2026-02-11, 09:49
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8pQ63w/200-sekunder-priserna-for-veterinarvard-skjuter-i-hojden

Citat:
Hunden Elly fick svårt att gå. Nu måste hennes matte Sara sälja huset för att ha råd att betala veterinärräkningen.

Priserna för veterinärvård skjuter i höjden. Och prisvariationen är enorm, det kan skilja 10 000-tals kronor för samma ingrepp.

Branschen domineras av de stora kedjorna Evidensia och Anicura, som drivs av globala riskkapitalister.

Se hur Evidensia och Anicura bemöter kritiken i programmet.

Sara måste sälja huset för att ha råd med veterinären
Sara måste sälja huset för att ha råd med veterinären
4:13
Skaffa inte husdjur om du inte har råd säger jag. Vad säger ni?
2026-02-11, 09:50
Medlem
(FB) Veterinärkostnad, måste sälja sitt hus
2026-02-11, 09:59
Medlem
akutaccents avatar
Skaffa husdjur ska man få göra men man lär kunna ta bort sitt eget husdjur också.
2026-02-11, 10:04
Medlem
franges avatar
Hon hade inte övervägt att ha en djurförsäkring innan hon ringde Aftonbladet?
2026-02-11, 10:09
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange

Tyvärr är många av dessa djurförsökringar rena rama bluffen!

Dom ålar sig och hittar på alla möjliga skäl för att inte ersätta fullt ut, det är tyvärr inte osm med en bilföörskring.

Men försäkringsskydd är ändå en hjälp, utöver detta går det att besöka mindre veterinärer som bedriver verksamhet mer småskaligt och typ hemifrån, på detta sätt kan du halvera kostnaderna.

Men blir det så dyrt att du måste välja mellan tak över huvudet och att flytta, då kanske man ska låta jycken hämta sin favoritboll en sista gång framför en hagelbössa, kan låta hårt, men är det riktigt illa så måste man ta tuffa beslut.
2026-02-11, 10:18
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Skaffa inte husdjur om du inte har råd säger jag. Vad säger ni?
Subventionera och prisreglera veterinärmarknaden. Företag ska inte emotionellt driva människor i ekonomiskt fördärv, att äga jycke ska fan inte vara någon djävla klassfråga.
2026-02-11, 10:26
Medlem
HBTKuks avatar
Måste sälja huset är en överdrift av guds nåde. Väljer att sälja huset hade varit mer passande.

Har du inte råd med hund ska du kanske inte ha hund.
2026-02-11, 10:28
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Subventionera och prisreglera veterinärmarknaden. Företag ska inte emotionellt driva människor i ekonomiskt fördärv, att äga jycke ska fan inte vara någon djävla klassfråga.
Precis. Skrev nåt liknade i den andra tråden.
2026-02-11, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Vet inte riktigt om jag håller med här. Kanske låter hård men nästan alla har råd att ha hund. Det dyra är att ge den vård på samma villkor som en människa. Har man inte de pengarna så får man kanske acceptera att avlivning är ett alternativ.

Därmed inte sagt att jag gillar utsugande storföretag.
2026-02-11, 10:35
Medlem
kraftfoders avatar
Var hunden gammal?
Jag tror att bolagen har en åldersgräns. 12 på Folksam runt 1990 när jag hade hund, alltså gamla hundar har ägaren inget försäkringsskydd för.
2026-02-11, 10:47
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Vet inte riktigt om jag håller med här. Kanske låter hård men nästan alla har råd att ha hund. Det dyra är att ge den vård på samma villkor som en människa. Har man inte de pengarna så får man kanske acceptera att avlivning är ett alternativ.
Anledningen till att veterinärkostnaderna är dyra är för att de två stora företagen har blivit uppköpta av riskkapitalister som ständigt höjer priserna för de vet att folk betalar.
2026-02-11, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange

Såg du klippet innan du kommenterade?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in