Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Om man säger till folk att det finns ingen mening med deras liv, att de bara är gegga som skapades av en slump och att allt som finns är att jaga dina behov precis här och nu så kommer folk inte må bra. Det leder till utbredd psykisk ohälsa och psykisk misär. Hur kan man göra så mot folk? dessutom när det går rakt emot bevisen.
Det är som att säga till folk att de inte är värda ett skit och ingen bryr sig om dom rakt ut, och sen hävda att man bara "säger sanningen" när det till och med är falskt. Riktigt fult beteende.
Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Ateism säger att det finns ingen mening med livet. Det är ett brott mot mänskligheten.
Du hävdar att jag skulle mena att det inte finns någon mening med livet, att folk bara är gegga som skapades av en slump och att allt som finns är att jaga behov precis här och nu.
Var skulle jag ha skrivit det?
Bara för att livet inte har en förutbestämd, kosmisk ritning beslutad av en Gud betyder det inte att det skulle sakna mening. Var får du sånt ifrån?
Tvärtom skulle man kunna argumentera för att meningen istället blir viktigare när vi vet att det är vi själva som skapar den.
Jag förstår att tanken på ett universum utan en skapare kan kännas tom för dig, men att vara en del av en naturlig process gör oss inte till ”gegga”. Tvärtom är det ganska svindlande att vi, genom miljarder år av evolution, har blivit varelser som kan förstå universum och skapa en moral baserad på sunt förnuft. Alltså att vi själva får se vår mening med livet – genom familj, konst, vetenskap eller empati. Det är snarare en hyllning till människans frihet än ett tecken på misär. Varifrån fick du tanken att fri sekularism skulle innebära misär? Vilka bevis har du för det?
Och du skrev att det jag påstår går emot bevisen. Vilka bevis?
Det är väl bara inom vetenskapen (biologi, fysik, astronomi) som det faktiskt finns bevis, alltså bevis på att vi faktiskt uppkommit genom naturliga processer och under lång tid, snarare genom gudomlig design som ett färdigt paket. Du nämner att det går emot bevisen, men inom naturvetenskapen ser vi snarare hur komplexitet uppstår ur enkla lagar utan behov av en extern designer. Att acceptera vetenskapliga fakta är inte att vara ”ful”, det är att förstå verkligheten som den faktiskt ser ut. Är det inte mer respektfullt mot människor att söka sanningen, även om den är utmanande, än att tro på något bara för att det känns trösterikt?
Och hur vi mår av en ”sanning” förändrar inte om denna påstådda sanning är sann eller inte. Det är en viktig diskussion hur vi mår i det moderna samhället, men en idé blir inte sann bara för att man mår bra av den. Om jag vinner på triss mår jag jättebra, men om jag bara ”tror” att jag vunnit utan att ha en vinstlott i handen så lever jag i en lögn. Att diskutera historia och vetenskap handlar om att hitta vad som är sant, inte vad som är det som känns mest bekvämt att tro.
Sekularism säger inte alls att folk ”inte är värda ett skit”. Var har du fått det ifrån? Tvärtom gäller att mänskliga rättigheter och demokrati bygger på att vi alla har ett värde i oss själva, inte på att vissa är mer värda än andra eller att vissa ska ha fler rättigheter än andra. Att folk ”inte är värda ett skit” är vad man tänkte under det
kristna feodala systemet, och dit vill vi inte tillbaka.
Så, nej, sekularism säger inte alls att folk ”inte är värda något”. Tvärtom: om vi inte har en gud som bestämmer allt, blir vårt eget enskilda ansvar för varandra ännu större. Sekularism har lyft fram vikten av demokrati och mänskliga rättigheter just därför att man insett att vi måste skydda varandra här och nu. Det är ett bevis på människans inneboende styrka och empati, inte på misär.
Skriv om verkligheten i stället för att bara hitta på.