2026-02-13, 02:57
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251

Citat:
Hade det inte funnits några elkablar i östersjön hade Svenska folket och svensk industri haft samma elpriser som för 10 år sedan.

Har du hittat på det själv, eller har någon lurat i dig det?

Sverige har de lägsta elpriserna av Nordpoolländerna.
Att ökad export a.k.a. ökad marknad med samma produktion ökar priset på originalmarknaden har jag hittat på helt själv ja. Jag har 15 nobelpris i ekonomi.
Nej, det är en så grundläggande ekonomisk självklarhet att du inte ens behöver läsa en poäng i ekonomi. Gå genom grundskolan möjligtvis. Men 90% fattar det genom att bara existera.

Att Sverige är de lägsta elpriserna av nordpoolländerna (som inte ens är sant, Norge är billigare) är inte ett motargument till påståendet att Sveriges pris var billigare för 10 år sedan och hade fortsatt vara lika billigt utan kablarna.
Det här är helt basal mänsklig kommunikation vi använder här. Lär dig helt basal mänsklig kommunikation innan du börjar hålla på.

Citat:
Citat:
Ändå går skattebetalares pengar till fler kablar under vattnet. Senast till Finland som invigdes senaste året.

Har du hittat på det själv, eller har någon lurat i dig det?

I verkligheten är det elköparna i exportländerna som betalar de. De byggs med flaskhalsavgifter.
Och vad är flaskhalsavgifter?
Det är svenska folket som betalar påhittad straffavgift för att vi inte låter oss sugas torra snabbare.

Citat:
Citat:
Även de flesta kraftverk är byggda med skattepengar.
Har du någon seriös källa på det?
50% av all vår ström kommer från vattenkraft som alla byggdes på sossetiden.
Alla byggda av Vattenfall, ett statligt företag.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenkraft_i_Sverige
https://historia.vattenfall.se/stories/fran-vattenkraft-till-solceller/pionjarverken

Idag är 54% av all svensk produktion statlig eller kommunal. 90% är statlig/kommunal inräknat andra länder. Endast 10% är privat.
https://www.fortum.com/se/om-oss/nyheter/blogg/framvaxten-av-det-svenska-elsystemet

Citat:
Skulle snarare säga att det mesta av elproduktionen betalats av kapitalister.
Har du någon seriös källa på det?

Citat:

Citat:
Svenskens elpris ökar till ohållbara priser både för privatpersoner och industri.

Det är nog i din fantasivärld det.

I verkligheten är elpriset i sverige i lägsta laget.
Annars hade väl du öppnat din plånbok och byggt mer elproduktion. Eller hur?
Men då elpriset är för lågt så gör du inte det.
Varför ska jag bygga ett kärnkraftverk här när jag kan bygga det närmre kunden, nämligen i Tyskland?
Och varför ska jag bygga ett kärnkraftverk i Tyskland när jag kan sänka mina elkostnader mycket enklare genom att lägga kablar till Sverige och suga ut deras folk genom att jämka priset?

Citat:
Någon tjänar multum.
Såklart tyskarna, finnarna, och resten av kontinentaleuropa som inte byggt ut sin energiproduktion tjänar på att suga ut svenska folket.
Men vem, företag och individer, här i Sverige är det som tjänar på att först få svenska folket att betala för infrastrukturen, och sedan få svenska folket att subventionera hela europeiska elmarknaden ur sin egen ficka?
Sverige producerar mest el. Men ändå ska Stockholm med -7 grader ska betala samma pris som Berlin med +3 grader. Så Volkswagenfabriken kan generera pengar till rika Tyskar.

Vi blir utsugna.

Vilka är förrädarna som slår mynt av länsningen av Sveriges ekonomi?

Låter mest som du har tagit LSD och nu berättar om hallucinationerna.

Här hallucineras det om Tyskland som är det minsta exportlandet.
Och Volkswagen som finansierade Northvolt så att svenska löntagare kunde parasitera på dom.
deddd befinner sig sannerligen långt från verkligheten.
[/quote]
Har jag hallucinationer så har du vanföreställning.

Går hellre tryggt genom livet med mina hallisar än dina vanföreställningar. Hallucinationer har i alla fall ett ankare i verkligheten.
Citera
2026-02-13, 03:33
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Nejdu, det är ju du som verkar sitta och fantisera om att det är kunderna som tjänar på att kunderna betalar högt. Om du tror det så kan du ju alltid tjäna lite mer genom att be om att få en lite extra kryddad faktura, finns säkert någon leverantör som kan gå med på det.

Själv tror jag snarare att det är producenten som tjänar på höga priser och det är därför jag också tror att det finns någon som kan gå med på att krydda fakturan lite mer om du nu tror att du tjänar på det.
Intressant att människor som inte förstår sig på det grundläggande i något de diskuterar har så nära till ord som "fantasier" och "hallucinationer".

Får undersöka detta vidare i psykologiforumet, om den mänskliga hjärnan på något sätt kan låta det undermedvetna projicera så starkt, trots den medvetna delen inte vet om att den fantiserar.

Citat:
Få skattebetalt gratis? Vaddå gratis? Man betalar ju varje månad multum i skatt, det är allt annat än gratis.
??
Ger du mig en kaka gratis är den gratis för mig, inte gratis för dig.
Ser du skillnaden?
Betalar jag ett kraftverk åt dig är den gratis för dig, inte gratis för mig.

Vad är det här för jävla dagis/mongoskola-saker som ska behöver förklaras, ärligt?

Citat:
Poängen är att marknadsekonomi ger en drivkraft att göra bra för att man tjänar på det. Styrkan i detta visar sig med all tydlighet att ekonomin blomstrar under marknadsekonomier och stagnerar under planekonomier.

Att någon annan tjänar en slant på det du köper är inte endast av ondo för dig. Det är ju också av godo eftersom förtjänsten innebär att du kan köpa det i första läget och att du ens köper det betyder ju att det är något du vill ha. Tycker du inte elen är värd pengarna så går det bra att skruva ur huvudsäkringen och säga upp hela tjobängen.
Det är inte bara en ensam akrobat som gör volter för att övertyga dig själv om något som någon annan helt tydligt har bankat in i din skalle utan minsta motstånd, som du är livrädd över att släppa eller ens fundera över; det är ett helt jävla cirkustält.
Citera
2026-02-13, 03:56
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Exakt så fungerar våra politiker. Det finns 64 miljarder kronor sparade i kassan för att bygga ut elnätet, en huvudorsak till att elpriser stigit. Men det finns ingen politiker som ens vill antyda att det är för mycket, att det används fel, hur det ska användas, att skatten är för hög. Det ska marknaden få göra. Tydligen väljer marknaden att spara pengarna på ett räntekonto...

Antagligen kommer pengarna, som elkunderna betalt, att användas för Northvolt och Stegra. 64 miljarder är säkert precis lagom för att kunna lägga ner dem, alla pengar bortkastade.
Oj. Det här jag skrev i en annan tråd var bara deduktiv slutledning (FB) Varför infördes effektavgiften på el? - men mer sant än jag kunde ana. Flera miljarder kronor mer sant.

Men en dold skatt helt enkelt.
Ungefär som Trumps tariffer. Öka skatten är en omöjlighet i USA utan stora protester och förlorade val, så dom lägger på "tariffer" på importerat gods istället.
Svenskarna som är så smarta skulle inte gå på något liknande...

Tråkiga är att för att få genom detta bedrägeri blir vi dubbelt blåsta.
Gasen Ryssen pumpade till Tyskland och gödde deras krigsmaskin för att Tyskarna inte vill ha energiproduktion i sin egen bakgård påverkade inte energipriset för ryska folket och rysk industri nästan någonting, de behövde bara skala upp. I detta sammanhang nära på en oändlig resurs (ironiskt nog med tanke på "förnybara" och "ändliga" resurser).
Tyskarna betalar svenska staten, svenska folket och svenska industrin betalar de öppna skatterna och avgifterna, men svenska folket och svenska industrin subventionerar samtidigt den tyska diton.

Svenska folket betalar 10% extra i skatt för att staten ska håva in 5%. 5% går till tyskarna.
Tänk vad Sverige som folk och nation hade tjänat på att helt enkelt bara höja skatten med 5% istället.
Citera
2026-02-13, 04:59
Medlem
Klarlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarlack
Stoppa elstödet! Varför ska folk & företag som investerat dyra pengar i besparande åtgärder betala för idioter som slösar energi och belastar nätet??? Istället borde man införa straffavgifter för de som slösar energi. Jag har villa med 240 m2 som ska värmas upp. Elräkningen blev endast 6.400 kr för januari 2026 eftersom jag investerat i bergvärmepump 12 kW. Enbart förnybar el (ej kärnkraft).
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Delar helt din åsikt om elstödet. Nu är vi där igen. Pengar till dem som inte ser till att ha kontroll på sina utgifter. Alla privata elkonsumenter har haft möjlighet att binda sina elprisavtal. Det är en form av försäkring för att inte drabbas när priserna stiger. Gör man inte det får man stå sitt kast. De som binder priset betalar ju mer när elpriset är lågt men inte hör man något gnäll från den kategorin. Elstödet till privatpersoner är lika korkat och orättvist som skuldsanering.
Experter har sagt att man bara skjuter problemet framför sig när man skickar ut bidrag. Vad är vitsen att investera dyra solceller, batterier, bergvärmepumpar? Man får ju bidrag (från andra skattebetalare). De som investerat dyrt får inga bidrag - istället får de betala skatt till de som inte sparat, fullständigt vansinne!
Vi fick 2022-23 14.000 kr i bidrag men jag blev irriterad.

Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Ja va billigt!! Bara 6400 kr. Vad kostade värmepumpen?
Vi bor i Stockholm, tvåmans hushåll. 2013 installerades en Evi Heat Geosun II (företaget finns inte längre), 12 kW, 220m borrhål. 60.000 kr pump + 500 liter varmvattenberedare 20.000. Allt kostade 200.000 kr. Vi passade på att renovera pannrummet för ytterligare 200.000 kr.
Huset drar 12.000 kWt/år (före installation 26.000 kWt) värme & vatten + 5.000 kWt hushållsel.
Citera
2026-02-13, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Intressant att människor som inte förstår sig på det grundläggande i något de diskuterar har så nära till ord som "fantasier" och "hallucinationer".

Får undersöka detta vidare i psykologiforumet, om den mänskliga hjärnan på något sätt kan låta det undermedvetna projicera så starkt, trots den medvetna delen inte vet om att den fantiserar.

Vad yrar du om? Jag har väl varken använt ordet "fantasi" eller "hallucination" här? Är du säker på att det inte är du som sitter och projicerar?

[/quote]

??
Ger du mig en kaka gratis är den gratis för mig, inte gratis för dig.
Ser du skillnaden?
Betalar jag ett kraftverk åt dig är den gratis för dig, inte gratis för mig.

Vad är det här för jävla dagis/mongoskola-saker som ska behöver förklaras, ärligt?
[/quote]

Så du menar att jag skall betala din elräkning för att du skall få det gratis?

[/quote]
Det är inte bara en ensam akrobat som gör volter för att övertyga dig själv om något som någon annan helt tydligt har bankat in i din skalle utan minsta motstånd, som du är livrädd över att släppa eller ens fundera över; det är ett helt jävla cirkustält.
[/quote]

Jag har iaf bringat fram argument, men dina lyser ju med sin frånvaro kan jag tycka. Planekonomi har testats och visat sig funka rätt dåligt med att leverera helt enkelt.

Sen tycker jag mig inte ha sett några belägg eller argument för att det skulle vara några kunder som tjänar på att priserna är höga. Det låter ju snarare som att det skulle vara tvärtom. Jag tycker iaf det låter mer rimligt att det är är i leverantörsleden som man kan hitta folk som tjänar på höga priser.

Med tanke på din oförmåga att leverera argument så verkar det ju snarare som du som har råkat ut för att någon har stoppat in ideer i din skalle utan något som helst motstånd. Det är väl den som har ifrågasatt saker som faktiskt kan leverera argument för varför de landat i den ståndpunkt de har - de som bara fått en ståndpunkt serverad är nog den som har det lite svårare med att motivera den (eftersom det inte var deras ståndpunkt till att börja med).
Citera
2026-02-13, 07:16
Medlem
Citat:
Hade det inte funnits några elkablar i östersjön hade Svenska folket och svensk industri haft samma elpriser som för 10 år sedan.

Ändå går skattebetalares pengar till fler kablar under vattnet. Senast till Finland som invigdes senaste året. Även de flesta kraftverk är byggda med skattepengar.

Svenskens elpris ökar till ohållbara priser både för privatpersoner och industri.
Någon tjänar multum.
Såklart tyskarna, finnarna, och resten av kontinentaleuropa som inte byggt ut sin energiproduktion tjänar på att suga ut svenska folket.
Men vem, företag och individer, här i Sverige är det som tjänar på att först få svenska folket att betala för infrastrukturen, och sedan få svenska folket att subventionera hela europeiska elmarknaden ur sin egen ficka?
Sverige producerar mest el. Men ändå ska Stockholm med -7 grader ska betala samma pris som Berlin med +3 grader. Så Volkswagenfabriken kan generera pengar till rika Tyskar.

Vi blir utsugna.

Vilka är förrädarna som slår mynt av länsningen av Sveriges ekonomi?
Detta är framför allt en politisk fråga, där den förra regeringen avvecklade fullt fungerande kärnkraftverk. Det har dock också att göra med prissättningsmodellen. Delvis är Sverige indelat i zoner men också att priset sätts på den sista kilowatten som säljs. Om till exempel Tyskland har ett underskott och köper el för 2 kr/kwh så blir det priset i hela zon 4. Detta driver upp priserna i Sverige som är en nettoexportör av el under vinterhalvåret och anledningen till att det är så dyrt.

Även nätavgifterna har höjts kraftigt eftersom det idag saknas reglering för prissättning, vilket ger stora intäkter till elnätsbolagen och staten eftersom mycket består av skatter och avgifter.
Citera
2026-02-13, 07:58
Medlem
Trött på snacket om att en elstöd skulle öka konsumptionen, vi har överproduktion! Låt svensken leva som kungar, varför ska vi snåla in och rädda resten av eu? Förstår ni att vi inte är ett u-land i afrika? Vi bor i sverige och vill vi slösa el så är de vår rätt.
Citera
2026-02-13, 09:42
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Oj. Det här jag skrev i en annan tråd var bara deduktiv slutledning (FB) Varför infördes effektavgiften på el? - men mer sant än jag kunde ana. Flera miljarder kronor mer sant.

Men en dold skatt helt enkelt.
Ungefär som Trumps tariffer. Öka skatten är en omöjlighet i USA utan stora protester och förlorade val, så dom lägger på "tariffer" på importerat gods istället.
Svenskarna som är så smarta skulle inte gå på något liknande...

Tråkiga är att för att få genom detta bedrägeri blir vi dubbelt blåsta.
Gasen Ryssen pumpade till Tyskland och gödde deras krigsmaskin för att Tyskarna inte vill ha energiproduktion i sin egen bakgård påverkade inte energipriset för ryska folket och rysk industri nästan någonting, de behövde bara skala upp. I detta sammanhang nära på en oändlig resurs (ironiskt nog med tanke på "förnybara" och "ändliga" resurser).
Tyskarna betalar svenska staten, svenska folket och svenska industrin betalar de öppna skatterna och avgifterna, men svenska folket och svenska industrin subventionerar samtidigt den tyska diton.

Svenska folket betalar 10% extra i skatt för att staten ska håva in 5%. 5% går till tyskarna.
Tänk vad Sverige som folk och nation hade tjänat på att helt enkelt bara höja skatten med 5% istället.
Så är det, de folkvalda i Tyskland USA Sverige använder väl uttänkta men svårkontrollerade utspel för att ta ut så mycket pengar i skatter de kan, medans de sedan kan sänka skatterna för de rika och bolagen. Så fort de kommer på ett litet lite sätt att dra in pengar, t.ex elnätsavgiften eller tariffs eller miljöblandning i bensin, så klämmer de sedan ut miljard efter miljard. Och sedan undrar svensken och amerikanen varför vi känner oss fattigare hela tiden. Detta har pågått sedan åtminstone 2008 och det är ganska enkelt att visa att alla väst-länders invånare är real-fattigare år för år sedan dess. 2008-kraschen är mycket allvarligare än vi någonsin fått veta.
Citera
2026-02-13, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CompilingCode
Trött på snacket om att en elstöd skulle öka konsumptionen, vi har överproduktion! Låt svensken leva som kungar, varför ska vi snåla in och rädda resten av eu? Förstår ni att vi inte är ett u-land i afrika? Vi bor i sverige och vill vi slösa el så är de vår rätt.

Du är väl helt fri att slösa på el för ditt privata bruk hur mycket du vill. Men du måste vara beredd att betala för det. Men att kräva att staten skall gå in med stöd till privatabonnenter är galet. Nu finns dock ett beslut om statligt stöd då priset per kwh överstiger 1,50 kr vilket egentligen är alldeles för lågt.
Citera
2026-02-13, 11:02
Medlem
Goulburns avatar
Vem tjänar på elpriset? Vem blåser svenska folket?

Vattenfall verkar göra en skaplig vinst.

https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/nyheter/2026/bokslut-2025-vattenfalls-vd-anna-borg-kommenterar-resultatet
Citat:
Årets resultat uppgick till 19,7 miljarder SEK och styrelsen föreslår en utdelning om 8 miljarder SEK. 2024 års resultat var 13,7 miljarder SEK högre vilket berodde på engångseffekter om 22,4 miljarder SEK från försäljningen av vindkraftsprojekten Norfolk och 49% av Nordlicht samt positiva marknadsvärdesförändringar för energiderivat.

Vattenfalls VD verkar tjäna bra, 1,5 miljoner per månad.

https://arbetet.se/2025/04/10/statliga-vd-loner-hon-toppar-listan-med-15-miljoner-i-manaden/

Många samhällen i historien har fallit samman totalt p.g.a. att de som är rika och har mycket makt blivit för egoistiska, giriga och maktlystna medans många levt i en helt annan verklighet. Kommer det västeuropeiska samhället gå under p.g.a. att de rikaste går för långt i sin girighet och klassklyftorna blir för stora?
Citera
2026-02-13, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Du är väl helt fri att slösa på el för ditt privata bruk hur mycket du vill. Men du måste vara beredd att betala för det. Men att kräva att staten skall gå in med stöd till privatabonnenter är galet. Nu finns dock ett beslut om statligt stöd då priset per kwh överstiger 1,50 kr vilket egentligen är alldeles för lågt.

Elstödet är piller för att lösa ett symptom som våra politiker har hittat på helt själva. Hade vi betalt vad elen faktiskt kostar att producera med normalt procentuellt påslag hade det inte ens varit en diskussion om sådana åtgärder.

Hela prissättningssystemet är helt rubbat.

Dock lever vi den verkligheten som konsument, och ha ett stort hus med direktverkande el och rörligt avtal är ett risktagande. Har man det bör man budgetera för ett elpris på 1-2 kr i snitt, och sätta undan det överskottet när det är billigt, då har man att ta av när vinterräkningen kommer på 15k-20k.

Har valt fast för att slippa obehagliga överraskningar, fick ökad kostnad på 400 kr för Januari mot budgeterat pga att det varit kallt och det går några hundra extra kWh

Förstår mig inte på folk som inte kan planera framåt, men det är iof inget nytt.
Senast redigerad av Baheera 2026-02-13 kl. 13:15.
Citera
2026-02-13, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Elstödet är piller för att lösa ett symptom som våra politiker har hittat på helt själva. Hade vi betalt vad elen faktiskt kostar att producera med normalt procentuellt påslag hade det inte ens varit en diskussion om sådana åtgärder.

Hela prissättningssystemet är helt rubbat.

Dock lever vi den verkligheten som konsument, och ha ett stort hus med direktverkande el är ett risktagande. Har man det bör man budgetera för ett elpris på 1-2 kr i snitt, och sätta undan det överskottet när det är billigt, då har man att ta av när vinterräkningen kommer på 15k-20k.

Har valt fast för att slippa obehagliga överraskningar, fick ökad kostnad på 400 kr för Januari mot budgeterat pga att det varit kallt och det går några hundra extra kWh

Förstår mig inte på folk som inte kan planera framåt, men det är iof inget nytt.

Jag delar helt ditt resonemang. Har också försäkrat mig mot överraskningar genom fast elpris och investerade i bergvärme för ca 10 år sedan. Man har ett eget ansvar för att minimera sina kostnader utifrån de regler som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in