2026-02-12, 12:48
Medlem
AIAdventurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThrowTransVilma
Kommer man kunna få tag på rättspyskiatriska utredningen. Kommer den i samband med FUP?
Om den är klar nu så borde man väll kunna få ut den eller?

Dessa utredningar är sekretessbelagda och går inte att begära ut och när den läses upp i rätten görs den det bakom stängda dörrar. Efter att dom har fallit kan man ibland gissa sig till vad som framkommit i utredningen då domen kan citera delar av utredningen i domen.
Citera
2026-02-12, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIAdventurer
Dessa utredningar är sekretessbelagda och går inte att begära ut och när den läses upp i rätten görs den det bakom stängda dörrar. Efter att dom har fallit kan man ibland gissa sig till vad som framkommit i utredningen då domen kan citera delar av utredningen i domen.

Hur kommer det sig att den förra blev offentlig, Dvs den från 2019 när han försökte kidnappa en flicka? Var det en läcka i systemet?
Citera
2026-02-12, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Om han någonsin ska släppas ut i det fria så är givetvis rättspsykiatrisk vård att föredra, om man ser återfallsrisken. I fängelset är vården i grunden frivillig, så han kan välja att helt stå utanför den och förbli precis lika knäpp vid ett frisläppande som han är idag.

Rättspsykiatrisk vård bygger däremot på tvångsvård och upphör inte förrän den allvarliga psykiska störningen och återfallsrisken bedöms ha minskat tillräckligt, ofta efter domstolsprövning.

Precis, så förstår inte riktigt vad som är så provocerande med det (inte ditt svar).

Nu frågar jag uppriktigt, finns det någon i Sverige i modern tid som har dömts till mord eller värre, som sedan inte släppts?

Finns det någon i Sverige i modern tid som har dödat en annan intagen medan de befinner sig i fängelse båda två?
Citera
2026-02-12, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullykta
En annan fråga för dig som verkar ha koll, hur ser det ut då med villkorligt? Om jag förstått det rätt vill man göra dessa regler hårdare, skulle även det gälla retroaktivt?

Vad menar du med "villkorligt"? :-)
Citera
2026-02-12, 13:02
Medlem
Citat:
Han kanske själv tror att det finns något mer att vinna på det, t.ex. en lite "skönare" tillvaro än i fängelse, vilket han uppenbarligen har fått vara med om denna tid under undersökningen.. personligen skulle jag nog känna mig mer trygg om han hamnar under RPV, i fängelset lär han aldrig ha en chans att komma ur sitt beteende eller tankebanor, utan bara komma ut som äldre och göra liknande saker igen. Det beror förstås på hur återfallsstatistken ser ut mellan RPV och fängelse också. Just denna person vet man inte om det går att "rädda", men ändå.

Den statistiken som finns visar att ca 14% av dom som tidigare vårdats enligt LRV återfaller i brott. Detta skall jämföras med Kriminalvårdens statistik som visar att strax över 30% av dom som avtjänat ett fängelsestraff återfaller.
Citera
2026-02-12, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Vad menar du med "villkorligt"? :-)

Förlåt, har inte så bra koll på hur det fungerar. Tänkte mest på att de kan bli utsläppta efter 1/3 av tiden vilket de vill skärpa till 1/4 av tiden, om jag minns rätt? Trodde att resten av tiden var villkorlig, men det kanske inte stämmer. Oavsett undrar jag om vilket av fallen skulle gälla för honom, om ens alls?

Tycker i allmänhet att det är mer intressant med långsiktigheten än med det straff han initialt får.
Citera
2026-02-12, 13:08
Medlem
Citat:
Förlåt, har inte så bra koll på hur det fungerar. Tänkte mest på att de kan bli utsläppta efter 1/3 av tiden vilket de vill skärpa till 1/4 av tiden, om jag minns rätt? Trodde att resten av tiden var villkorlig, men det kanske inte stämmer. Oavsett undrar jag om vilket av fallen skulle gälla för honom, om ens alls?

Tycker i allmänhet att det är mer intressant med långsiktigheten än med det straff han initialt får.

1/3dels villkorlig frigivning har aldrig funnits, men däremot 2/3del. Sedan årsskiftet gäller 3/4dels villkorlig frigivning för alla brott över 6 års fängelse, vilket alltså kommer gälla denna gärningsmannen.

Det har även tillkommit en ny lagändring som ger Kriminalvården möjlighet att skjuta upp den villkorliga frigivning (dvs den sista fjärdedelen) i fall där det föreligger konkret och beaktansvärd risk för återfall i allvarlig brottslighet.
Citera
2026-02-12, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seabeer
”tillräckligt frisk för fängelse ”

Kommer Robin dela avdelning med Eklund??

Han kommer inte överleva 2 månader på ett ”vanligt” fängelse

Må han vila i piss den dagen när en arab skär halsen av äcklet inne på kåken .

Han kommer ju att hamna på en klass 1-anstalt och måste då placeras på en avdelning riktad mot sexual- och kvinnovåld. Sådana avdelningar finns mig på anstalterna Norrtälje, Salberga och Tidaholm.

Anders Eklund har ju flyttats runt mellan just dessa anstalter. Men senaste rapporten säger att han sitter på Norrtälje...
Citera
2026-02-12, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
1/3dels villkorlig frigivning har aldrig funnits, men däremot 2/3del. Sedan årsskiftet gäller 3/4dels villkorlig frigivning för alla brott över 6 års fängelse, vilket alltså kommer gälla denna gärningsmannen.

Det har även tillkommit en ny lagändring som ger Kriminalvården möjlighet att skjuta upp den villkorliga frigivning (dvs den sista fjärdedelen) i fall där det föreligger konkret och beaktansvärd risk för återfall i allvarlig brottslighet.

Ja, sant! Men kommer det då också att gälla isf för honom? Tänker på det retroaktiva. Brottet begicks ju även före årsskiftet.
Citera
2026-02-12, 13:23
Medlem
Citat:
Ja, sant! Men kommer det då också att gälla isf för honom? Tänker på det retroaktiva. Brottet begicks ju även före årsskiftet.

Ja, det kommer gälla honom. Denna lagändringen kommer att tillämpas "retroaktivt" på så sätt att det avser alla som dömts efter 1 januari 2026, oavsett när brottet begicks. Att just frågor kring straffverkställighet inte träffas av förbudet mot retroaktiv rättstillämpning handlar dels om att det inte finns något absolut förbud mot retroaktiv rättstillämpning inom förvaltningsrätten. Det handlar också om att frågor kring t ex frigivning, permissioner, frigång osv. inte har någon korrelation med tidpunkten för själva brottet.
Citera
2026-02-12, 14:06
Medlem
Är det någon härifrån som gick på begravningen?
Citera
2026-02-12, 14:07
Medlem
Någon som har koll på om han kommer sitta på kvinnoanstalt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in