2026-02-12, 10:00
Medlem
lundaelevs avatar
Hej!

Jag har ett jobb som dock ger mest timmar de varmare månaderna på året. Jag har alltid älskat det och det är underbart på vintern, fastän man inte jobbar så mycket är det mysigt och bra stämning. Sommaren är lika bra men innebär mycket att göra, stress och få minuter om dagen att kunna andas ut. Vill dock göra tydligt att jag inte har något emot det. Jag tycker det är kul och tiden går snabbt.

Nu har dock mina chefer, som jag gillar i övrigt, tagit in ett företag som ska effektivisera. Jag kan inte gå in på för mycket detaljer eftersom jag vill förbli anonym, men kan förklara lite övergripande. Det innebär saker som färre personal(jobbar inom hotel-branschen) när det redan är stressigt som det är under sommaren, fler arbetsuppgifter, större ansvarstagande, betydligt hårdare krav generellt och en annan syn på att vi ska göra betydligt mer omfattande arbetsuppgifter. Såklart inte högre lön(mer än den ökning som kollektivavtalet säkerställer). Man har också diskuterat saker som provision och olika priser för de som klarat sig bäst.

Är det vanligt att man inte alls ber om perspektiv av personalen som är de som påverkas? Har ni mötts av liknande saker?
Citera
2026-02-12, 10:14
Medlem
Noetlovskijs avatar
Skulle säga att det är vanligt, ja. En arbetsplats är ingen demokrati.

Ett vinstdrivande företags mål är alltid att få in mer pengar.

Skulle man fråga de anställda vad de vill ha så vill de jobba mindre, tjäna mer - det är ju så klart inte hållbart för företaget. Om du inte gillar det och säger upp dig är du lätt att ersätta.
Citera
2026-02-12, 10:17
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij

Skulle man fråga de anställda vad de vill ha så vill de jobba mindre, tjäna mer - det är ju så klart inte hållbart för företaget. Om du inte gillar det och säger upp dig är du lätt att ersätta.

Nej såklart det inte är en demokrati, chefen ska vara chef. Men kanske känns rimligt att be om någon feedback om hur det ska påverka service till exempel. En över-stressad receptionist lär ju inte höja betygen direkt. Förövrigt är det vår service som har högt betyg.

Får de hur det blir. Såklart det kanske blir sista högsäsongen man jobbar där. Men håller tummarna. Generellt är det väldigt bra chefer och en rolig arbetsplats.
Citera
2026-02-12, 10:20
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij

Jag vill inte jobba mindre, tycker det är kul när det är fullt med människor. Men vill inte att man ska försämra arbetsmiljön för att öka vinsterna.
Citera
2026-02-12, 10:25
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev

Är det vanligt att man inte alls ber om perspektiv av personalen som är de som påverkas? Har ni mötts av liknande saker?
Javisst är det normalt och väldigt vanligt att personalen inte har något att säga till om.
Det kallas ”omorganisering” och det är alltid utan personalens insyn eller påverkan.
Citera
2026-02-12, 10:26
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Hej!

Jag har ett jobb som dock ger mest timmar de varmare månaderna på året. Jag har alltid älskat det och det är underbart på vintern, fastän man inte jobbar så mycket är det mysigt och bra stämning. Sommaren är lika bra men innebär mycket att göra, stress och få minuter om dagen att kunna andas ut. Vill dock göra tydligt att jag inte har något emot det. Jag tycker det är kul och tiden går snabbt.

Nu har dock mina chefer, som jag gillar i övrigt, tagit in ett företag som ska effektivisera. Jag kan inte gå in på för mycket detaljer eftersom jag vill förbli anonym, men kan förklara lite övergripande. Det innebär saker som färre personal(jobbar inom hotel-branschen) när det redan är stressigt som det är under sommaren, fler arbetsuppgifter, större ansvarstagande, betydligt hårdare krav generellt och en annan syn på att vi ska göra betydligt mer omfattande arbetsuppgifter. Såklart inte högre lön(mer än den ökning som kollektivavtalet säkerställer). Man har också diskuterat saker som provision och olika priser för de som klarat sig bäst.

Hur tänker du, lönerna går upp för att? Klart prestation måste öka om lönerna ökar. Väldigt självklart för de allra flesta.
Citera
2026-02-12, 10:29
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Javisst är det normalt och väldigt vanligt att personalen inte har något att säga till om.
Det kallas ”omorganisering” och det är alltid utan personalens insyn eller påverkan.
Hade det på känn. Tack för svar
Citera
2026-02-12, 10:31
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Hur tänker du, lönerna går upp för att? Klart prestation måste öka om lönerna ökar. Väldigt självklart för de allra flesta.

Ökat ansvar, mer uppdrag och goda resultat ska öka till ökad lön. Sen såklart ens eget ansvar att ha lönesamtal, såklart inte ens chefer gör det frivilligt. Så det är ju till viss del på mig förstås.

Sen är det väl en rimlig inställning att vilja ha ökad lön? Är du arbetsgivare?
Citera
2026-02-12, 10:35
Medlem
Ja, det är väl bara att sjunga som vanligt: Sådan äääär kapitalismen

Trist! Hoppas det går bra för dig TS i alla fall.
Citera
2026-02-12, 10:35
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, det är väl bara att sjunga som vanligt: Sådan äääär kapitalismen

Trist! Hoppas det går bra för dig TS i alla fall.

Ja det är väl så. Finns extremt många fördelar med kapitalismen men en del nackdelar med.
Citera
2026-02-12, 10:37
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ökat ansvar, mer uppdrag och goda resultat ska öka till ökad lön. Sen såklart ens eget ansvar att ha lönesamtal, såklart inte ens chefer gör det frivilligt. Så det är ju till viss del på mig förstås.

Om du jobbar på en arbetsplats med kollektivavtal finns det lagar och regler för hur ofta och hur mycket lönen ska "förhandlas" - för det är ingen förhandling i verkligheten.
Citera
2026-02-12, 10:41
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:

Ökad lön måste ske genom ökad produktion, tror du kan behöva en lektion om varför höjs din lön enligt kollektivavtal, jo för att märket, som det kallas har produktionen ökat, med viss% av det så kan denna ökning av lönen gälla, om ditt företag inte har samma vinst som de bolag som ingår i märket, så måste bolaget öka er arbetsinsats för at motsvara detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in