2026-02-12, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det finns väl inget som hindrar att du skaffar dig utbildning och arbete, d.v.s. om barnen är tillräckligt stora för att gå på kindergarten? Annars får du väl stå ut med det du har nu, tills det är möjligt. Du kan hur eller hur inte ta med dig dina barn till Sverige utan pappans tillåtelse, men det vet du ju. Jag tror som sagt att du måste börja i den ändan, att du kommer ut "under your own speed". Egenförsörjning. Och du behöver ju inte lämna mannen för det, det innebär bara att du veta att du har MÖJLIGHETEN att göra det, vilket kan göra stor skillnad.

Vill du gifta dig med mannen? Vad har han för ursäkt att inte gifta sig, i så fall? Det vore ju också bra, eftersom han skulle bli försörjningsskyldig för dig ett tag efter skilsmässan - kan vara flera år i Storbritannien men det vet du ju. Du skulle också få mer respekt från folk om du är gift, detta är viktigare i Storbritannien än här - men det vet du ju också.

Men ska ni fortsätta så här så är det väl "leva och låt leva", du kan inte göra så mycket åt mannens fruntimmersaffärer när ni a) inte är gifta och b) du är helt beroende av honom. Du får stå ut i så fall, du har ju dina barn som bör vara en stor tröst, och du kan ju när de blir äldre skaffa dig någon rolig hobby i alla fall, där du träffar andra människor. Har du sökt kontakt med Svenska kyrkan i Utlandet (SKUT), förresten? Det kan vara värt det annars, även om du inte är troende. Där träffar du andra svenskar, som du kan prata med utifrån ett svenskt perspektiv. Barnen behöver ju också få med sig sitt svenska ursprung.
Jo,absolut borde tänka på att börja någon utbildning nu när jag har chansen att planera .Jag är fortfarande ganska ung så allt är inte kört på den fronten.
Han vill inte gifta sig så det kan jag utesluta däremot vet jag att han vill skicka pengar/vara generös vid en separation då barnen fortfarande är små och under 18år.
Jag är ganska lyckligt lottad på de sättet att han tänker på min och barnens överlevnad och vill inte se oss lida .

Jag skulle behöva komma ur min bekvämlighets bubbla helt enkelt precis som dom flesta har påpekat här.
Det gäller bara att stärka mig mentalt och sluta tänka på sådant som stör mig.
Citera
2026-02-12, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mearshimer
Börja lägga undan pengar för dig och barnen. En riktsiffra är 100 tusen sek per barn.

Sen kan du iaf ha råd med kontantinsatsen för en lägenhet i en mellanstor stad i Sverige.
Har du B körkort? Om inte så ta körkort i det land ni bor i och börja köra ofta.
Kan du läsa någon distansutbildning så gör det. För det är väldigt svårt att få jobb i Sverige utan formell utbildning (bara ha läst gymnasiet räcker inte)
Bra förslag , jag har bra gymnasiebetyg så jag borde få behörighet till många utbildningar.
Jag har blivit erbjuden att ta körkort/påbörja utbildning av min partner så jag kanske borde försöka göra något åt saken nu när jag vet att min "roll" är hotad och jag kan bli utbytt om han träffar någon ny som är bättre.
Han säger att han inte alls vill byta ut mig till någon annan men det är en nog bara en tidsfråga😂
Citera
2026-02-12, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Hur kan man ens försätta sig i en sådan situation? I nu/närtid?
Vad tyckte dina föräldrar om detta?

För mig är det värsta mardrömmen, att så helt och fullständigt göra sig ekonomiskt beroende av en annan människa. Och barn under de omständigheterna dessutom? Hur tänkte du där? Straight back to the fifties liksom...

Nu är dock gjort gjort.
Bästa råden har du redan fått. Se till att utbilda dig inom ett yrke där du är säker på att få jobb så du kan skapa dig en stabil grund att bygga vidare på. Passa på och börja så snart du bara kan så du slipper ta lån i möjligaste mån.
Jag vet inte😂tiden har bara gått och jag har vant mig vid en bekväm situation där jag bara har tagit hand om barn/hemmet.
Det är inte förrens nu som jag har förstått att min "roll" är hotad då min man har träffat andra för mer än sociala syften.
Jag måste ta tag i mitt liv helt enkelt och släppa det som är utanför min kontroll. Göra mig mer självständig asap.
Citera
2026-02-12, 16:33
Medlem
mearshimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyponsoppa12
Bra förslag , jag har bra gymnasiebetyg så jag borde få behörighet till många utbildningar.
Jag har blivit erbjuden att ta körkort/påbörja utbildning av min partner så jag kanske borde försöka göra något åt saken nu när jag vet att min "roll" är hotad och jag kan bli utbytt om han träffar någon ny som är bättre.
Han säger att han inte alls vill byta ut mig till någon annan men det är en nog bara en tidsfråga😂
Är ni fortfarande intima?
Citera
2026-02-12, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mearshimer
Är ni fortfarande intima?
Nej, i december senast. Fick reda på hans aktiviteter som har pågått i över ett år🫣för 2 veckor sedan
Citera
2026-02-12, 18:53
Medlem
En liten uppdatering,

Har nu hört ifrån våran alexa (amazon apparat ) att han har beställt både choklad,blommor och kort inför valentines day😂så jag sitter tryggt än så länge.
Citera
2026-02-12, 19:10
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Hej,
Vet inte om detta är rätt kategori så ni får ursäkta mig iförväg.
Vill inte lämna ut för mycket information om mig själv men ska försöka sammanfatta min situation.
Jag är 100% svensk och bor i ett annat land sedan jag var 18år då jag ville flytta ifrån sverige .
Jag är väldigt ensam här pga min introverta personlighet (och jag skäms över att jag inte har något jobb/bra utbildning när jag träffar människor i vardagen så det blir mest ytliga konversationer ).
Folk vågar/vill inte prata med mig för jag ser ganska bra ut men är introvert och den kombinationen gör att jag uppfattas som dryg.

Jag har barn tillsammans med en man som jag träffade här och stannade kvar pga jag behöver inte betala för något och det är en ganska cool stad att bo i.
Han betalar som sagt för allt och jag behöver inte göra mer än att ta hand om barnen /städa osv.
Nu har jag tyvärr upptäckt att han har träffat prostituerade i över ett år och andra kvinnor(det har även hänt förut för några år sedan).
Han har alltid ödslat tid på att chatta/träffa /betala för kvinnor vilket jag har ogillat och som har skapat en viss ångest/sovproblem hos mig som jag inte hade förut i livet.
Han säger att det inte ska hända igen vilket jag givetvis inte tror på då det har hänt förut och jag tror att han lider av någon form av sexmissbruk/personlighetsstörning.
I övrigt så trivs jag i hans sällskap då vi kan ha djupa diskussioner om allt och har samma humor/åsikter inom mycket /vi har rest mycket och har många fina minnen .
Vad hade ni gjort i min situation?vi är inte gifta så får inte ett öre av honom vid en seperation.
Vet inte om jag har ork att börja om ifrån ruta ett själv med barnen i sverige -jag har inget i sverige förutom min familj som jag träffar 2 gånger om året när vi åker till sverige tillsammans .

Ibland tänker jag att det skulle vara härligt att bo i sverige nära naturen i ett hus och komma ifrån allt.
Jag är ganska bekväm av mig och får allt som behövs här helt gratis men jag saknar att känna mig speciell i en kärleksrelation och jag saknar att ha nära vänner pga jag skäms över min situation .
Det finns ju en risk att jag vaknar upp som gammal och inte har något alls förutom mina barn.
Ska jag gå online och beskriva min situation precis som jag har gjort här för att försöka få någon att prata med ?
Vilken slags sida ? Jag är inte ute efter engångsligg då jag vet att jag duger precis som jag är och vill inte att mina barn ska behöva skämmas över mig.

Tacksam för svar
/ensam

Inget är gratis. Han får ett barn, ett rent hem och får göra vad han vill och det är så du betalar.
Citera
2026-02-12, 19:11
Medlem
Dishys avatar
Citat:
En liten uppdatering,

Har nu hört ifrån våran alexa (amazon apparat ) att han har beställt både choklad,blommor och kort inför valentines day😂så jag sitter tryggt än så länge.

Skojar du? Du menar att du är nöjd med att sälja din värdighet för blommor och choklad?
Citera
2026-02-12, 19:47
Medlem
Citat:
En liten uppdatering,

Herregud hur pallar du leva på nåder från chokladask till blomruska? Hur gammal är du nu?
Citera
2026-02-13, 08:18
Medlem
Dishys avatar
Med en sån här man betyder alla hjärtans dag-presenter att hans självbild är att han är romantisk, det har inte nåt med partnern att göra. Samma med barn, det är en imagegrej, det hör till framgångsbilden att ha familj.

TS om jag var du skulle jag börja lägga undan så mycket pengar som det går i smyg och börja förbereda så gott som det går inför en framtid du kan styra över själv. Alternativt stanna kvar och gilla läget, det är säkerligen väldigt många som lever så.
Citera
2026-02-13, 08:37
Medlem
EnflygandeKos avatar
Känns ju ursäkta mig men idiotiskt att bygga hela sitt liv på att vara gold diggar . Du har inte vad det verkar som i ts, jobbat i hela ditt liv. Du kommer knappt få någon pension. Mannen kommer uppenbarligen byta in dig mot en yngre modell. Hur tänkte du här? Tycker du ska försöka börja plugga och skaffa dig ett jobb innan det är alldeles för sent .
Citera
2026-02-13, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Skojar du? Du menar att du är nöjd med att sälja din värdighet för blommor och choklad?
Nej,menar inte att jag har förlåtit honom. Tycker bara att det är komiskt hur han nu gör allt för att få mig på andra tankar😂
Jag kommer alltid ha i bakhuvudet vad han är för person. Det tragiska i den här situationen är att jag har barn med honom och lever mitt liv genom hans resurser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in