Citat:
Ursprungligen postat av
Bonnker
Jag har egentligen ingenting emot Robyn. Hon sjunger ok och hon kan snickra ihop en poplåt. Men hon är enormt överskattad av svensk media - hur kommer det sig?
Robyn har gjort trallvänlig radiopop från dag 1. Även om hon bestämde sig för att starta sitt eget bolag och anta en lesbisk look för snart 20 år sedan har hon haft en tämligen begränsad musikalisk och artistisk utveckling. Att se henne live nuförtiden är inte mer spännande än vad det var 1993
https://youtu.be/geF34loTuZ8?si=YLiDQNT9zMtFkqHs
Dessutom verkar svensk media ha fått dille på att försöka trumma in i folk att Robyn är en stor världsartist med betydande kulturell betydelse. Mycket märkligt.
Låt mig kontrastera med en annan svensk artist som idag släpper en ny låt - Lykke Li. Lykke Li är allt det som Robyn påstås vara, men inte är. Lykke Li är artistisk ut i fingerspetsarna, egensinnig, spännande och visar på musikalisk utveckling. Dessutom är Lykke Li DUBBELT så streamad som Robyn på Spotify just nu, trots att Robyn redan släppt två singlar från den kommande skivan och med anledning därav varit hypad i månader. Lykke Li får inte en bråkdel av den media som Robyn får i Sverige, trots att hon objektivt sett är en betydligt mer intressant artist än Robyn och därtill är betydligt större i världen.
Vad jag vet så har väl Robyn satt sin egen karriär? Hon ser själv till att hon hamnar i media när det behövs. Om hon haft nån som hjälper henne (föräldrar eller musikproducenter i branschen) så gör de ett väldigt bra jobb att vara anonyma samtidigt som de släpper fram henne.
Feån början så försökte hon släppa musik och misslyckades, blev dock inte signad nånstans.
Då startade hon eget bolag för att komma runt den delen. Det är absolut inget fel på hennes musik och några av låtarna är ju kända världen över, såpass att folk i USA har koll på henne. Det kan man ju inte säga om speciellt många Svenskar alls, inräknat manliga sångare ens.
Och Lykke Li har väl samma sorts status, eller?
Samma med Tove Lo. Det finns säkert några till.