2026-02-12, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Inte hunnit läsa ikapp inläggen efter begravningen av My idag men det var rätt otippat att det faktiskt var en kista och inte en urna vid begravningen?
För att förtydliga säger jag inte på något sätt att detta var ”fel” men kan inte låta bli att fundera över det hemska att My defakto blev styckad 😓…
Min undran är såklart om man då lyckats återfinna alla delar av kroppen (detta vet väl endast polis/åklagare kan jag tro) och om man då försökt återställa kroppen i kistan 😐?
Någon som vet hur det ”görs” utav begravningsbyrån i såna här oerhört tragiska fall? Så hemskt för familjen och nära vänner 💔.
Vila i ro My 🙏.

Jag skulle gissa att det är de skickliga läkarna på Rättsmedicin som med kirurgisk skärpa återställer kroppen innan de (efter slutobduktion och klartecken från Åklagarmyndigheten) lämnar över ansvaret av kroppen till begravningsentreprenören❤️
Citera
2026-02-12, 22:18
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst
Jag skulle gissa att det är de skickliga läkarna på Rättsmedicin som med kirurgisk skärpa återställer kroppen innan de (efter slutobduktion och klartecken från Åklagarmyndigheten) lämnar över ansvaret av kroppen till begravningsentreprenören❤️

Tack för svar ❤️.
Jag tänker då vidare att man förhoppningsvis då lyckats med att hitta alla delarna av henne 🙏.
Det är ju dock inget som delgetts av utredarna men vi får alla hoppas på att My fått sin sista vila ”hel” som den fina människa hon uppenbarligen var ♥️.
Citera
2026-02-12, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Varför tror du han får ett kortare straff? Han kommer få livstid för detta! Och avslag på avslag på tidsbestämt i framtiden.
För att så fungerar svenskt rättsväsende.
Citera
2026-02-12, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brette
För att så fungerar svenskt rättsväsende.

Imponerande argument! Vi borde stänga denna tråden eftersom det nu aldrig kommer att skrivas något mer genialt än det du nyss anfört!
Citera
2026-02-12, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Psykossjukdom med avsaknad av sjukdomsinsikt och oförmåga att skilja fantasier, tankar, känslor mm från verkligheten är något som både förklarar varför vissa brott är särskilt makabra till varför personerna behöver vård.

Psykopati är inte behandlingsbart utan ett funktionsmönster, samma sak med personlighetsstörningar såsom antisocial personlighetsstörning. Psykopati är precis som autism, en funktionsvariant.

Begår du ett groteskt mord, är inte vård rätt straff baserat på att du har t.ex ADD, fängelse hade i ett sådant sammanhang varit korrekt oavsett om din hjärna inte arbetar helt som andra människors hjärnor.

Psykoser innebär istället oförmåga att planera, strukturera, filtrera och sålla bland det som sker. Tankar, tal, funktionsförmåga, är påverkat av ett tillstånd som är behandlingsbart genom läkemedelsbehandling, och andra behandlingar.

Det finns inga läkemedel som tar bort symptomen av personlighetsstörningar eller psykopati. Adhd-medicin på en psykopat kan i jämförelse vara något som gör individen farligare pga den psykopatiska störningen och förbättrad förmåga till planering mm. Psykosmedicimer fungerar inte mot psykopati eftersom psykopater har särskilt svårt att utveckla en psykos då de inte känner rädsla, upplever stress och oro som andra människor medan de som är mer sårbara istället kan tippa över kanten och drabbas av mer akut psykisk ohälsa.

Det är med andra ord dina kunskaper här som brister, inte rättsväsendets förmåga att döma friska till straff och sjuka till vård.

Alla funktionsnedsättningar/funktionsvarianter, är inte orsakade av sjukdom. Att behandla en psykopat för schizofreni är ganska dumt då det är som att behandla klamydia med mjällschampoo.
Psykopati aka antisocial personlighetsstörning som framkommit bero på hjärnskador ÄR numera behandlingsbart med tDCS.

Följer du inte forskningen?
Citera
2026-02-12, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Imponerande argument! Vi borde stänga denna tråden eftersom det nu aldrig kommer att skrivas något mer genialt än det du nyss anfört!
Nej är man ung och oerfaren förstår man inte hur rättsväsendet fungerar så jag förstår din frustration men om vi vänder på det då: tycker du att alla de mord och andra hemskheter som begåtts har lett till goda straff i sverige?
Citera
2026-02-12, 23:44
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brette
Psykopati aka antisocial personlighetsstörning som framkommit bero på hjärnskador ÄR numera behandlingsbart med tDCS.

Följer du inte forskningen?
Psykopati och antisocial personlighetsstörning är inte samma sak så du bör börja med att uppdatera dina egna kunskaper.

Och nej, varken psykopati eller antisocial personlighetsstörning innebär att man ska dömas till vård istället för fängelsestraff i Sverige då poängen är att ingetdera innebär psykotiska inslag.
Citera
2026-02-12, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jatroddejavaprometeus
Nja det där stämmer inte, psypkopati klasssas för det första inte som en hjärnskada (det finns olika teorier om vad det beror på, men ingen vet exakt varifrån personlighetsdraget egentligen kommer ifrån eller hur det uppstår), och den sortens diagnoser leder inte alls med något slags automatik till kortare straff. Det har funnits en hel del underligheter i svenska (och frö den delen ävan andra länders) rättstillämpning på det här området, och det är inget konstigt att det finns en hel massa ilska kring den saken. Men det du skriver är juridiskt och rättspsykiatriskt helt fel, han kommer inte att få ett lindrigare straff av den orsaken. (Och du behöver nu inte bli arg på mig, för jag vill ha mycket strängare straff rent generellt, men rätt ska vara rätt.)
Vad ni tjatar..titta på alla andra mord som begås. Får de några märkbara straff eller?
Citera
2026-02-13, 00:47
Medlem
Citat:
Inte hunnit läsa ikapp inläggen efter begravningen av My idag men det var rätt otippat att det faktiskt var en kista och inte en urna vid begravningen?
För att förtydliga säger jag inte på något sätt att detta var ”fel” men kan inte låta bli att fundera över det hemska att My defakto blev styckad 😓…
Min undran är såklart om man då lyckats återfinna alla delar av kroppen (detta vet väl endast polis/åklagare kan jag tro) och om man då försökt återställa kroppen i kistan 😐?
Någon som vet hur det ”görs” utav begravningsbyrån i såna här oerhört tragiska fall? Så hemskt för familjen och nära vänner 💔.
Vila i ro My 🙏.

Det kan även vara att det var en urna inuti kistan, att man för det visuella och känslan ville ha en kista men att situationen av någon anledning gjort att en ordinarie kistbegravning är möjlig. Jag vet själv om åtminstone en begravning som varit på detta sätt (dock av helt andra skäl än här).

Nu vet jag ju självklart inte hur det är i detta fallet så det är ju inte ett riktigt svar på din fråga men menar bara att möjligheten att ha kista finns även om man inuti har en urna.
Citera
2026-02-13, 00:55
Medlem
Började gråta när jag läste om begravningen och vilka låtar som spelades bland annat.
Kent - M, brast totalt när jag läste texten om stämningen i kyrkan och spelade den låten här hemma. ❤️
Tänker på familjen, går inte förstå det dom går igenom, inte bara att sörja sitt barn/syster/vän osv.
Utan också vetskapen om hur hon miste sitt liv 💔😭
Trots det fruktansvärda som hänt, och vad dom dagligen måste gå igenom efter det så hoppas jag dom
fick ett fint avslut där i kyrkan! ❤️
Citera
2026-02-13, 01:42
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noclue90
Det kan även vara att det var en urna inuti kistan, att man för det visuella och känslan ville ha en kista men att situationen av någon anledning gjort att en ordinarie kistbegravning är möjlig. Jag vet själv om åtminstone en begravning som varit på detta sätt (dock av helt andra skäl än här).

Nu vet jag ju självklart inte hur det är i detta fallet så det är ju inte ett riktigt svar på din fråga men menar bara att möjligheten att ha kista finns även om man inuti har en urna.

Citat:
Vila i ro My 🙏.
Det är väl ändå alltid en kista vid begravningen? Jag har aldrig hört talas om något annat. Kroppen är aldrig kremerad när begravningen sker. Även om kroppen i det här fallet inte var intakt så lär den heller inte ha varit kremerad före begravningen. Kremeringen sker ju alltså efter begravningen (ceremonin) men före urnsättningen då urnan placeras i jorden.
Citera
2026-02-13, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Det är väl ändå alltid en kista vid begravningen? Jag har aldrig hört talas om något annat. Kroppen är aldrig kremerad när begravningen sker. Även om kroppen i det här fallet inte var intakt så lär den heller inte ha varit kremerad före begravningen. Kremeringen sker ju alltså efter begravningen (ceremonin) men före urnsättningen då urnan placeras i jorden.

Nej, ibland sker begravning med endast urna. Exempelvis om den avlidne valt att donera sin kropp till forskning, då tar man hand om kroppen innan man hinner ha en begravning.
Det finns säkert fler anledningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in