2026-02-12, 09:10
Medlem
DenverAirports avatar
Tuff dag för grabbarna igår, −3,27%. De är i en doom-loop. Största innehav är det onoterade Epidemic Sound. Undrar vad verkligt värde är där.

https://www.epidemicsound.com/
Senast redigerad av DenverAirport 2026-02-12 kl. 09:12.
Citera
2026-02-12, 09:40
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Tuff dag för grabbarna igår, −3,27%. De är i en doom-loop. Största innehav är det onoterade Epidemic Sound. Undrar vad verkligt värde är där.

Fy fan.
Nu säljer jag skiten. Har förlorat 20 papp, minus 38%... En av mina sämsta affärer.
Citera
2026-02-12, 11:40
Medlem
Jag ligger 130' back...
Är det någon ide att ligga kvar och kanske köpa mer för att kunna få tillbaka om den reser sig igen?
Citera
2026-02-12, 12:02
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport

ADYEN -20% idag, Yubico -12%.

Citat:
Ursprungligen postat av MoDDe-5683
Jag ligger 130' back...
Är det någon ide att ligga kvar och kanske köpa mer för att kunna få tillbaka om den reser sig igen?
Sunk cost fallacy. Sälj för helvete, köp indexfonder och titta aldrig åt en aktivt förvaltad fond igen. Minusavkastning över sju jävla år!

EDIT; och Lime -12%. Helt otroligt.
Senast redigerad av Vansterpartiet 2026-02-12 kl. 12:08.
Citera
2026-02-12, 13:05
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet

Sunk cost fallacy. Sälj för helvete, köp indexfonder och titta aldrig åt en aktivt förvaltad fond igen. Minusavkastning över sju jävla år!

Citat:
Adyens aktie rasar 20 procent på Amsterdambörsen. Bolaget, som levererar betalningslösningar, gav i sin kvartalsrapport en prognos som var lägre än analytikernas förväntningar. Aktiekollapsen är ett nytt sänke för den pressade fonden TIN Ny Teknik.

https://efn.se/adyen-rasar-pa-rapport-nytt-sanke-for-tin-fonder

Det är nästan en merit att lyckas pricka så många bottennapp. Fattas bara att Sectra kommer med en vinstvarning inom kort. Jämförelsevis har Nordnets teknikindexfond avkastat 127% under en kortare period än TINs skräpfond. Har man ägt en global indexfond de senaste åren har man fått många gånger högre avkastning från techbolag än vad denna teknikfond lyckats prestera.
Citera
2026-02-12, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
https://efn.se/adyen-rasar-pa-rapport-nytt-sanke-for-tin-fonder

Det är nästan en merit att lyckas pricka så många bottennapp. Fattas bara att Sectra kommer med en vinstvarning inom kort. Jämförelsevis har Nordnets teknikindexfond avkastat 127% under en kortare period än TINs skräpfond. Har man ägt en global indexfond de senaste åren har man fått många gånger högre avkastning från techbolag än vad denna teknikfond lyckats prestera.

Ja det är nästan så man ibland börjar undra om det är medvetet, gäller iaf att kolla innehavslistan för undvika kommande surdegar/blankningscase

Finansinspektionen borde få möjlighet att tvångslikvidera liknande skitfonder. Äckligt är bara förnamnet.
Citera
2026-02-12, 14:21
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet

Som ett dåligt skämt.

Det är oftast fel att behålla sjunkbomber i hopp om att de ska resa sig igen, men särskilt när förvaltarna gång på gång har misslyckats finns det ju absolut ingen anledning att belöna dem - vilket man ju faktiskt gör via avgifterna - genom att behålla innehavet (eller ännu värre, öka för att "snitta ner" - ännu ett vanligt misstag).

Det finns bra förvaltare som över lång tid presterar bra, men det är sällan de som syns och hörs mest i media (vilket TIN-skojarna länge gjorde). Har man inte tid och energi att kolla upp förvaltare och deras prestationer gör man säkert rätt i att välja indexfonder i stället.
Citera
2026-02-12, 14:22
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Ja det är nästan så man ibland börjar undra om det är medvetet, gäller iaf att kolla innehavslistan för undvika kommande surdegar/blankningscase

Så gör jag alltid numera inför aktieköp.
Citera
2026-02-12, 18:36
Medlem
DenverAirports avatar
Genovis -9%.

Ser ut som att grabbarna kommer att slå gårdagens −3,27%. Väntar med spänning på dagens kurs.

Hm, bara −3,13% idag.
Senast redigerad av DenverAirport 2026-02-12 kl. 19:01.
Citera
2026-02-12, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Så gör jag alltid numera inför aktieköp.

De flesta innehaven är utanför mitt universum ändå men sjukt att det kan få gå såhär långt? Ser att Nordnet fortfarande erbjuder 80% belåningsgrad på eländet vilket känns minst sagt galet, en hel stjärna hos Morningstar men hållbarheten belönas med hela 8/10.

Såhär hade det sett ut med Sveriges finanser om Miljöpartiet fått styra!

Det är nog fan dags att Springhornet och löpnissen med tänderna på tork gör offentlig avbön om dom har ens den minsta stolthet i kroppen.
Citera
2026-02-25, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Fy fan.
Nu säljer jag skiten. Har förlorat 20 papp, minus 38%... En av mina sämsta affärer.

Sålde jag förr förra veckan och gick minus 30 papp 🥲
Citera
2026-03-02, 16:57
Medlem
DenverAirports avatar
TIN Ny Teknik tappade mest av alla fonder i februari.

Sämst bland teknikfonderna och även alla fonder har det gått för TIN Ny Teknik som åkt på ett flertal större smällar under rapportsäsongen. Fonden tappade cirka 12,5% under februari.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in