Citat:
Att ökad export a.k.a. ökad marknad med samma produktion ökar priset på originalmarknaden har jag hittat på helt själv ja. Jag har 15 nobelpris i ekonomi. Nej, det är en så grundläggande ekonomisk självklarhet att du inte ens behöver läsa en poäng i ekonomi. Gå genom grundskolan möjligtvis. Men 90% fattar det genom att bara existera.
Att Sverige är de lägsta elpriserna av nordpoolländerna (som inte ens är sant, Norge är billigare) är inte ett motargument till påståendet att Sveriges pris var billigare för 10 år sedan och hade fortsatt vara lika billigt utan kablarna.
Det här är helt basal mänsklig kommunikation vi använder här. Lär dig helt basal mänsklig kommunikation innan du börjar hålla på.
Citat:
Har du hittat på det själv, eller har någon lurat i dig det?
I verkligheten är det elköparna i exportländerna som betalar de. De byggs med flaskhalsavgifter.
Och vad är flaskhalsavgifter?
Citat:
Ändå går skattebetalares pengar till fler kablar under vattnet. Senast till Finland som invigdes senaste året.
Har du hittat på det själv, eller har någon lurat i dig det?
I verkligheten är det elköparna i exportländerna som betalar de. De byggs med flaskhalsavgifter.
Det är svenska folket som betalar påhittad straffavgift för att vi inte låter oss sugas torra snabbare.
Citat:
50% av all vår ström kommer från vattenkraft som alla byggdes på sossetiden. Alla byggda av Vattenfall, ett statligt företag.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenkraft_i_Sverige
https://historia.vattenfall.se/stories/fran-vattenkraft-till-solceller/pionjarverken
Idag är 54% av all svensk produktion statlig eller kommunal. 90% är statlig/kommunal inräknat andra länder. Endast 10% är privat.
https://www.fortum.com/se/om-oss/nyheter/blogg/framvaxten-av-det-svenska-elsystemet
Citat:
Har du någon seriös källa på det?
Citat:
Det är nog i din fantasivärld det.
I verkligheten är elpriset i sverige i lägsta laget.
Annars hade väl du öppnat din plånbok och byggt mer elproduktion. Eller hur?
Men då elpriset är för lågt så gör du inte det.
Varför ska jag bygga ett kärnkraftverk här när jag kan bygga det närmre kunden, nämligen i Tyskland?
Citat:
Svenskens elpris ökar till ohållbara priser både för privatpersoner och industri.
Det är nog i din fantasivärld det.
I verkligheten är elpriset i sverige i lägsta laget.
Annars hade väl du öppnat din plånbok och byggt mer elproduktion. Eller hur?
Men då elpriset är för lågt så gör du inte det.
Och varför ska jag bygga ett kärnkraftverk i Tyskland när jag kan sänka mina elkostnader mycket enklare genom att lägga kablar till Sverige och suga ut deras folk genom att jämka priset?
Citat:
Någon tjänar multum.
Såklart tyskarna, finnarna, och resten av kontinentaleuropa som inte byggt ut sin energiproduktion tjänar på att suga ut svenska folket.
Men vem, företag och individer, här i Sverige är det som tjänar på att först få svenska folket att betala för infrastrukturen, och sedan få svenska folket att subventionera hela europeiska elmarknaden ur sin egen ficka?
Sverige producerar mest el. Men ändå ska Stockholm med -7 grader ska betala samma pris som Berlin med +3 grader. Så Volkswagenfabriken kan generera pengar till rika Tyskar.
Vi blir utsugna.
Vilka är förrädarna som slår mynt av länsningen av Sveriges ekonomi?
Såklart tyskarna, finnarna, och resten av kontinentaleuropa som inte byggt ut sin energiproduktion tjänar på att suga ut svenska folket.
Men vem, företag och individer, här i Sverige är det som tjänar på att först få svenska folket att betala för infrastrukturen, och sedan få svenska folket att subventionera hela europeiska elmarknaden ur sin egen ficka?
Sverige producerar mest el. Men ändå ska Stockholm med -7 grader ska betala samma pris som Berlin med +3 grader. Så Volkswagenfabriken kan generera pengar till rika Tyskar.
Vi blir utsugna.
Vilka är förrädarna som slår mynt av länsningen av Sveriges ekonomi?
Låter mest som du har tagit LSD och nu berättar om hallucinationerna.
Här hallucineras det om Tyskland som är det minsta exportlandet.
Och Volkswagen som finansierade Northvolt så att svenska löntagare kunde parasitera på dom.
deddd befinner sig sannerligen långt från verkligheten.
[/quote]
Har jag hallucinationer så har du vanföreställning.
Går hellre tryggt genom livet med mina hallisar än dina vanföreställningar. Hallucinationer har i alla fall ett ankare i verkligheten.