Peoples party hade en okarismatisk ledare. Kriget mot Kambodja har ökat nationalismen och därmed gynnat de konservativa..., och progressiva partier har tyvärr svårt i många länder just nu.
Militärkupp, knappast med det här valresultatet. Stora folkliga protester.., tror inte heller på det (jag har upplevt detta i Bangkok)
Hur Thailand ska lösa sina problem med överbelånade hushåll, ojämlikhet, brist på avancerad industri, korruption, vikande turistsiffror, övervärderad valuta... Det är en annan fråga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Geeder
Eftersom det kan vara svårt att få en balanserad uppfattning om thailändsk politik genom att prata med en thailändare undrar jag vad mer permanentboende i Thailand har för uppfattning om utfallet.
Att det mörkblå partiet fick flest röster tolkar jag som att chansen för militärkupp är mindre inom de närmaste åren men det är ungefär allt. Övrigt som inställning till permanent boende utländska individer och VISA regler i allmänhet samt drog politik har jag ingen koll på. Någon som besitter mer insikt inom ämnet kanske?
Här är en länk för de som alltid vill ha en för att kunna yttra sig:
https://www.bangkokpost.com/thailand/politics/3192905/thailand-general-election-vote-counts