2026-02-13, 08:03
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Varför?

Är det inte bättre om folk pratar mer?

Pratar mer, på en arbetsplats, om politik och pengar och privata och svåra problem? Nej, det är inte bättre och är istället opassande.
Citera
2026-02-13, 08:06
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av All-the-way-77
Pratar mer, på en arbetsplats, om politik och pengar och privata och svåra problem? Nej, det är inte bättre och är istället opassande.
Varför anser du mer kummunikation på en arbetsplats är olämpligt?

Så länge den sker respektfullt är väl alla ämnen tillåtna?

Är det så att du har svårt att diskutera vissa ämne respektfullt själv kanske?

Mogna människor brukar dock uppskatta ett öppet och tillåtande diskussions klimat. Så tänker jag iaf
Citera
2026-02-13, 08:36
Medlem
Kleiners avatar
Folk är också bara så jävla okänsliga och energidränerande. Otroligt själviska och socialt inkompetenta.

Man känner sig mentalt våldtagen när folk inte kan hålla käften och känner efter.

Det är bara energitjuvar. Vettiga människor har vett och etikett och respektera gränser, med vad man ska berättar och frågar andra om. OCH när och hur!

Citat:
Ursprungligen postat av johnnys-senap
Vet inte vart jag ska vända mig om dethär så då blir det flashback

Under min karriär har jag alltid haft kollegor som delar med sig alldeles för mycket om sitt privatliv, till gränsen där det blir obekvämt. Där man pratar om självmordstankar och andra problem. Det blir helt enkelt alldeles för djupt och grundproblemet är att jag verkligen inte bryr mig men samtidigt vill man inte verka okänslig

Är det nån som kan relatera? Hur hanterar man detta?
Senast redigerad av Kleiner 2026-02-13 kl. 08:40.
Citera
2026-02-13, 08:36
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
Varför anser du mer kummunikation på en arbetsplats är olämpligt?

Just nu har jag bara det jag redan sagt som olämpligt: politik och pengar och personliga problem. Man kan även kasta in ämnet religion, även om det för de flesta svenskar inte är så känsligt, så är det likväl olämpligt på en arbetsplats. I kategorin problem ingår för övrigt också personlig sjukdom.

Citat:
Så länge den sker respektfullt är väl alla ämnen tillåtna?

Nej, förstås inte.

Citat:
Är det så att du har svårt att diskutera vissa ämne respektfullt själv kanske?

Tack för frågan, men nej, inte alls. Det kan jag göra mycket bra.

Citat:
Mogna människor brukar dock uppskatta ett öppet och tillåtande diskussions klimat. Så tänker jag iaf

Du tänker dock fel och olämpligt.
Citera
2026-02-13, 08:41
Medlem
styckets avatar
Citat:
Just nu har jag bara det jag redan sagt som olämpligt: politik och pengar och personliga problem. Man kan även kasta in ämnet religion, även om det för de flesta svenskar inte är så känsligt, så är det likväl olämpligt på en arbetsplats. I kategorin problem ingår för övrigt också personlig sjukdom.

Nej, förstås inte.

Tack för frågan, men nej, inte alls. Det kan jag göra mycket bra.

Du tänker dock fel och olämpligt.
Då ser jag inte problemet.

Varför kan man inte diskutera vad som helst respektfullt överallt? (Så länge det bara är vuxna där, då vissa ämnen såklart är olämpliga för barn.)
Citera
2026-02-13, 08:42
Medlem
Kleiners avatar
Läs mitt svar ovanpå. Då kanske du får ditt svar.

Citat:
Då ser jag inte problemet.

Varför kan man inte diskutera vad som helst respektfullt överallt? (Så länge det bara är vuxna där, då vissa ämnen såklart är olämpliga för barn.)
Citera
2026-02-13, 08:44
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleiner
Läs mitt svar ovanpå. Då kanske du får ditt svar.
Du har inte skrivit en anledning men verkar tro du har gjort det?
Citera
2026-02-13, 08:46
Medlem
Kleiners avatar
Eller kanske bara dina anledningar som är godtagbar?

Citat:
Du har inte skrivit en anledning men verkar tro du har gjort det?
Citera
2026-02-13, 08:48
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleiner
Eller kanske bara dina anledningar som är godtagbar?
Om jag missat anledningen för du gärna skriva mer tydligt.

"Anledningen är..."
Citera
2026-02-13, 08:51
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:

Nja, svarar vi på den. Hamnar du på en arbetsplats där det t.ex. finns människor som av religiösa skäl inte äter gris och ska hålla på och krångla med att det ska typ finnas två uppsättningar av allt i lunchrummet så kommer det där med religion alltid att skapa friktion, oavsett om det diskuteras eller inte.

Nej, minst friktion på jobbet skapas genom att försöka ha en så homogen personal som möjligt.
Senast redigerad av halaltarzan 2026-02-13 kl. 09:05.
Citera
2026-02-13, 09:36
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Nej, minst friktion på jobbet skapas genom att försöka ha en så homogen personal som möjligt.

Jo, det tror jag i och för sig att det ofta blir bäst så, men likväl för trådämnet så menar jag att religion ingår i det man inte talar om på en arbetsplats.

Citat:
Varför kan man inte diskutera vad som helst respektfullt överallt?

Undrar du seriöst varför man talar annorlunda med kollegor på en arbetsplats och hur du pratar man en privat kompis hemma?
Citera
2026-02-13, 12:44
Medlem
Citat:
Du har då en tendens att råka ut för att kvinnor gör och säger de mest märkliga saker till just dig. Jag misstänker att det kan vara att du i många fall missuppfattar / feltolkar vad det är som sägs och menas.

Ja, det troligaste är att jag hörde fel. Hon frågade om jag ville ha mer kaffe eller nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in