2026-02-11, 18:33
Medlem
Tycker det borde införas en ny anmälningsfunktion som heter "spridning av desinformation". Menar inte uppenbara troll som inte kräver någon anmälan men "vanliga" användare som slänger ur sig påståenden som tex "i Norrland bor 23 % utan el och vatten" utan någon källa eller någon form av vidare förklaring. När dessutom en enkel googling visar att påståendet är helt falskt så bör det klassas som desinformation. Självklart så är det fria ordet viktigt, därför är det upp till modsen att göra en kvalificerad bedömning.

Vad tycker ni?
Citera
2026-02-11, 18:37
Medlem
ge oss ett exempel då.

edit: ok, det var ett exempel. (läste lite slarvigt).

jag tycker nä.
Senast redigerad av justformybaby 2026-02-11 kl. 18:40.
Citera
2026-02-11, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
ge oss ett exempel då.

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nähä - så över 25.000 rapporterade misstänkta fall om året är ingenting.
99 procent går till islamistik terror - allt enligt säpo.

"25000 rapporterade fall där 99% går till terror."

Varför ska vi låta såna här idioter dra ner kvaliten på forumet? Det är ju ren desinformation. En enkel googling visar ju att:

Citat:
Several ways of discovering suspected financing of terrorism
One part of the work to counter the financing of terrorism involves identifying suspicious transactions, behaviour and activities. Some firms have a legal obligation to report this kind of thing to the Financial Intelligence Unit within the Swedish Police (FIU). In 2020, the FIU received 24,500 reports of suspicious transactions. Of these, the organisational operator had stated suspicion of financing of terrorism as the basis for the report in barely 560 cases

Blir tråkigt när var och vartannat inlägg är ren desinformation. Det leder till att folk tappar lusten att diskutera samt att desinformation sprids.
Citera
2026-02-11, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissionImpossible2
"25000 rapporterade fall där 99% går till terror."

Varför ska vi låta såna här idioter dra ner kvaliten på forumet? Det är ju ren desinformation. En enkel googling visar ju att:

Blir tråkigt när var och vartannat inlägg är ren desinformation. Det leder till att folk tappar lusten att diskutera samt att desinformation sprids.

jo men kampen mot desinformation kan man inte lämna över till någon annan. det är bara att kämpa på.
Citera
2026-02-11, 19:43
Medlem
dude2ks avatar
Låter som en bra plan..

Det enda som förstör är ju ideologin som styr här där sanningen är subjektiv. Public Service skall hållas långt borta men det är ju de som styr narrativet som är ett stort jävla skämt.
Citera
2026-02-11, 20:23
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Vad tycker ni?
- Buhu! Det finns människor som inte tycker som jag. Straffa dem!!!111

Idiotförslag från någon som totalt missförstått Flashbacks funktion. Inte helt oväntat ett helt nytt konto med få inlägg.
Citera
2026-02-11, 20:33
Moderator
Carlboms avatar
Flashback --> Forumförslag
/Moderator
Citera
2026-02-11, 21:00
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Vad tycker ni?

Hur vet du att det som dyket upp överst på google är korrekt, och inte är väl finansierad desinformation?
Citera
2026-02-11, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
jo men kampen mot desinformation kan man inte lämna över till någon annan. det är bara att kämpa på.
Att Sverige är utsatt för desinfornationskampanjer är ingen hemlighet. Många inlägg går inte att anmäla för "off topic" eftersom dom håller sig till topic. Men när det innehåller ren desinformation såsom exemplet jag visade så tycker jag inläggen borde tas bort. När det är tydligt att användaren själv inte har undersökt saken utan sprider rent hittepå.

Det finns många som vill diskutera, men om varje inlägg blir attackerat med 5 disinformationsinlägg samt 5 tramsinlägg så orkar folk inte diskutera längre. Det är på den nivån nu att om vi vill ha en intressant diskussionsplattform så behövs något göras.
Citera
2026-02-11, 21:21
Medlem
Jag utgår utifrån att det klassas som trams, och alla hade varit eniga

I de lägen det inte går så påpekar man det och då har man vunnit över det argumentet. Fortsätter användaren så får man väl fortsätta tills alla är eniga om att det är uppenbart trams

Och då blir det väl ungefär vad du efterfrågar. Någon ljuger, blir ertappad men ändå fortsätter i all evighet utan att ha belägg, och då får väl även mods nog och anser att det är trams
Senast redigerad av Ballooong 2026-02-11 kl. 21:26.
Citera
2026-02-11, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooong
Jag utgår utifrån att det klassas som trams, och alla hade varit eniga
Fast det gör uppenbarligen inte det.
Jag undrar vad admin tycker i frågan. Ligger väl i hans intresse att det sker intressanta diskussioner och inte bara massa trams?
Citera
2026-02-11, 21:32
Medlem
Citat:
Fast det gör uppenbarligen inte det.
Jag undrar vad admin tycker i frågan. Ligger väl i hans intresse att det sker intressanta diskussioner och inte bara massa trams?
I ärlighetens namn så kan det väl finnas en smula intresse i att någon stolle som alla hatar hoppar in i diskussionen lite då och då? Flashback hade inte varit Flashback utan alla jubelidioter och skumma troll. Så lite trams tror jag faktiskt att även admin vill tillåta, även om det är uppenbart trams.

Men det är väl en skör balansgång, för mycket får väl lätt folk att tröttna. Då får botarna härja här själva
Senast redigerad av Ballooong 2026-02-11 kl. 21:35.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in