2026-02-13, 09:04
Medlem
KillenArCPs avatar
Det pratas om att inflationen gått ner men ingen verkar prata om den verkliga smällen: alla små avgifter som höjs överallt och som tillsammans blir flera tusenlappar i månaden. Parkeringsavgifter, förskola, patientavgifter, fjärrvärme och sophantering via BRF-avgiften - allt ökar lite i taget och ingen kallar det skatt trots att effekten är exakt densamma.

Problemet är att många boomers inte verkar förstå detta. De har ofta avbetalda bostäder och större marginaler och säger att det bara handlar om några hundralappar eller en tusenlapp. Men för barnfamiljer med bolån och fulla vardagsscheman är det summan av allt som knäcker ekonomin. Det är inte en höjning, det är tio samtidigt.

Samma sak i många bostadsrättsföreningar där man skyller avgiftshöjningar på inflationen men samtidigt renoverar fullt fungerande saker istället för att hålla nere kostnaderna. Det känns som att de som bestämmer inte lever i samma ekonomiska verklighet som många andra.

Man tjänar ungefär som tidigare men känner sig ändå mindre trygg ekonomiskt. Och sen undrar folk varför färre skaffar barn.

Är det bara jag som reflekterat över detta?
Citera
2026-02-13, 09:10
Medlem
Skatt och avgifter är faktiskt två olika saker, även om effekten på den disponibla inkomsten kan kännas liknande. Skatt är ett offentligt uttag som beslutas politiskt och går till stat/kommun/region. Avgifter däremot är betalning för en specifik tjänst – parkering, fjärrvärme, sophämtning eller BRF-kostnader – och styrs av helt andra aktörer och kostnadsstrukturer.

Att allt höjs samtidigt kan absolut pressa hushållen, men det är inte korrekt att kalla alla avgiftshöjningar för ‘dold skatt’. Det är snarare en kombination av inflation, ränteläge, energipriser och underhållsbehov som slår igenom på olika håll samtidigt.

En del av problemet är strukturellt, men det finns också saker man faktiskt kan påverka själv. För medelklassen handlar det ofta om marginaler. Att öka sitt sparande när det går, minska onödiga utgifter som snus, spontanköp och dyra abonnemang, dra ner på resor vissa år och bygga en buffert gör större skillnad än man tror över tid. Det är inte alltid populärt att säga, men privatekonomisk motståndskraft byggs inte bara genom att kräva lägre avgifter – utan också genom disciplin i vardagen.”
Citera
2026-02-13, 09:14
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Skatt och avgifter är faktiskt två olika saker, även om effekten på den disponibla inkomsten kan kännas liknande. Skatt är ett offentligt uttag som beslutas politiskt och går till stat/kommun/region. Avgifter däremot är betalning för en specifik tjänst – parkering, fjärrvärme, sophämtning eller BRF-kostnader – och styrs av helt andra aktörer och kostnadsstrukturer.

Att allt höjs samtidigt kan absolut pressa hushållen, men det är inte korrekt att kalla alla avgiftshöjningar för ‘dold skatt’. Det är snarare en kombination av inflation, ränteläge, energipriser och underhållsbehov som slår igenom på olika håll samtidigt.

En del av problemet är strukturellt, men det finns också saker man faktiskt kan påverka själv. För medelklassen handlar det ofta om marginaler. Att öka sitt sparande när det går, minska onödiga utgifter som snus, spontanköp och dyra abonnemang, dra ner på resor vissa år och bygga en buffert gör större skillnad än man tror över tid. Det är inte alltid populärt att säga, men privatekonomisk motståndskraft byggs inte bara genom att kräva lägre avgifter – utan också genom disciplin i vardagen.”
Jo, jag vet mycket väl att skatt och avgift är olika juridiskt. Det är inte definitionen som är poängen, utan effekten för hushållen.

När parkering, förskola, patientavgifter, fjärrvärme, sophantering och BRF-avgifter höjs samtidigt spelar det ganska liten roll för den disponibla inkomsten om pengarna går via skatt eller “avgift för tjänst”. Resultatet är mindre kvar i plånboken varje månad.

Att säga att allt bara är inflation och ränteläge missar också poängen. Många av dessa kostnader är politiskt beslutade eller styrda av monopol-liknande strukturer där man som individ har väldigt liten möjlighet att välja bort tjänsten. Då börjar skillnaden mellan skatt och avgift bli mer teoretisk än praktisk.

Och visst, privatekonomisk disciplin är bra i teorin. Men argumentet om att folk ska dra ner på snus och spontanköp blir ganska svagt när det handlar om nödvändiga kostnader som boende, barnomsorg och transport. Det är inte lattefaktorn som gjort att hushållens marginaler krympt.

Problemet är inte en enskild höjning, utan summan av många små som ingen tar helhetsansvar för. Och det är just därför folk upplever att de blivit fattigare trots att det inte syns som en klassisk skattehöjning.

För inte är väl meningen att folk ska roa sig med att dunka huvudet i väggen när de har kommit hem från jobbet i en iskall lägenhet?
Citera
2026-02-13, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Näe. Inflationen har vi väl alla reagerat över i alla tider.

Skatt är något helt annat.

Citat:
Jo, jag vet mycket väl att skatt och avgift är olika juridiskt. Det är inte definitionen som är poängen, utan effekten för hushållen.
Det är väl klart som fan att höjd skatt och ökade priser på dill ger motsvarande effekt för hushållen, det innebär inte att det är samma sak.

Om priset på sockeplast ökar innebär inte det att momsen på datorer ökar.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-02-13 kl. 09:19.
Citera
2026-02-13, 09:17
Medlem
Citat:
Samma sak i många bostadsrättsföreningar där man skyller avgiftshöjningar på inflationen men samtidigt renoverar fullt fungerande saker istället för att hålla nere kostnaderna.

Jag föreslår att ni flyttar tlll villa. Då slipper du bostadsrättsföreningen och lär dig samtidigt värdet av att utföra underhåll i tid.

PS! Villor är ofta mycket billigare per m2 än BR i attraktiva lägen. Win-Win.
Citera
2026-02-13, 09:19
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Jag föreslår att ni flyttar tlll villa. Då slipper du bostadsrättsföreningen och lär dig samtidigt värdet av att utföra underhåll i tid.

PS! Villor är ofta mycket billigare per m2 än BR i attraktiva lägen. Win-Win.
Villorna där jag bor kostar ungefär 10 miljoner. Inget jag dessvärre har i bakfickan.
Citera
2026-02-13, 09:21
Medlem
Citat:
Villorna där jag bor kostar ungefär 10 miljoner. Inget jag dessvärre har i bakfickan.
Vad har det med någon skattehöjning att göra?
Citera
2026-02-13, 09:22
Medlem
Citat:

När parkering, förskola, patientavgifter, fjärrvärme, sophantering och BRF-avgifter höjs samtidigt spelar det ganska liten roll för den disponibla inkomsten om pengarna går via skatt eller “avgift för tjänst”. Resultatet är mindre kvar i plånboken varje månad.

Att säga att allt bara är inflation och ränteläge missar också poängen. Många av dessa kostnader är politiskt beslutade eller styrda av monopol-liknande strukturer där man som individ har väldigt liten möjlighet att välja bort tjänsten. Då börjar skillnaden mellan skatt och avgift bli mer teoretisk än praktisk.

Och visst, privatekonomisk disciplin är bra i teorin. Men argumentet om att folk ska dra ner på snus och spontanköp blir ganska svagt när det handlar om nödvändiga kostnader som boende, barnomsorg och transport. Det är inte lattefaktorn som gjort att hushållens marginaler krympt.

Problemet är inte en enskild höjning, utan summan av många små som ingen tar helhetsansvar för. Och det är just därför folk upplever att de blivit fattigare trots att det inte syns som en klassisk skattehöjning.

För inte är väl meningen att folk ska roa sig med att dunka huvudet i väggen när de har kommit hem från jobbet i en iskall lägenhet?

Nej, där har du fel. Skatt och avgifter är inte bara en semantisk skillnad. Skatt går till det offentliga och beslutas politiskt. Avgifter kan gå till kommunala bolag, privata aktörer eller ägares vinster.

Och nej, lattefaktorn löser inte allt. Men det betyder inte att privatekonomiska val är irrelevanta. Struktur och eget ansvar kan existera samtidigt.

Det börjar låta lite som i Lyxfällan – där är det alltid banken, staten, exet eller elbolaget som bär skulden.
Citera
2026-02-13, 09:26
Medlem
Citat:
Jag tittar på Booli. Söker på Stockholms kommun. Sorterar efter pris.

Det finns några som kostar under 4 mille, Det finns MÅÅNGA i spannet 4-6 mille.
Vet inte var du bor, men jag tror Stockholm är dyrast.

Fast det är klart: Det är ont om billiga villor kring Stureplan, om det är vad du menar.
Citera
2026-02-13, 09:34
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:

Nej - Det är något sånt där man kan reflekterat över i 20+år.

Skatter alltid höjs och pengar flödar mot skräp-projekt, andra länder, andras krig, andras agendan, politiskt inflytande i andra länder, andra folkslag och så vidare.

Jag vet att det slösas och mjölkas inom kommuner och statligt - för jag har själv sett det med mina egna ögon. Miljoner med miljoner med kronor som går åt rent skit och fantasi - bortkastade pengar i sjön som företag, säljare eller liknande har sugit ut ur systemet. Det finns många inkompetenta, folk som inte ska ha jobb utan dom är där för att dom känner någon som känner någon - för det är så det statliga/kommunala fungerar.

https://skattebetalarna.se/avs/ för mer info om vart pengar slösas. Det är en enkel och bra källa att läsa på. Men ni alla som jobbar kommunalt med insyn innåt och uppåt - Ni vet vad jag pratar om.
Citera
2026-02-13, 09:35
Medlem
Fantens avatar
Uhm.. Eh.. Man pratar om det, hela jävla tiden men okej.
Citera
2026-02-13, 09:41
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Näe. Inflationen har vi väl alla reagerat över i alla tider.

Skatt är något helt annat.

Det är väl klart som fan att höjd skatt och ökade priser på dill ger motsvarande effekt för hushållen, det innebär inte att det är samma sak.

Om priset på sockeplast ökar innebär inte det att momsen på datorer ökar.
Mmm, det är självklart. Men det jag menar är att man tar in skatt på andra sätt. Ta exempelvis kommunalt vatten. Om du höjer den med 1 kr litern. Då kan man utan problem sänka skatten eftersom man vet att det kommunala bolaget kommer göra en rejäl vinst.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vad har det med någon skattehöjning att göra?
Ingenting

Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Nej, där har du fel. Skatt och avgifter är inte bara en semantisk skillnad. Skatt går till det offentliga och beslutas politiskt. Avgifter kan gå till kommunala bolag, privata aktörer eller ägares vinster.

Och nej, lattefaktorn löser inte allt. Men det betyder inte att privatekonomiska val är irrelevanta. Struktur och eget ansvar kan existera samtidigt.

Det börjar låta lite som i Lyxfällan – där är det alltid banken, staten, exet eller elbolaget som bär skulden.
Quasi-skatter pratar jag om.
Det är inte omöjligt att ha 0% i inkomstskatt. Staten kan finansera det utan problem genom att ha elnätsavgifter på 15000 kr i månaden.

Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Jag tittar på Booli. Söker på Stockholms kommun. Sorterar efter pris.

Det finns några som kostar under 4 mille, Det finns MÅÅNGA i spannet 4-6 mille.
Vet inte var du bor, men jag tror Stockholm är dyrast.

Fast det är klart: Det är ont om billiga villor kring Stureplan, om det är vad du menar.
Haha bor inte runt Stureplan. Bor i söderförort. Om jag och frugan ska hinna till våra jobb kan vi inte bo allt för långt bort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in