2026-02-11, 14:17
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Det är alltid "dom andra gamlingarna" som är boomers. Nej, deras egna päron har hemtjänst och liggsår och bostadstillägg, och utgör en minoritet.

Det är alla dom där miljonerna svenska pensionärer med fritidshus på Costa del Sol och avbetalda villor i Djursholm som är vidriga.

Kanske dags att inse att alla människor är olika, gör olika livsval, och har olika livssituation både under knegaråren och pensionen. Pensionärer är inte en homogen jättepropp som växt upp med silversked i mun.
Precis så, det är upp till var och en att göra något av sitt liv.
Vill man inget så får man inget.
Vill man jobba hårt kan man få det riktigt bra som pensionär.

Men finns en grupp pensionärer jag tycker synd om, de som har tagit hand om familj och sina föräldrar och inte kunnat arbeta heltid och därmed får en rätt dålig pension. Av de ca 60% pensionärer som har nu garantipension är det många som är värda en betydligt bättre ekonomi.
Och jag tycker synd om de som slitit hårt och har värk och skador av sitt arbete tvingas jobba till 67 år för att få ut normal pension. Som tråden handlar om så är de nog inte speciellt lyckliga.
Citera
2026-02-11, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Det är alltid "dom andra gamlingarna" som är boomers. Nej, deras egna päron har hemtjänst och liggsår och bostadstillägg, och utgör en minoritet.

Det är alla dom där miljonerna svenska pensionärer med fritidshus på Costa del Sol och avbetalda villor i Djursholm som är vidriga.

Kanske dags att inse att alla människor är olika, gör olika livsval, och har olika livssituation både under knegaråren och pensionen. Pensionärer är inte en homogen jättepropp som växt upp med silversked i mun.

Jag håller med.
Citera
2026-02-11, 14:31
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Er övertro på pappa staten har lett till att föräldrar idag inte "äger" sina egna barn. Det gör staten. Föräldrarna har bara privilegiet att ansvara för barnens uppväxt till de blir runt 20 år.

Ni verkar tolka världen med era solskensglasögon för det är allt ni känner till. "Vadå arbetslös? Gå till närmsta arbetsgivare och be om ett jobb bara? Hur lat är inte dagens ungdomar!"

Ni är verklighetsfrånvända. "Köpte min första dator 79...." Jaha?

Citat:
Ursprungligen postat av tretiotreslak
Ja ni kunde jobba, få en bra lön och köpa hus. tyvärr är arbetsmarknaden, bostadsmarknaden och ekonomin inte som den va när ni jobbade er till det ni har, ni tog den möjligheten ifrån oss. Tack så mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av thestalkerdude
Jobba oss till? Var knappast ni bortskämda babyboomers som gjorde de. Det var Krigsgenerationen och den Tysta generationen som jobbade ihop de välståndet.

Ni babyboomers gjorde inte ett skit, ni levde med silverskeden i munnen och sen fick tantrums när vi kommande generationer efter er ville ha samma välstånd, för ni ville ha allt för er själva och vägrade skicka välståndet vidare.

Skyll inte på oss att vi är "bortskämda", ni uppfostrade upp oss så alla problem i dagens samhälle ligger på er och ingen annan.

Som jag skrev tidigare, vi söker folk till mitt jobb och av alla som sökt så är det två med svenska namn och resten är invandrare som många gånger är långt överkvalificerade för jobbet vi söker men de vill ha ett jobb.
Varför söker inte svenskarna detta jobb för då? Kanske för att de är just bortskämda då lönen inte är 60 000kr/mån och man kan bli smutsig om fingrarna.
Med tanke på dagens arbetslöshet som alla gnäller över och svårigheten att få jobb så borde minst 500 pers ha sökt kan man tycka.
Citera
2026-02-11, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoForBroke
Vilken tragisk tråd.

Jo, många (absolut inte alla) äldre har det bättre ekonomiskt än nutida yngre. Men det var knappast något de planerade, eller ens hade makt att påverka när de var yngre. De hade inte mer makt över världshändelser och politiska beslut än nutida yngre.

Så detta skuldbeläggande och hat är inte verklighetsförankrat. Men offerkoftan är ju alltid bekväm.

Det är väl klart att en del pensionärer har det ekonomiskt bättre än yngre i dag, de har ju haft hela livet att skaffa sig sin egendom. Men de var inte rika heller när de var unga.
Citera
2026-02-11, 14:32
Medlem
Giant Squids avatar
Var det bara svenska som var med i undersökningen?

Att de yngre i sveeige har muttrat i några decennier är ju välkänd då deras föräldrar slde de stora familjegprdarna med åkrar och skog och sedan levde upp pengarna på utlandsresor och någon bostadsrätt .
Istället för att förvalta släktens tillgångar så brände man allt på massa drlmma och alla barnen fick börja från noll. Idag har barnbarnen knappt råd att flytta hemifrån

Finland har toppat första platsen i nio år utan något gnäll ifrån det yngre. Och i år så toppar även Finland listan över det minst korrumperade länderna på planeten..
Ja ske det ligger något i att man bara har 1000 integrerade judar i Finland
Medans. Man har över 25000 i Sverige med synagogor och ett större inflytande över de större partierna än vad svenskarna själva har,.

Klart de unga tycker det är hopplöst.
Får även gratulera finnar a som i dagarna gokännt hemleveranser av alkohol ifrån Alko, mataffärer och restauranger, varje dag i veckan mellan 09-23
Citera
2026-02-11, 14:33
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Det är väl klart att en del pensionärer har det ekonomiskt bättre än yngre i dag, de har ju haft hela livet att skaffa sig sin egendom. Men de var inte rika heller när de var unga.
Det var snarare så att de sålde de tillgångar de ärvt av sina förfäder.
Citera
Medlem
GertBennys avatar
Det är fånigt, både från yngre och äldre, att hata varandra på det här sättet. Jag börjar nästan tro att hela den här ”boomers”-debatten delvis är en psykologisk påverkansoperation.

Kanske var den organisk i början — generationer har väl alltid klagat på varandra — men den känns också påeldad av trollkonton, algoritmer och ett ständigt drevande narrativ.

För nu börjar det bli löjligt.

Skärp er! Vi är alla människor som bara råkar vara födda på olika årtal! Och vet ni vad? Snart är vi alla döda ändå!

Så njut av livet istället era äggskallar för att sitta här bakom anonyma konton och bråka.

Både unga och gamla!
Citera
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveOnUp
Håller med, jag själv började som snickarlärling direkt efter skolan och fick kaffepengar som lön under några år tills jag var färdigutbildad, tog 3 år. Hela lärlingssystemet var så uppbyggt att man betalade indirekt sin egen utbildning med hårt arbete i princip utan lön.
Undrar hur många ungdomar idag skulle acceptera sådana villkor? Verkar som ungdomar idag vill ha allt direkt utan uppoffring, ett glidarjobb med fet lön direkt utan ansträngning.
Jag och många med mig har verkligen inte glidit på nån räkmacka och har gjort mina hundår och ber inte om ursäkt.
Du menar vi som behövde ta stora lån för att utbilda oss vidare på universitet, medan du FICK lön under din utbildning? Snacka om verklighetsfrånvänd personer.

Ditt inlägg befäster tesen TS driver.
Citera
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoForBroke
Men då kan väl den generation du hatar på skylla på sina föräldrar? Och de på sina föräldrar?

Och så vidare: f-n ta er, Adam och Eva, för att ni levde i paradiset men lät kommande generationer leva i den här världen.

Skyll inte på Adam, det var inte han som åt äpplet.
Citera
2026-02-11, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
"Äldre svenskar bland de lyckligaste i världen – men de yngre mår skit"

"Äldre svenskar hör till världens lyckligaste. Samtidigt sticker unga vuxna svenskar ut internationellt genom att må betydligt sämre än alla andra åldersgrupper i Sverige, visar en ny stor studie."

"Medan äldre svenskar rapporterar mycket hög livstillfredsställelse kämpar unga vuxna med ensamhet, psykisk ohälsa och ekonomisk otrygghet."

"Studien bygger på enkätsvar från över 15.000 personer och har genomförts av forskare vid bland annat Handelshögskolan i Stockholm och Lunds universitet. Resultaten visar att unga vuxna har lägre livstillfredsställelse och mindre mening i livet än äldre. De uppger också betydligt högre nivåer av depression och ångest."

https://www.friatider.se/aldre-svenskar-bland-de-lyckligaste-i-varlden-men-de-yngre-mar-skit

1. Vad beror detta på?
2. Har äldre riggat spelet till sin fördel inom arbete, bostadsmarknad, politik, juridik och sett till att ha ryggen fri samtidigt som de i sina beslut gör allt miserabelt med invandring, brottslighet, ökade skatter, "grön omställning" samt ökade konflikter mellan grupper i samhället "söndra och härska" o.s.v.?
3. Eller är den lägre tillfredsställelsen beroende av relativa orsaker i sina liv där yngre är i ständig flux och inte beroende av materiella faktorer?
4. Har studien någon relevans på de politiska beslut som görs?

De äldre generationerna har sålt ut Sverige och sitter nu på alla tillgångar medan yngre får ta över tidigare generationers misslyckade som : energi, integration, EU tramset, obefintligt försvar, skyhöga bostadspriser, extrem belåning, extrem brottslighet osv

De äldre förtjänar mångkulturens äldrevård
Citera
2026-02-11, 14:37
Medlem
HomoDeuss avatar
Ungjävlar.. släpp tiktok och skärp er. Det finns hur många möjligheter som helst där ute. Hur mycket pengar som helst att tjäna. Och ditt liv kan bli precis hur bra som helst. Men inte gratis.

Kavla upp ärmarna och ge er i väg. Vet ni inte hur man gör? Ta reda på det. Sitt inte bara på händerna och gnäll.

Vi boomers hade precis samma läge när vi var unga. Iaf jag.

Har du inget? Ditt fel. Fixa det! Framgångsrikt folk (företagare, ledare etc) gillar individer som kämpar och visar framfötterna. De gillar inte värdelösa gnällisar som kommer med bortförklaringar och ursäkter.

Skärp er bara och var inte så jävla bekväma.

Det är den enkla sanningen. Oavsett om ni gillar den eller inte.
Citera
2026-02-11, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjackOhej
Det är boomers som lever loppan på sin räkmaka och sitt ha begär, gratulerar ni tog allt och fick allt men lämnar inget efter er. De yngre får leta efter brödsmulor och underhålla sig med tik tok och knark.

Jag ska pissa på era gravar!

Yes, vi lever loppan. Tränar, äter bra mat, nästan fri tandvård nu. Och som någon tidigare sa, vi föddes med en hjärna. Är inte beroende av facebook, Tiktok eller annat skit som dödar hjärncellerna. Och okej, kom och pissa på min grav om du blir lyckligare av det. Tönt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in