2026-02-10, 11:16
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Du menar att Musk aldrig skulle röra i kreativ bokföring

Tesla är ett välskött företag, men om du kan visa hur de hanterat sin bokföring som Enron så har du vår fulla uppmärksamhet.
Citera
2026-02-10, 12:39
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Det är väl inte fören första April, i bästa fall, som något intressant händer.

Edit: Bonusmaterial.

Skrällen: Tesla slår Toyota – pålitligast av alla bilar | Carup.se https://share.google/jZAvCTnZshFLg6GDR
Ska väl komma besked om supervised FSD från EU nu i feb, om de nu håller det dvs.
Citera
2026-02-10, 12:44
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Tesla är ett välskött företag, men om du kan visa hur de hanterat sin bokföring som Enron så har du vår fulla uppmärksamhet.
Typiskt för bolag med kokade böcker är också att det ser för bra ut för att vara sant, vilket är en av anledningarna till att Buffett skippade Enron. I Tesla vill björnarna dock påvisa hur dåligt det ser ut och att böckerna är kokade. Dubbelargumentation drivet av känslor
Citera
2026-02-10, 13:16
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Typiskt för bolag med kokade böcker är också att det ser för bra ut för att vara sant, vilket är en av anledningarna till att Buffett skippade Enron. I Tesla vill björnarna dock påvisa hur dåligt det ser ut och att böckerna är kokade. Dubbelargumentation drivet av känslor

En annan lustig sak apropå känslodriven dubbelargumentation. Björnarna säger att kursen utan tvekan är en bubbla och att börsvärdet endast är drivet av tro. Men i nästa andetag så är Teslas autonoma mjukvara och robotteknik icke existerande. Deras uppfattning är således baserad på ren tro att Tesla tar 0% av marknaden på dessa områden.

Om vi säger att blott 20% av alla arbeten består av humanoida robotar om 5-10 år så skulle det innebära 20-30x ökning av Teslas åriga vinst om de endast tog 5% av denna marknad. Den stora vertikala integrationen ger enorm fördel och om Teslas AI är endast 10% bättre än konkurrenternas (vilket vi lugnt kan säga att den är) så skulle marknadsandelen troligtvis landa närmare 50%. Robotaxi ger liknande siffror.

Nu inväntar vi något tramsigt inlägg som osar av bitterhet om hur Tesla gjort 0 helt autonoma taxi-resor och att Optimus ligger hopplöst efter.
Citera
2026-02-10, 13:33
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Volvo Astra zeneca, ABB mfl är välskötta företag men har inte ett börsväre i Sagolandet ändå.

Kanske för dom inte har en patologisk lögnare horbock, technofascist, dumskalle ketamin knarkare som driver en religiös sekt.

Och nej Teslas VD kommer inte att ha en koloni på månen heller om 10år
Senast redigerad av raskens 2026-02-10 kl. 13:47.
Citera
2026-02-10, 14:13
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Direktöversättning från ett inlägg på X av någon som arbetar med att utveckla autonom mjukvara i Korea.

"Jag upplevde Teslas FSD.
Vad ska jag äta och leva på nu?

Jag arbetar inom ett område relaterat till självkörande bilar.

Förra veckan körde jag en Tesla Model X med FSD för benchmarking.

Jag har bara hört talas om det på YouTube eller personligen.
Jag testade just den befintliga autopiloten
Det här var faktiskt min första erfarenhet av FSD.

Det är möjligt att massproducera med denna nivå av teknik och stabilitet.
Det är verkligen chockerande.

De saker vi har utvecklat hittills verkar som en barnlek.

Det är som om jag just lärt mig addition, subtraktion och multiplikation, och nu ser jag universums ekvationer precis framför mina ögon.

Avdelningschefen var också orolig att FSD skulle kunna sänka moralen hos teammedlemmarna.

Faktum är att efter att ha kört Teslan pratade de anställda med varandra och sa: "Vad ska vi göra nu när utvecklingen är klar? Vad finns det för oss att göra?"

Jag är inte på en avdelning som direkt utvecklar logik för autonom körning.

Så jag vet inte vilken nivå av autonom körlogik som för närvarande utvecklas inhemskt.

Det enda som är säkert är
Teslas teknik har utvecklats så pass långt att den är redo för massproduktion.

Skillnaden mellan utvecklingsstadiet och massproduktionsstadiet är som himmel och jord.

Även inom ett företag är färdigställandegraden av tidigare teknik och den utveckling som leder till massproduktion helt olika saker.

Därför undrar jag om vi faktiskt kan hålla jämna steg med Teslas FSD, som redan har börjat massproduceras och håller på att förfinas.

Jag har inte kunnat fokusera på jobbet på ungefär en vecka sedan jag fick FSD."

https://x.com/baekpro/status/2019640220896096329?s=20

Men Tesla är så klart inte ensamma om att utveckla autonom mjukvara.
Citera
2026-02-10, 14:18
Medlem
bananjuices avatar
Oj, sa en tech shill det på twitter?
Citera
2026-02-10, 17:55
Medlem
otellos avatar
Citat:
Välskött, den var bra!
"Earnings down -61%, Elon throwing away 20 billion to make cybercabs and Optimus Robots that will never arrive."
Citera
2026-02-10, 18:03
Medlem
raskenss avatar
Intressant om flykten från Tesla:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2026-02-05/tesla-is-losing-loyal-drivers-for-reasons-beyond-elon-musk
Citera
2026-02-10, 22:22
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Intressant om flykten från Tesla:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2026-02-05/tesla-is-losing-loyal-drivers-for-reasons-beyond-elon-musk

Låst artikel, men du verkar vara prenumerant på typ alla nätblaskor, så kan du inte klippa in texten här eller sammanfatta?
Citera
2026-02-10, 23:23
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Målstolpen går inte ens att hitta längre.

https://x.com/i/status/2021256563693162828
Citera
2026-02-11, 00:17
Medlem
Citat:
Målstolpen går inte ens att hitta längre.

https://x.com/i/status/2021256563693162828

Det är alltid skoj att gå in och kolla på https://robotaxitracker.com/ och se hur många unsupervised har ökat.

Nästa trigger är när dom utökar området för unsupervised. Gissar att dom kommer ha en trailing tesla bakom första dagarna. Då kommer Otello och dom andra tomtarna gå in och skriva att det inte fungerar lol. Dom kommer öka området ganska snart gissar jag. Innan produktionen av Cybercab startar i April. Elon har ju ofta för optimistisk så jag gissar det blir lite försenat. Om det inte blir försenat så är det bara macro som kommer få oss under 400$ igen.

Vad tror du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in