Citat:
Ursprungligen postat av
Sunimod
Men finns en grupp pensionärer jag tycker synd om, de som har tagit hand om familj och sina föräldrar och inte kunnat arbeta heltid och därmed får en rätt dålig pension. Av de ca 60% pensionärer som har nu garantipension är det många som är värda en betydligt bättre ekonomi.
En intressant poäng. Många pensionärer har hjälpt sina föräldrar som inte växte upp med välfärdssamhället. Och nu är det också många pensionärer som får hjälpa sina barn, fast barnen
har växt upp med välfärdssamhället. Tycker det visar på att allt handlar om livsval, och sen lite tur också att vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Vilket är helt individuellt. Den moral man fick med sig av sina föräldrar var också viktigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sunimod
Och jag tycker synd om de som slitit hårt och har värk och skador av sitt arbete tvingas jobba till 67 år för att få ut normal pension.
Ett problem idag är att "vi" (mänskligheten) har skapat ett konsumtionssamhälle med en vansinnig kostnadsspiral. Allt har handlat om att pressa upp produktiviteten och skaffa prylar och bräcka grannen. Många har inte orkat med den jakten. Men inte heller det är "boomers" fel.
Jag är inte speciellt angelägen om att hugga tillbaka på yngre generationer och låta som sketchen "Four Yorkshire Men". Det fina med att bli gammal är att man lägger hat och avundsjuka bakom sig, och insett komplexiteten i tillvaron. Det är just därför vi är lyckliga!