2026-02-12, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoarder
Hos barn, framför allt så här små barn, antar man alltid att hjärtstoppet beror på hypoxi/syrebrist och börjar med inblåsningar innan kompressioner. Hos nyfödda räknas en hjärtfrekvens under 60 som hjärtstopp, och på sjukhus kontrolleras därför pulsen.

Ja, bröstkompressioner föregås av fem inblåsningar vid HLR för barn. Som du säger är hypoxi (till följd av ofri luftväg) ofta orsaken till hjärtstopp hos barn.

Hur som haver råder det dels en extremt utbredd okunskap om dels hjärtstopp, dels också undermålig allmänkunskap om HLR. Jag hoppas att inte alltför många tror att de ska börja kontrollera puls när de kommer över en medvetslös person. Det kan stjäla dyrbar tid.
Citera
2026-02-12, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisenigaraget
Psykopater?. Hur fan kan man göra såhär mot ett barn?
Jag hoppas dom aldrig i hela sitt liv får se sin dotter igen inte ens en jävla bild eller ha någon kontakt med henne över huvudtaget!!!!!!!
Jävla WT
Dom får tydligen träffa henne två timmar i veckan
Senast redigerad av Tesla83 2026-02-12 kl. 23:37.
Citera
2026-02-12, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brudentycker
Ja, bröstkompressioner föregås av fem inblåsningar vid HLR för barn. Som du säger är hypoxi (till följd av ofri luftväg) ofta orsaken till hjärtstopp hos barn.

Hur som haver råder det dels en extremt utbredd okunskap om dels hjärtstopp, dels också undermålig allmänkunskap om HLR. Jag hoppas att inte alltför många tror att de ska börja kontrollera puls när de kommer över en medvetslös person. Det kan stjäla dyrbar tid.
När jag gick kurs i HLR var pulskontroll med, men det var ett antal år sen nu. Visste inte att de tagit bort det på senare tid, men läste nu att de tog bort det momentet för 10-15 år sen.
Citera
2026-02-13, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chariter
https://delafil.se/2885915ae9a24e47/FRLIN_2025_4580.pdf%0A

Dom från förvaltningsrätten gällande LVU.

Länken funkar inte…
Citera
2026-02-13, 00:16
Medlem
ragingcows avatar
Känns som att det bara är misär i Finspång?
Citera
2026-02-13, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
Känns som att det bara är misär i Finspång?
det kanske har någoting med att det kallas " ägg skallebyn" sugklockan uppfanns visst där..
https://www.folkbladet.se/
Senast redigerad av Filip600 2026-02-13 kl. 00:43.
Citera
2026-02-13, 02:10
Medlem
ZodiacParadices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damnist2
Bara jag som tycker att skuationen är skum?

Kan något annat ha hänt och HLR-snacket är en efterkonstruktion?
Tänker samma, typ att ungen har fallit från skötbordet eller något sådant och dom trodde inte det skulle uppdagas
Citera
2026-02-13, 05:59
Medlem
Dura-Maters avatar
Bebisar har också ganska mjuka skelettdelar. Ett fall från tex skötbord kan ge skallbensskador beroende på underlaget, huvudet är ganska stort, fontanellerna förvisso öppna men huvudet är ändå den största risken.
Att revbenen skulle brytas av i samma situation tar jag för ganska osannolikt.
Möjligen HLR kompressioner men då ska man fan ta i. Beroende på var frakturerna sitter och hur kraftiga de är kommer det också gå att förstå om det är relaterat till det.
Citera
2026-02-13, 08:13
Medlem
ducells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chariter
https://delafil.se/2885915ae9a24e47/FRLIN_2025_4580.pdf%0A

Dom från förvaltningsrätten gällande LVU.
Jag får inte länken att fungera?
Citera
2026-02-13, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Så vi har en familj där:

* Ett barn har dött
* En valp har dött
* Ett spädbarn dog nästan och behöver HLR

Och allt detta sker inom bara något/några år.

Röd tråd någon?
Fyfan! De behöver sitta i ett madrass-inklätt rum och väldigt tight tröja för all evighet framöver.

Och en brand ....Visserligen startade branden i en frisörsalong under dem, men väldigt ...otur...de har.
Citera
2026-02-13, 13:17
Medlem
Mitropazs avatar
Får inte länken att funka tyvärr..
Citera
2026-02-13, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZodiacParadice
Tänker samma, typ att ungen har fallit från skötbordet eller något sådant och dom trodde inte det skulle uppdagas

En nyfödd bebis kan inte rulla ner ifrån ett skötbord
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in