2025-03-04, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Om man inte fattar filmen kan man nog se den som dålig.
Kan du kort berätta vad det är man ska förstå med filmen?
Citera
2025-03-04, 06:53
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Kan du kort berätta vad det är man ska förstå med filmen?

Att i samhällen där personer saknar mening försöker folk köpa den. Konstruera det, bläddra i en katalog och skapa sig själv via konsumtion. När det (uppenbarligen) inte fungerar dyker djävulen upp och man blir hatisk, man blir samhällets fiende och söker sig till vilken mening och sammanhang som helst, även om den grundar sig i brutalt våld.
Citera
2025-03-05, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vad finns det att förstå? Kan du förklara?

Allt är ju inte klart som korvspa i den filmen. Vissa karaktärers existens är öppna för tolkning och hur ska man kunna förstå allt när det inte finns nåt givet svar…

Jag förstod aldrig grejen med filmen när det begav sig och tyckte inte den var speciellt bra. Detta berodde säkert på något jag insett senare i livet vilket är att jag inte gillar den här typen av twister i filmer där du i slutet får veta att du suttit och tittat på någonting som aldrig hände. I film porträtteras ofta dessa vanföreställningar på ett sätt där man inte gör skillnad alls på vad som är fantasi och verklighet.

Personligen känner jag mig oftast bestulen och besviken efter en sådan filmupplevelse. Det var också känslan jag hade när jag sett Shutter Island på bio. En bra twist ska höja filmen, ge ett gäng aha-upplevelser och gåshud, eller som när jag såg Orphan året innan som gav kalla kårar.

Om Fight Club är en bra film eller inte låter jag vara osagt då känslan man har när eftertexterna rullar är högst personliga. Läste att regissören gömt massa ledtrådar som gör att man kan lista ut allt innan twisten. Nu har jag bara sett Fight Club en gång då när den kom för 20 år sedan. Kanske allt make sense om man ser den igen, kanske den till och med är riktigt bra och genomtänkt.
Citera
2025-03-24, 21:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Det skulle vara American Psycho då som gjorde samma resa. Från halvpopulär till ett fullständigt kulturfenomen.

American psycho " ett fullständigt kulturfenomen"?

Släpp crackpipan nu din tomte. Finns ingen som helst jämförelse mellan den ytterst mediokra filmen och Fight Club.
Citera
2025-03-25, 22:04
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5

Släpp crackpipan nu din tomte. Finns ingen som helst jämförelse mellan den ytterst mediokra filmen och Fight Club.

Men nog gav filmen boken ett REJÄLT uppsving i Sverige? Kommer ihåg när jag läste om filmen som barn och gick till biblioteket för att låna boken. Svaret: ”Nej, vi har inte kiosklitteratur här”.

Tror du de har den i hyllan idag?
Citera
2025-05-02, 07:42
Medlem
-GGs avatar
Senast redigerad av -GG 2025-05-02 kl. 07:48.
Citera
2025-05-03, 18:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5

Båda filmerna tar upp temat om onödig/meningslöst konsumtion av produkter. Tror att anledningen till att American Psycho kommer upp när man pratar om Fight Club är på grund av att båda har maskulina teman, vilket är väldigt få filmer som gör, då 99% av alla filmer måste ha en feministiskt "touch" för att ens få spelas in/produceras. Alla jävla drift phonk sigma male edits av Patrick Bateman på TikTok har drivit på ytterligare att American Psycho är en "film för män" bland unga.

Citera
2025-05-05, 22:36
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnowboarMusik
Alla jävla drift phonk sigma male edits av Patrick Bateman på TikTok har drivit på ytterligare att American Psycho är en "film för män" bland unga.

Även youtube och instagram svämmades över av alla jäkla klipp om "sigma males" och Patrick Bateman. Men det visar väl bara hur fel "sigma-males" tokarna har uppfattat filmen.
Citera
2025-05-26, 05:57
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnowboarMusik
Tror att anledningen till att American Psycho kommer upp när man pratar om Fight Club är på grund av att båda har maskulina teman, vilket är väldigt få filmer som gör, då 99% av alla filmer måste ha en feministiskt "touch" för att ens få spelas in/produceras.

Bra noterat.

Bägge filmer har en alldeles speciell känsla och dragningskraft på grund av sina maskulina tema, som är så ovanligt i filmvärlden sedan egentligen lång tid tillbaka. Filmerna blir ett adrenalin i sig som män och killar behöver.
Som kvinna, när jag såg dem, uppskattade jag just "ruset" som filmerna ger för att de känns så ovanliga och fräscha.

Limitless är väl en av få filmer efter AP och FC som kommer nära ett maskulint tema.
Citera
2026-02-11, 08:57
Medlem
Äntligen i Sverige? Nån som vet hur man joinar?
Uppdrag granskning: Fight club
https://www.svtplay.se/uppdrag-granskning-fight-club
Citat:
Ett hemligt nätverk arrangerar blodiga slagsmål utan regler. Miljontals tittar på när fotbollshuliganer och högerextrema sprider sina budskap i ringen. Reporter Erik Galli följer spåren efter en illegal slagsmålsklubb som kan växa och bygga sin verksamhet - trots att polis och myndigheter känner till den.
Citera
2026-02-11, 10:18
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
Äntligen i Sverige? Nån som vet hur man joinar?
Uppdrag granskning: Fight club
https://www.svtplay.se/uppdrag-granskning-fight-club

Vad hände med.

”You do not talk about Fight club.”
Citera
2026-02-11, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Vad hände med.

”You do not talk about Fight club.”
flashback>fightclub