köp, är väl helt ok. Men hatade alla jäkla rävpussel och att kartan är så plottrig. Är ej helt färdig än. Letade upp alla shrines etc så tidigt jag kunde med hjälp av mapgenie så är nästintill maxad.
Citera
2026-02-11, 00:24
Medlem
dovAkins avatar
Lirade ut spelet idag. Har lirat Ghost of Tsushima också och håller det högre.

Tycker inte storyn var så dålig visst man har sett det förr men ngn plottvist fanns iaf.

Gjorde alla bounties/mythic quests och fixade all armor. Tkr mythic questsen höll hög nivå!

Lirade typ 45-50 h cirka.
Citera
2026-02-13, 14:17
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Lirade ut spelet idag. Har lirat Ghost of Tsushima också och håller det högre.

Tycker inte storyn var så dålig visst man har sett det förr men ngn plottvist fanns iaf.

Gjorde alla bounties/mythic quests och fixade all armor. Tkr mythic questsen höll hög nivå!

Lirade typ 45-50 h cirka.

Tog platinum trofén igår, kul spel. Blev dock lite trött på Almas jäkla pussel med statyer man skulle vrida/flytta på. Tur det finns YouTube. Hoppas det kommer nån skön DLC.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in