2026-02-12, 16:36
Medlem
Äntligen något vettigt från Trafikverket eller ??
Citera
2026-02-12, 16:36
Moderator
Strix m/94s avatar
Trafikverket utreder på regeringens uppdrag hur Gotlandstrafiken skall organiseras i framtiden.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/trafikverket-utreder-framtidens-gotlandstrafik-staten-kan-bli-agare

Strix/Mod
Citera
2026-02-12, 16:41
Medlem
Är väl bara priserna som e galna? Allt annat fungerar ju hur bra som helst.
Citera
2026-02-12, 16:45
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Äntligen något vettigt från Trafikverket eller ??
Säger vem och var?
Citera
2026-02-12, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Är väl bara priserna som e galna? Allt annat fungerar ju hur bra som helst.

Frågan är om det blir så mycket billigare, för staten ska väl också gå med vinst numera ?
Citera
2026-02-12, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Säger vem och var?

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/02/uppdrag-till-trafikverket-att-utreda-alternativ-for-farjetrafiken-till-och-fran-gotland-fran-2035/
Citera
2026-02-12, 16:54
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/02/uppdrag-till-trafikverket-att-utreda-alternativ-for-farjetrafiken-till-och-fran-gotland-fran-2035/
Tack! Ja, det är väl klokt att utreda i alla fall. Bäst vore två alternativ: kryssningsfartyg (som nu) och en enkel färja utan restaurang och butik. När jag åker till och från Gotland vill jag bara just det - att åka.
Citera
2026-02-12, 16:57
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Tack! Ja, det är väl klokt att utreda i alla fall. Bäst vore två alternativ: kryssningsfartyg (som nu) och en enkel färja utan restaurang och butik. När jag åker till och från Gotland vill jag bara just det - åka.

Exakt. Och många gotlänningar vill ju bara ta sig från A till Ö.

Det räcker med en kaffeautomat och en varuautomat.
Citera
2026-02-12, 17:03
Medlem
Kan man inte göra Gotland till en "taxfree zone" ?
Det funkar ju med Åland.
Citera
2026-02-12, 17:20
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Frågan är om det blir så mycket billigare, för staten ska väl också gå med vinst numera ?

Jag funderade på att ta bilen till Gotland i somras men kunde konstatera att färjan till Gotland kostade mer än dubbelt så mycket som färjorna från Skåne till Tyskland (som jag åker betydligt oftare) trots att sträckan bara är lite drygt hälften. Jag vet inte om Tysklandsfärjorna fuskar på något sätt men helt uppenbart går det att bedriva billigare färjetrafik.
Citera
2026-02-12, 17:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag funderade på att ta bilen till Gotland i somras men kunde konstatera att färjan till Gotland kostade mer än dubbelt så mycket som färjorna från Skåne till Tyskland (som jag åker betydligt oftare) trots att sträckan bara är lite drygt hälften. Jag vet inte om Tysklandsfärjorna fuskar på något sätt men helt uppenbart går det att bedriva billigare färjetrafik.
Beror inte det på just taxfreeförsäljningen som saknas på Gotlandsfärjorna?
Citera
2026-02-12, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho

Gotlandslinjen har väl monopol. Så de håller vilka priser de vill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in