Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
Vad finns det att förstå? Kan du förklara?
Allt är ju inte klart som korvspa i den filmen. Vissa karaktärers existens är öppna för tolkning och hur ska man kunna förstå allt när det inte finns nåt givet svar…
Jag förstod aldrig grejen med filmen när det begav sig och tyckte inte den var speciellt bra. Detta berodde säkert på något jag insett senare i livet vilket är att jag inte gillar den här typen av twister i filmer där du i slutet får veta att du suttit och tittat på någonting som aldrig hände. I film porträtteras ofta dessa vanföreställningar på ett sätt där man inte gör skillnad alls på vad som är fantasi och verklighet.
Personligen känner jag mig oftast bestulen och besviken efter en sådan filmupplevelse. Det var också känslan jag hade när jag sett Shutter Island på bio. En bra twist ska höja filmen, ge ett gäng aha-upplevelser och gåshud, eller som när jag såg Orphan året innan som gav kalla kårar.
Om Fight Club är en bra film eller inte låter jag vara osagt då känslan man har när eftertexterna rullar är högst personliga. Läste att regissören gömt massa ledtrådar som gör att man kan lista ut allt innan twisten. Nu har jag bara sett Fight Club en gång då när den kom för 20 år sedan. Kanske allt make sense om man ser den igen, kanske den till och med är riktigt bra och genomtänkt.