2026-02-12, 20:47
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lelle86s
Jupp. Har kollat i OVK-protokollet och det är faktiskt ännu märkligare än man tror.

Aggregatet är inställt på 40% i normaldrift och går bara upp till 41% vid forcering (när spiskåpan är igång). Det finns alltså massor av kapacitet kvar i fläktarna (2x215W), men de verkar ha 'strypt' systemet.

Troligtvis beror det på att de har satt in don som sprider luften för mycket. Om de skulle öka flödet för att faktiskt få luften att röra sig neråt, så skulle det antagligen låta som en mindre orkan i taket eftersom donen saknar riktiga munstycken.

Så de har valt en papperslösning: De mäter upp precis de 30–32 l/s som krävs för att få ett 'G' i protokollet, men eftersom luften bara sipprar ut genom perforerade plåtar i takhöjd så når den aldrig ner till där man sitter eller sover. Man får alltså godkända siffror på ett papper, men 2000 ppm CO2 i ansiktet. Scam deluxe. Det värsta är att varken civilingenjörer eller besiktningsmän fattar detta trots de närmar sig miljonlön per år.

Två saker avgör omblandningen med given tilluftdonsmodell: temperaturskillnad mot rummet och hastighet på luften. Hur många procent av maximal kapacitet fläktarna går i säger ingenting egentligen. Du ska inte uppleva drag från donet. Den större rörelsen kommer från radiatorer respektive fönster som värmer och kyler närliggande luft, vilket får den i rörelse.

Koldioxidhalt som mått är missförstått, uppenbarligen. Co2 används som ett mått för föroreningar generellt, gränsvärdet på 1000 ppm finns inte där för just koldioxiden. 600-2000 ppm inomhus låter hyfsat normalt och jag ger dig en utmaning i att hitta en studie som påvisar negativ kognitiv funktion vid de nivåerna. Felet är att du mäter det och lurar dig själv, precis som kärringarna på kontor som sitter med sina skräpterometrar från Ica och intalar sig att de fryser ihjäl för att termometern visar 20 grader.

Ska jag gissa så har du det för varmt inomhus.
Citera
2026-02-12, 20:54
Medlem
Vad jag vet får man inte dra in imkanalerna in i rotorn som växlar värmen. Det skulle inte vara bra alls att få in fett där.
Sedan påståendet om att "luften bara sipprar ut genom perforerade plåtar i takhöjd så når den aldrig ner till där man sitter eller sover" är felaktig.
Var tar den tillsatta luften vägen om den inte blandar sig med rumsluften?
Menar du att tilluften är lika varm som luften uppe vid taket och går direkt ut i frånluftsdonet utan att blandas överhuvudtaget?

40% av vad?
Procentvärdet säger ingenting om hur stor mängd luft som trycks in i lägenheten.

Är du inte nöjd med inomhusklimatet så ta kontakt med hyresvärden och be dem göra en mätning i din lägenhet angående CO2 eller som minst ändra flödet.

Vill man vara riktigt ful så öppna tallriken på tilluftsdonet alternativ ryck loss den helt.
Citera
2026-02-12, 21:11
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vad jag vet får man inte dra in imkanalerna in i rotorn som växlar värmen. Det skulle inte vara bra alls att få in fett där.
Sedan påståendet om att "luften bara sipprar ut genom perforerade plåtar i takhöjd så når den aldrig ner till där man sitter eller sover" är felaktig.
Menar du att tilluften är lika varm som luften uppe vid taket och går direkt ut i frånluftsdonet utan att blandas överhuvudtaget?

40% av vad?
Procentvärdet säger ingenting om hur stor mängd luft som trycks in i lägenheten.

Är du inte nöjd med inomhusklimatet så ta kontakt med hyresvärden och be dem göra en mätning i din lägenhet angående CO2 eller som minst ändra flödet.

Vill man vara riktigt ful så öppna tallriken på tilluftsdonet alternativ ryck loss den helt.

Im-kanal får anslutas till växlare.

Roterande växlare är olämpligt för flerbostadshus pga av risk för luktöverföring.

Växlare oavsett typ går att rengöra vid behov.

Hastigheten i kanalen är låg, så filtret tar i princip allt.

Skrev ett längre inlägg typ 3 gånger, men Flashback i telefonen ville inte acceptera ”skicka svar”, så du får hålla tillgodo med detta
Citera
2026-02-12, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sven12

Kan du bite bara justera upp, höj bägge med 10%?
Jag antar att du menar att öka från 40 % till 50 %. Problemet är att detta system är en pappersprodukt, inte en fungerande med dimension / kapacitet för lägenheten.

Fläktarna har kraften (2x215W) men donen i taket saknar munstycken för att skapa fart. Ökar jag till 50 % så sipprar det bara ut mer luft horisontellt fast uppe vid taket som aldrig når mycket ner. När omsättningen är 1-3 ggr per dygn ger ökning i luftflöde inte mycket effekt. Det kanske blir 1,5-4 ggr per dygn i omsättning. Problemen är konstruktionen och ljudet är redan i högsta laget. All ökning i dB nu blir problem.

Eftersom de har satt in felaktiga don skulle 50 % fläktstyrka förmodligen låta som en mindre orkan utan att förbättra cirkulationen ett dugg. Det är därför de har strypt det till exakt 40/41 % – för att få godkända siffror i protokollet utan att hyresgästen ska klaga på buller. Det förstår ju allt branschfolk att ha 40% normaldrift och forcerad drift (vid köksfläkt på) 41% är bara för att få systemet goskänt och inte optimalt eller adekvat på något sätt.

Att öka flödet linjärt hjälper inte mot luftskiktning. Man behöver Coanda-effekt eller riktade strömmar för att bryta upp koldioxiden vid ansiktshöjd, något som varken civilingenjören eller besiktningsmannen verkar ha fattat. M a o luften blandas inte. Vid alla andra normala lösningar blandar man luften. Att skicka in varm luft uppe vid taket och hoppas att den kyls och faller ner innan den bli uppfångad av utsuget är att hoppas på för mycket.
Citera
2026-02-12, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Två saker avgör omblandningen med given tilluftdonsmodell: temperaturskillnad mot rummet och hastighet på luften. Hur många procent av maximal kapacitet fläktarna går i säger ingenting egentligen. Du ska inte uppleva drag från donet. Den större rörelsen kommer från radiatorer respektive fönster som värmer och kyler närliggande luft, vilket får den i rörelse.

Koldioxidhalt som mått är missförstått, uppenbarligen. Co2 används som ett mått för föroreningar generellt, gränsvärdet på 1000 ppm finns inte där för just koldioxiden. 600-2000 ppm inomhus låter hyfsat normalt och jag ger dig en utmaning i att hitta en studie som påvisar negativ kognitiv funktion vid de nivåerna. Felet är att du mäter det och lurar dig själv, precis som kärringarna på kontor som sitter med sina skräpterometrar från Ica och intalar sig att de fryser ihjäl för att termometern visar 20 grader.

Ska jag gissa så har du det för varmt inomhus.
Intressant teori, men du missar de tekniska detaljerna från protokollet:

Studier finns: Det finns gott om forskning (t.ex. från Harvard/Lawrence Berkeley National Lab) som visar att kognitiv förmåga och beslutsfattande sjunker signifikant redan vid 1000–1500 ppm CO2. Det är glasklart. Att kalla 2000 ppm för 'normalt' är tokfel och att ignorera både modern forskning och t o m svenska statens/Folkhälsomyndighetens gränsvärden.

Ang. OVK-bluffen.. Det handlar inte om att jag 'lurar mig själv' med en termometer från ICA. Jag har ett officiellt OVK-protokoll som visar att systemet är strypt till 41 % vid forcering. Det är en fysisk strypning av kapacitet som bevisar att systemet inte är injusterat för att fungera optimalt, utan för att precis klara godkänt på ett papper. luftflöde och dB men inte luftomsättningen som ingen brytt sig om.

Ang. fysiken i rummet: Du har rätt i att hastighet avgör omblandning, men det är precis det som är felet här. Utan munstycken på donen får luften aldrig den hastighet som krävs för att bryta igenom skiktningen. Luften skulle behöva mer ha karaktären spruta som en stråle luft än att nu luften 'sipprar' ut vid taket. Det är stora kåpor som sitter vid luftinsläppen. De största jag sett faktiskt i alla boenden jag haft. En stor modul som expanderar röret in till en jöttekonstruktion med galler/hål så att ljudet från FTX aggregatet ska försöka maskeras och dämpas men också får effekten att luften blåser knappt alls in i rummet utan endast ett knappt kännbart flöde in (och detta är på ett luft don som i butiker och kontor sprutar in luft tydligt och alltid neråt). Så luften når inte direkt vistelsezonen.

Att avfärda mätdata som inbillning är den inställning som gör att besiktningsmän missar sådana här systemfel.
Citera
2026-02-12, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar

40% av vad?

Tack för tipsen, men jag har haft förmånen att gå igenom just detta aggregat live, med öppet hölje och en servicetekniker på plats, så jag vet exakt hur det är kopplat.

Här är varför din analys inte stämmer i FTX världens arkitektur (vilket jag tyckte var totalt orimligt tills för ett par dagar sen) Ja egentligen tycker jag ännu mer nu att det är närmast sjukligt.

Imkanalen: Självklart går inte fettet in i rotorn så mycket men jag kände på fläktbladen och feta som fan. Det finns filter m.m. för det men sanningen är att FTX nästan alltid betyder imkanal och vanlig luft i samma system, alltså samma luftflöde som blandas 100% i aggregatet.

Du frågar vart luften tar vägen om den inte blandas. Det kallas för bristfällig lufteffektivitet. När tilluften är varmare än rumsluften och donen saknar munstycken för att skapa en stråle (Coanda-effekt), lägger sig luften som en varm kudde vid taket. Den sugs ut av frånluften innan den ens hunnit svalna och falla ner till vistelsezonen.

40 % av 430W: Du undrar 40 % av vad? Det är 40 % av fläktarnas totala kapacitet på 2x215W. Det ger precis de 30, 32 l/s som krävs för ett godkänt OVK på papperet, men det lämnar noll marginal för att faktiskt trycka ner luften i rummet.

Resultat: omsättning 1-3 ggr per dygn istället för 12 ggr ca som Boverket kräver. Ja egentligen kanske systemet orkar ge 2-6 ggr luftomsättning per dygn de första åren innan systemet försämras av beläggningar och allehanda driftproblem. Alla i branschen vet att FTX 2015 är en helt annan sak än FTX/Luft luft värme systemen på 80-talet som än i dag håller många av dem.

Sabotage är ingen lösning: Att 'rycka loss tallriken' är ett hobbysvar. Jag betalar för ett fungerande system, inte för en pappersprodukt som kräver att jag förstör fastighetens injustering för att kunna andas. Det kommer inte förändra så mycket. Luftflöder behöver öka men med eller utan gallret/tallriken på skiljer inte mkt. Det går inte att ställa luftflödet in. Det är bara ett designgaller.
Citera
2026-02-12, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Im-kanal får anslutas till växlare.

Roterande växlare är olämpligt för flerbostadshus pga av risk för luktöverföring.

Växlare oavsett typ går att rengöra vid behov.

Hastigheten i kanalen är låg, så filtret tar i princip allt.

Skrev ett längre inlägg typ 3 gånger, men Flashback i telefonen ville inte acceptera ”skicka svar”, så du får hålla tillgodo med detta
"Im-kanal får anslutas till växlare" Jupp men detta är något som håller på att ändras och inte alls kommer ske framgent efter Boverkets uttalanden och föreskrifter 2023 och 2025. Men visst, att de får det är ju det som ställt till det mesta här.

"Roterande växlare är olämpligt för flerbostadshus pga av risk för luktöverföring. " exakt. Hyresvärdar som installerar det köper sig problem och kostnader högre än besparingen.

"Växlare oavsett typ går att rengöra vid behov. " exakt! synd bara att lägga 25 lax per decennium i felsökning, renovering per enhet / bostad för en hyresvärd.

"Hastigheten i kanalen är låg, så filtret tar i princip allt. " Nu ska vi se här... Det du säger är alltså att filtret även utan aktivt kol tar bort matos ?! Så de som har köksfläktar utan utsug med bara filter har aktivt kol helt i onödan? Berätta gärna vad du menade eftersom du verkar 100% korrekt insatt i övrigt?
Citera
2026-02-12, 22:44
Medlem
Det spelar ingen roll om filtret tar allt eller om kanalen har låg hastighet. Problemet är inte luktöverföring, utan att luften som faktiskt kommer in är för varm och saknar rörelsemängd. Den kortsluts direkt vid taket.

Dessutom har vi 3,5–4 m takhöjd, så saken blir ju inte bättre av det heller. Att skicka in varm luft 4 meter upp utan någon som helst Coanda-effekt eller vertikal drivkraft är som att be en ballong stanna på botten av en pool. Varmluften kommer inte ner, punkt slut.

Ni pratar om hastighet i kanaler, men jag pratar om lufteffektivitet i rummet där jag faktiskt lever och arbetar. Att kalla 2000 ppm för 'normalt' i en modern nyproduktion med FTX är horribelt. T o m staten säger 1000 är gränsen. Och sen när ville staten oss väl på den nivån ?
Citera
2026-02-13, 08:21
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Intressant teori, men du missar de tekniska detaljerna från protokollet:

Studier finns: Det finns gott om forskning (t.ex. från Harvard/Lawrence Berkeley National Lab) som visar att kognitiv förmåga och beslutsfattande sjunker signifikant redan vid 1000–1500 ppm CO2. Det är glasklart. Att kalla 2000 ppm för 'normalt' är tokfel och att ignorera både modern forskning och t o m svenska statens/Folkhälsomyndighetens gränsvärden.

Ang. OVK-bluffen.. Det handlar inte om att jag 'lurar mig själv' med en termometer från ICA. Jag har ett officiellt OVK-protokoll som visar att systemet är strypt till 41 % vid forcering. Det är en fysisk strypning av kapacitet som bevisar att systemet inte är injusterat för att fungera optimalt, utan för att precis klara godkänt på ett papper. luftflöde och dB men inte luftomsättningen som ingen brytt sig om.

Ang. fysiken i rummet: Du har rätt i att hastighet avgör omblandning, men det är precis det som är felet här. Utan munstycken på donen får luften aldrig den hastighet som krävs för att bryta igenom skiktningen. Luften skulle behöva mer ha karaktären spruta som en stråle luft än att nu luften 'sipprar' ut vid taket. Det är stora kåpor som sitter vid luftinsläppen. De största jag sett faktiskt i alla boenden jag haft. En stor modul som expanderar röret in till en jöttekonstruktion med galler/hål så att ljudet från FTX aggregatet ska försöka maskeras och dämpas men också får effekten att luften blåser knappt alls in i rummet utan endast ett knappt kännbart flöde in (och detta är på ett luft don som i butiker och kontor sprutar in luft tydligt och alltid neråt). Så luften når inte direkt vistelsezonen.

Att avfärda mätdata som inbillning är den inställning som gör att besiktningsmän missar sådana här systemfel.

Studien du verkar referera till bestod av 22 personer och 3 testtillfällen.

Det finns olika don med olika utformning som omblandar på olika sätt. Tilluftsdon för bostäder får inte släppa luften med för hög hastighet.

Att aggregatet är begränsat till 40% tyder snarare på att det är överdimensionerat för behovet. Normalt sätt dimensionernas aggregat att klara av kraven på luftflöde vid ca 60% utsignal.
Senast redigerad av OldFashioned 2026-02-13 kl. 08:33.
Citera
2026-02-13, 08:27
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
"Im-kanal får anslutas till växlare" Jupp men detta är något som håller på att ändras och inte alls kommer ske framgent efter Boverkets uttalanden och föreskrifter 2023 och 2025. Men visst, att de får det är ju det som ställt till det mesta här.

"Roterande växlare är olämpligt för flerbostadshus pga av risk för luktöverföring. " exakt. Hyresvärdar som installerar det köper sig problem och kostnader högre än besparingen.

"Växlare oavsett typ går att rengöra vid behov. " exakt! synd bara att lägga 25 lax per decennium i felsökning, renovering per enhet / bostad för en hyresvärd.

"Hastigheten i kanalen är låg, så filtret tar i princip allt. " Nu ska vi se här... Det du säger är alltså att filtret även utan aktivt kol tar bort matos ?! Så de som har köksfläktar utan utsug med bara filter har aktivt kol helt i onödan? Berätta gärna vad du menade eftersom du verkar 100% korrekt insatt i övrigt?

Man behöver inte rengöra en värmeväxlare varje år. Växlaren behöver rengöras när verkningsgraden sjunkit så pass att det motiverar kostnaden för rengöring. I mindre aggregat avsedda för enskilda bostäder (högst oklart vad du faktiskt har för system) körs inte im-kanalen igenom växlaren, den nyttjar bara aggregatets frånluftsfläkt.

Filter och kanal tar bort i princip allt fett som annars skulle satt sig i växlarens lameller. Det lilla som tar sig igenom går att rengöra om det skulle innebära ett problem.

De som har köksfläktar med kolfilter behöver sitt kolfilter. Helt annan konstruktion. Helt andra flöden.
Citera
2026-02-13, 08:31
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Det spelar ingen roll om filtret tar allt eller om kanalen har låg hastighet. Problemet är inte luktöverföring, utan att luften som faktiskt kommer in är för varm och saknar rörelsemängd. Den kortsluts direkt vid taket.

Dessutom har vi 3,5–4 m takhöjd, så saken blir ju inte bättre av det heller. Att skicka in varm luft 4 meter upp utan någon som helst Coanda-effekt eller vertikal drivkraft är som att be en ballong stanna på botten av en pool. Varmluften kommer inte ner, punkt slut.

Ni pratar om hastighet i kanaler, men jag pratar om lufteffektivitet i rummet där jag faktiskt lever och arbetar. Att kalla 2000 ppm för 'normalt' i en modern nyproduktion med FTX är horribelt. T o m staten säger 1000 är gränsen. Och sen när ville staten oss väl på den nivån ?

Då ska tilluftstemperaturen sänkas så att önskad omblandning uppnås.

Du behöver seriöst flytta, det här problemet - inbillat eller inte - kommer inte att lösas. Du kommer fortsätta att må dåligt, oavsett vad som sägs eller görs. Flytta.
Citera
2026-02-13, 10:57
Medlem
Systemet är värdelöst då det kan sprida cigarettlukt till andra lägenheter om någon i huset röker under fläkten. Antar att det är värmeväxlaren som strular då.
Citat:
Jag har bott i allt från sekelskifteslägenhet, lgh med miljonprograms-byggteknik, 60/70/80/90/00-tals villor men mitt nuvarande boende (byggt 2013) tar priset.

Jag måste chockvädra korsdrag 2 gånger i timmen för att nollställa skallen, annars blir man seg. Jobbigt när man jobbar hemma och vinterkyla ute.

Huset är tätt som en plastpåse. Jag mäter CO2 kontinuerligt med CO2 oftast 600-2000 ppm. Det verkar som att 2013-standarden skapade "termosar" där luften skiktar sig totalt. I mitt gamla 80-talsboende med äldre, förra generationens, FTX fanns inte detta problem.

Är det fler som upplever att nyare FTX-system (ca 2010 och framåt) är sämre på att blanda om luften än de gamla ? Det jag fick reda på nyligen var att dessa "moderna" FTX system enligt norm alltid har köksfläkten inkopplad på samma system som utsug och införsel av luft i rummen. Också sett att detta börja förbjudas. Tex i Tyskland har man insett att det är dårskap att suga in matos och fett i centrala, dyra aggregat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in