2026-02-05, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Hur vet du detta då?(!)

Det är klart att om man inte betalar hyran så blir man som hyresgäst till slut vräkt, oberoende av familj.
Idag så är det svårt att få jobb men Socialen har det yttersta ansvaret för att hjälpa till.

Jag befinner mig själv i den här trista situationen, arbetssökande som inneboende hos anhörig.

Folk missbrukar våra välfärdssystem å det grövsta tyvärr, så många kommer att utnyttja den möjligheten om den ges
Citera
2026-02-05, 12:15
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokerboy
Jag har en släkting som kunde och tog blanco lån på 1.1 miljoner på olika banker och han hade en årsinkomst på drygt 300k bara så nått är helt jävla galet.

Han berättade i efterhand att han ansökte och fick alla beviljade inom 2 dagar, kan tänka mig att alla dessa skitbanker som är kåta på att låna ut pengar till ocker höga räntor "tävlade" om vem som skulle vara först att få han som kund. Jag menar dom måste ju sett varandras kreditupplysningar.

Helt sjukt men så funkar ju ekonomin. De förlorar mest på att folk faktiskt betalar sina lån, så sjukt är det ju. Skulden räknas som inkomst för de som lånat ut.
Citera
2026-02-05, 12:19
Medlem
Den här trenden med att ta lån för allting (utom hus/bil) måste väl ändå vända nu när man tar bort avdraget på räntorna.

Men det syns väl inte förrän kanske 2027-2030 om det var effektivt att minska lånen genom att så kraftigt höja kostnaden för att låna.

Å andra sidan inte så förvånande om antalet människor som kommer till kronofogden ökar. Det är dåliga tider på arbetsmarknaden och vi har även 10-15 års medveten massimport av fattiga människor så egentligen är man väl lite förvånad att det inte ökade ännu snabbare. Men bidragen är generösa och räcker långt.

Iallafall, det vi kan konstatera är att i Sverige ökar fattigdomen kraftigt nu inkl alla som går på bidrag. Folk som går på bidrag känner sig inte fattiga, men det är ju en illlusion egentligen.
Senast redigerad av SecretGarden352 2026-02-05 kl. 12:21.
Citera
2026-02-09, 19:24
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Helt sjukt men så funkar ju ekonomin. De förlorar mest på att folk faktiskt betalar sina lån, så sjukt är det ju. Skulden räknas som inkomst för de som lånat ut.
Ja, i princip.
Ocker/Straff-ränta+ avgifter när betalningen uteblir och Statliga Kron-Olle som indrivare.
Helt absurt egentligen. Då minsann, är Staten bra för Kapitalet!
Senast redigerad av Henselon 2026-02-09 kl. 19:30.
Citera
2026-02-11, 18:21
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokerboy
Jag har en släkting som kunde och tog blanco lån på 1.1 miljoner på olika banker och han hade en årsinkomst på drygt 300k bara så nått är helt jävla galet.

Han berättade i efterhand att han ansökte och fick alla beviljade inom 2 dagar, kan tänka mig att alla dessa skitbanker som är kåta på att låna ut pengar till ocker höga räntor "tävlade" om vem som skulle vara först att få han som kund. Jag menar dom måste ju sett varandras kreditupplysningar.
Helt vansinnigt. Jag skulle kunna förstå om man fått Domen av Läkaren: Du har 3-6 månader kvar att leva. Då är det ju skit samma. Spendera sina sista månader på andra sidan klotet, ett "fuck off" lån så att säga. Konstigt att inte fler som får dödsdomen av Läkare gör just det.
Har man barn så lämnar man ju över allt av värde innan man ger sig ut på sin sista seglats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in