2026-02-10, 15:44
Medlem
Geeders avatar
Eftersom det kan vara svårt att få en balanserad uppfattning om thailändsk politik genom att prata med en thailändare undrar jag vad mer permanentboende i Thailand har för uppfattning om utfallet.
Att det mörkblå partiet fick flest röster tolkar jag som att chansen för militärkupp är mindre inom de närmaste åren men det är ungefär allt. Övrigt som inställning till permanent boende utländska individer och VISA regler i allmänhet samt drog politik har jag ingen koll på. Någon som besitter mer insikt inom ämnet kanske?
Här är en länk för de som alltid vill ha en för att kunna yttra sig:

https://www.bangkokpost.com/thailand/politics/3192905/thailand-general-election-vote-counts
Senast redigerad av Geeder 2026-02-10 kl. 15:50.
Citera
2026-02-10, 17:14
Medlem
Peoples party hade en okarismatisk ledare. Kriget mot Kambodja har ökat nationalismen och därmed gynnat de konservativa..., och progressiva partier har tyvärr svårt i många länder just nu.

Militärkupp, knappast med det här valresultatet. Stora folkliga protester.., tror inte heller på det (jag har upplevt detta i Bangkok)

Hur Thailand ska lösa sina problem med överbelånade hushåll, ojämlikhet, brist på avancerad industri, korruption, vikande turistsiffror, övervärderad valuta... Det är en annan fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av Geeder
Eftersom det kan vara svårt att få en balanserad uppfattning om thailändsk politik genom att prata med en thailändare undrar jag vad mer permanentboende i Thailand har för uppfattning om utfallet.
Att det mörkblå partiet fick flest röster tolkar jag som att chansen för militärkupp är mindre inom de närmaste åren men det är ungefär allt. Övrigt som inställning till permanent boende utländska individer och VISA regler i allmänhet samt drog politik har jag ingen koll på. Någon som besitter mer insikt inom ämnet kanske?
Här är en länk för de som alltid vill ha en för att kunna yttra sig:

https://www.bangkokpost.com/thailand/politics/3192905/thailand-general-election-vote-counts
Citera
2026-02-10, 18:56
Medlem
Xer0s avatar
Det är väldigt stor skillnad mellan stad och land. I BKK röstade nästan alla på orange, medan i Isan så tog man mutorna och röstade mörkblått.
Citera
2026-02-11, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Det är väldigt stor skillnad mellan stad och land. I BKK röstade nästan alla på orange, medan i Isan så tog man mutorna och röstade mörkblått.

Finns fler förklaringar.
Verkar som att valdeltagandet va väldigt lågt i år. Under 60 % jmf med 2023 på 75 %

Det är dom unga, under 30 år som hoppade över att välja.
Citera
2026-02-11, 12:59
Medlem
Kanske i en känsla av hopplöshet.. Anutin har varit en gatekeeper mot föränding (Det finns dock rapporter om misstänkt valfusk, bla från Chon Buri).

Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Finns fler förklaringar.
Verkar som att valdeltagandet va väldigt lågt i år. Under 60 % jmf med 2023 på 75 %

Det är dom unga, under 30 år som hoppade över att välja.
Citera
2026-02-11, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
Kanske i en känsla av hopplöshet.. Anutin har varit en gatekeeper mot föränding (Det finns dock rapporter om misstänkt valfusk, bla från Chon Buri).

Det har säkert förekommit valfusk och köpta röster. Taksin var ju väldigt framgångsrik
på landsbygden med att köpa in sej i byarna.

Så visst har det varit valfusk men knappast i den omfattningen att det skulle påverka valresultatet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in