2026-02-13, 00:49
Medlem
Jag har egentligen ingenting emot Robyn. Hon sjunger ok och hon kan snickra ihop en poplåt. Men hon är enormt överskattad av svensk media - hur kommer det sig?

Robyn har gjort trallvänlig radiopop från dag 1. Även om hon bestämde sig för att starta sitt eget bolag och anta en lesbisk look för snart 20 år sedan har hon haft en tämligen begränsad musikalisk och artistisk utveckling. Att se henne live nuförtiden är inte mer spännande än vad det var 1993 https://youtu.be/geF34loTuZ8?si=YLiDQNT9zMtFkqHs

Dessutom verkar svensk media ha fått dille på att försöka trumma in i folk att Robyn är en stor världsartist med betydande kulturell betydelse. Mycket märkligt.

Låt mig kontrastera med en annan svensk artist som idag släpper en ny låt - Lykke Li. Lykke Li är allt det som Robyn påstås vara, men inte är. Lykke Li är artistisk ut i fingerspetsarna, egensinnig, spännande och visar på musikalisk utveckling. Dessutom är Lykke Li DUBBELT så streamad som Robyn på Spotify just nu, trots att Robyn redan släppt två singlar från den kommande skivan och med anledning därav varit hypad i månader. Lykke Li får inte en bråkdel av den media som Robyn får i Sverige, trots att hon objektivt sett är en betydligt mer intressant artist än Robyn och därtill är betydligt större i världen.
Senast redigerad av Bonnker 2026-02-13 kl. 00:51.
Citera
2026-02-13, 00:52
Medlem
Inkommers avatar
Det kan man fråga sig. Vissa blir gullade med utan orsak. Inte direkt ovanligt.
Citera
2026-02-13, 01:57
Medlem
karlinges avatar
Begriper inte heller. Kontakter? Hon har ju en känd farsa.
Citera
2026-02-13, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Jag har egentligen ingenting emot Robyn. Hon sjunger ok och hon kan snickra ihop en poplåt. Men hon är enormt överskattad av svensk media - hur kommer det sig?

Robyn har gjort trallvänlig radiopop från dag 1. Även om hon bestämde sig för att starta sitt eget bolag och anta en lesbisk look för snart 20 år sedan har hon haft en tämligen begränsad musikalisk och artistisk utveckling. Att se henne live nuförtiden är inte mer spännande än vad det var 1993 https://youtu.be/geF34loTuZ8?si=YLiDQNT9zMtFkqHs

Dessutom verkar svensk media ha fått dille på att försöka trumma in i folk att Robyn är en stor världsartist med betydande kulturell betydelse. Mycket märkligt.

Låt mig kontrastera med en annan svensk artist som idag släpper en ny låt - Lykke Li. Lykke Li är allt det som Robyn påstås vara, men inte är. Lykke Li är artistisk ut i fingerspetsarna, egensinnig, spännande och visar på musikalisk utveckling. Dessutom är Lykke Li DUBBELT så streamad som Robyn på Spotify just nu, trots att Robyn redan släppt två singlar från den kommande skivan och med anledning därav varit hypad i månader. Lykke Li får inte en bråkdel av den media som Robyn får i Sverige, trots att hon objektivt sett är en betydligt mer intressant artist än Robyn och därtill är betydligt större i världen.

Vad jag vet så har väl Robyn satt sin egen karriär? Hon ser själv till att hon hamnar i media när det behövs. Om hon haft nån som hjälper henne (föräldrar eller musikproducenter i branschen) så gör de ett väldigt bra jobb att vara anonyma samtidigt som de släpper fram henne.

Feån början så försökte hon släppa musik och misslyckades, blev dock inte signad nånstans.
Då startade hon eget bolag för att komma runt den delen. Det är absolut inget fel på hennes musik och några av låtarna är ju kända världen över, såpass att folk i USA har koll på henne. Det kan man ju inte säga om speciellt många Svenskar alls, inräknat manliga sångare ens.

Och Lykke Li har väl samma sorts status, eller?
Samma med Tove Lo. Det finns säkert några till.
Citera
2026-02-13, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Vad jag vet så har väl Robyn satt sin egen karriär? Hon ser själv till att hon hamnar i media när det behövs. Om hon haft nån som hjälper henne (föräldrar eller musikproducenter i branschen) så gör de ett väldigt bra jobb att vara anonyma samtidigt som de släpper fram henne.

Feån början så försökte hon släppa musik och misslyckades, blev dock inte signad nånstans.
Då startade hon eget bolag för att komma runt den delen. Det är absolut inget fel på hennes musik och några av låtarna är ju kända världen över, såpass att folk i USA har koll på henne. Det kan man ju inte säga om speciellt många Svenskar alls, inräknat manliga sångare ens.

Och Lykke Li har väl samma sorts status, eller?
Samma med Tove Lo. Det finns säkert några till.

Det märks att du inte vet ett skvatt om Robyns karriär. Hon var väletablerad sedan över ett decennium när hon startade eget bolag.
Citera
2026-02-13, 05:41
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Nu kan jag göra bort mig men Robyn gör väl rätt mycket musik till andra artister också och inte bara sin egen?
Har för mig att hon samarbetar med rätt stora artister också så det är väl därför hon fått sin ikonstatus i svensk media.

Själv tycker jag hennes låtar är så där men det är något helt annat.
Citera
2026-02-13, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer
Det kan man fråga sig. Vissa blir gullade med utan orsak. Inte direkt ovanligt.

Utan uppenbar orsak kanske. Men ingen kommer in i rampljuset utan orsak. Det är till 99.5% föräldrar med kontakter som har gjort någon ljusskygg deal bakom kulisserna. Sen är vederbörande slav för livet, i utbyte mot femton minuter i rampljuset.

Det heter ju att folk "säljer sin själ" för framgång, men i själva verket tror jag att folk säljer sina barns själar (och Gud vet vad mer) för att barnen skall få världslig berömmelse.

Robyn har dessutom alltid hatat att synas, så jag tror knappast valet att fortsätta är hens eget.
Citera
2026-02-13, 06:35
Medlem
Fantens avatar
Robyn började ju som popprinsessa men hon har ju egentligen alltid varit en kulturkvinna. Hon är så där härligt självbejakande som alla andra kulturkvinnor som upphöjs gärna är.
Citera
2026-02-13, 06:54
Medlem
Går att tjäna pengar på henne. Sen är stora delar av nöjes-nyhetsmedia direkt betald av underhållningsbranschens olika aktörer. De får manus där det står precis vad de ska skriva, och ansvariga utgivarna ser mellan fingrarna eftersom det s.a.s inte är "seriös" journalistik. Har funkat så sen innan sociala medier, och idag lär det vara rena kommersen med nöjesjournalistik. Nån högt uppe valde, för många år sedan, att lansera Robyn på bred front. Och då beredde svensk media väg för henne. De gjorde likadant med Zara Larsson, som varken jag eller någon annan vettig människa kan skilja från a.i-genererad musik.
Senast redigerad av alternativtkonto11 2026-02-13 kl. 06:56.
Citera
2026-02-13, 07:00
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Begriper inte heller. Kontakter? Hon har ju en känd farsa.

Zachrisson är kroknäsa, mer kontakter. Robyn hade några bangers för länge sen, ser inte hur hon är överskattad över Zachrisson. Nya tider bara.
Citera
2026-02-13, 09:46
Medlem
Bandriljaers avatar
Hon är ihop med kulturjournalisten Björn af Kleen, det bidrar till att synas och höras mycket i media nu.
Citera
2026-02-13, 10:49
Medlem
Citat:

Oavsett mängden streams och vad man "objektivt" sett tycker är mer intressant är Robyn en mer aktad artist utomlands än Lykke Li. Det är lätt att konstatera att det är en hyffsat stor grej i England och USA när Robyn släpper nytt. Man kan tycka vad man vill om det men det är ingenting som svensk media fått för sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in