Citat:
Hysteriskt roligt! Och han har ju ingen aning om vad han svamlar om "nåt åklagarskit" bla bla 
Hur är det med åtalsunderlåtelsen gentemot Chrippa och Linnea? Lögn igen gissar jag...
Jag vill minnas att det är en standardformulering som kan gå ut där man säger och/eller åtalsunderlåtelse/brist på bevis.

Hur är det med åtalsunderlåtelsen gentemot Chrippa och Linnea? Lögn igen gissar jag...
Jag vill minnas att det är en standardformulering som kan gå ut där man säger och/eller åtalsunderlåtelse/brist på bevis.
Citat:
Det framgår klart och tydligt utifrån besluten från åklagarna att det inte lagts ned p.g.a åtalsunderlåtelse, precis som vi redan känt till, eftersom det då hade funnits med i Chrippas belastningsregister. Det har lagts ned p.g.a förundersökningsbegränsning. Det betyder att man inte ens inlett en förundersökning, även om det kanske rent objektivt var brottsligt. Skillnaden mellan dessa situationer och åtalsunderlåtelse är att vid åtalsunderlåtelse har man bedrivit en förundersökning men ändå inte valt att åtala. För att det ska bli aktuellt ska förövrigt den misstänkte ha erkänt brott.
I övrigt handlar det om samma saker, inget allmänt eller enskilt intresse får åsidosättas genom att meddela förundersökningsbegränsning eller åtalsunderlåtelse. I fallet med Chrippa stod han vid beslutet misstänkt för grova ekobrott. M.a.o åsidosattes inget allmänt intresse i att meddela förundersökningsbegränsning, eftersom hans spridande av Baronens kukbilder inte hade haft någon påverkan på hans straff. Vad beträffar det enskilda intresset så handlar det här om Baronens intresse av att få upprättelse. Även här kan man tänka sig att hans eget beteende spelade en betydande roll, då han ju faktiskt hade spridit mängder med grova förtal om Chrippa, något som anmälts och utreddes vid tidpunkten. Kanske hade han inte ens fått ett skadestånd om Chrippa fälldes för kukbildsspridningen, just eftersom han inte värnat sin egen integritet genom att utsätta Chrippa för en massa brottslighet. Jag gissar att det är precis det som motiverade åklagaren att göra en förundersökningsbegränsning i det här fallet.