2026-02-12, 20:12
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ja en av de mera konstiga trådstarterna här på länge. Och då är det mycket konstigt här...
Vad är det som är konstigt?

Det är en klassisk grej inom både kinesisk matlagning och annan att man först kokar fläsket och sen steker det.

Men det kan göras på olika sätt.

Finns det någon här som kan svara vettigt?
Citera
2026-02-12, 20:16
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave

Det är en klassisk grej inom både kinesisk matlagning och annan att man först kokar fläsket och sen steker det.

Inte om man gör boeuf bourgugnon, som ju inte innehåller fläsk.
Och nötköttet i en boeuf ska inte kokas först.

Så ja, konstig tråd.
Citera
2026-02-12, 20:17
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Fläsk i en Boeuf Bourguignon?
Jag brukar ha med det. Men för en purist kan det kännas fel, det förstår jag.
Citera
2026-02-12, 20:19
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Inte om man gör boeuf bourgugnon, som ju inte innehåller fläsk.
Och nötköttet i en boeuf ska inte kokas först.

Så ja, konstig tråd.
Frågan i tråden är en annan.

Gör din boeuf som du vill!
Citera
2026-02-12, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Okej, då ber jag om ursäkt. Jag har ganska bra koll på matlagning, men hade aldrig hört talas om det.
Har också rätt bra koll på matlagning, men hade inte hört talas om det

Men det där "man ska inte behöva klicka" gäller inte ord och begrepp man inte förstår, utan det gäller snarare saker när man refererar till artiklar, såsom trådar om nyhetshändelser. Dör länken så blir tråden omöjlig att diskutera i. Den här tråden skulle kanske blir omöjlig att diskutera i när samtlig information om "två gånger i grytan-fläsk" är raderad från nätet, och det lär inte hända.

Men tillbaka till trådfrågan. Jag måste säga att jag tycker det är lite intressant att det är så många som reagerar på "fläsk i Boeuf Bourguignon" med tanke på att i de flesta recept innehåller sidfläsk. Det är inte huvudköttet, men det finns i. Kanske inte om man ska vara autistpurist, men det är väldigt vanligt.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-02-12 kl. 20:29.
Citera
2026-02-12, 20:34
Medlem
Mohaves avatar
Denna tråd handlar inte om i fall sidfläsk ska eller ska inte ingå i en Boeuf bourgignon.

Jag undrade om någon har tips om hur man bäst gör när man vill först koka och sen steka fläsk.

Någon som har tankar om detta i stället för att skriva om annat?
Citera
2026-02-12, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Har också rätt bra koll på matlagning, men hade inte hört talas om det

Men det där "man ska inte behöva klicka" gäller inte ord och begrepp man inte förstår, utan det gäller snarare saker när man refererar till artiklar, såsom trådar om nyhetshändelser. Dör länken så blir tråden omöjlig att diskutera i. Den här tråden skulle kanske blir omöjlig att diskutera i när samtlig information om "två gånger i grytan-fläsk" är raderad från nätet, och det lär inte hända.

Men tillbaka till trådfrågan. Jag måste säga att jag tycker det är lite intressant att det är så många som reagerar på "fläsk i Boeuf Bourguignon" med tanke på att i de flesta recept innehåller sidfläsk. Det är inte huvudköttet, men det finns i. Kanske inte om man ska vara autistpurist, men det är väldigt vanligt.
Jaja, jag var lite för snabb.
Citera
2026-02-12, 21:32
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Fläsk i en Boeuf Bourguignon?

Brukar ha mycket bacon i när jag gör den där grytan!
Citera
2026-02-12, 21:59
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Brukar ha mycket bacon i när jag gör den där grytan!
Trevligt för dig. Men ska det vara så svårt att läsa frågan i trådstarten?
Citera
2026-02-12, 22:21
Medlem
pickalulus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave

"Nu är det kokta fläsket stekt" härstammar alltså från kinesiska köket? Far out man!
Senast redigerad av pickalulu 2026-02-12 kl. 22:59.
Citera
2026-02-12, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det är TS grej att citera artiklar och liknande, men inte att förklara ord och begrepp.

Fast man kan ju gärna förklara sig lite bättre om man vill få igång någon slags diskussion med andra som kanske inte har hört om det förut dock.

Och även kanske ställa någon fråga eller utveckla lite tankar om det. Ye ye
Citera
2026-02-12, 22:56
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickalulu
"Nu är det kokta fläsket är stekt" härstammar alltså från kinesiska köket? Far out man!
Detta uttryck är mycket märkligt. Det ska beskriva något dåligt. I själva verket är det jättebra att först koka och sen steka fläsket. Vilket kineserna fattat sen länge.

Uttrycket "Lägga lök på laxen" är också korkat om man menar att detta är fel. Rå lax med lök ovanpå är mycket gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in