2026-02-13, 02:55
Medlem
Jag fick veta att jag var en "genuin människa" när jag kondolerade en förälders döda barn som dog i en olycka. För mig är det ju helt självkart att kondolera! Men för mig är det inte lika självklart att bli klassad som "en genuin medmänniska" av någon som mist någon i en olycka?
Citera
2026-02-13, 02:59
Medlem
Ärlig tror jag. Äkta

Citera
2026-02-13, 03:16
Medlem
litenbokstavs avatar
att en person är äkta. genuin är alltså motsatsen till falsk
Citera
2026-02-13, 03:33
Medlem
Ja, jo, men i samband med en dödsolycka? Jag själv hade inte tänkt i "äkta banor" om mitt barn dött i en olycka? Eller om min förälder dött i en olycka så tackar jag också för omtanke, jag tackar inte för äkta omtanke?
Citera
2026-02-13, 06:24
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Jag fick veta att jag var en "genuin människa" när jag kondolerade en förälders döda barn som dog i en olycka. För mig är det ju helt självkart att kondolera! Men för mig är det inte lika självklart att bli klassad som "en genuin medmänniska" av någon som mist någon i en olycka?

En genuin människa är någon som är empatisk och bryr sig om andra människor.
Citera
2026-02-13, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
En genuin människa är någon som är empatisk och bryr sig om andra människor.
Men satt i sammanhanget? Om någon kondolerar mig om mitt barn har dött så vad hos mig gör att jag först tänker på en genuin människa när den kondolerar mig?
Det är ju som självklart att den beklagar min situation? Vad har det hos mig med genuinitet hos den att göra?
Och i relationer och i "relation" med andra människor så kan alltså "dessa andra människor" skifta i olika grader? Jag tänkte bara att en människa är en människa?
Men så enkelt och så lätt är det alltså inte?
Senast redigerad av exbit 2026-02-13 kl. 06:51.
Citera
2026-02-13, 06:56
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Men satt i sammanhanget? Om någon kondolerar mig om mitt barn har dött så vad hos mig gör att jag först tänker på en genuin människa när den kondolerar mig?
Det är ju som självklart att den beklagar min situation? Vad har det hos mig med genuinitet hos den att göra?

Det är dels för att du kondolerar som gör att du är en genuin människa men vad jag förstår känner föräldrarna dig och vet hur du är som person. Du har säkert visat dig snäll och omtänksam i andra sammanhang också.

Kondolera kan alla göra men alltför många gör det bara för att man ska utan att det finns känsla bakom. Känsla bakom har bara genuina människor.
Citera
2026-02-13, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är dels för att du kondolerar som gör att du är en genuin människa men vad jag förstår känner föräldrarna dig och vet hur du är som person. Du har säkert visat dig snäll och omtänksam i andra sammanhang också.

Kondolera kan alla göra men alltför många gör det bara för att man ska utan att det finns känsla bakom. Känsla bakom har bara genuina människor.
Då är det det "rätta svaret i sammanhanget", att det fanns känsla bakom. Då förstår jag vederbörande!
Tack för att du rätade ut detta för mig, det behövde jag:-)
Citera
2026-02-13, 07:18
Medlem
Kvinna.
Citera
2026-02-13, 07:38
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ja, jo, men i samband med en dödsolycka? Jag själv hade inte tänkt i "äkta banor" om mitt barn dött i en olycka? Eller om min förälder dött i en olycka så tackar jag också för omtanke, jag tackar inte för äkta omtanke?
Du vågar känna och för att våga känna måste man våga uttrycka känslor.
Citera
2026-02-13, 08:13
Medlem
BombaySaphires avatar
Ett typiskt kvinnouttryck. Används av samma klientel som säger ”styrkekram”.
Citera
2026-02-13, 08:48
Medlem
Jag antar väl att alla räknas som människor detta dem är "genuina" eller inte.
Nåja, strunt samma, jag har väl förstått det som så att det inte är helt enkelt att vara människa.
Eller kanske mycket enkelt att vara människa
Tack för allas svar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här