2026-02-10, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo kanske. Men det är väl bra för oss slutkunder ändå. Att just detta åka taxi det känner man ju kommer kosta minst 2000 spänn. Att det bara idag med Uber kostar 500 spänn är ju ingen dålig sak...

Har aldrig åkt med dessa, och undrar därför om det inte är farligt?
Citera
2026-02-10, 15:05
Medlem
Dom får organisera sig fackligt och upp till kamp. Kräva bättre lön. Bättre avtal. Det var så folk gjorde förr i tiden när kapitalet var girigt och inte hade några spärrar. Som nu verkar dom också sakna spärrar och då finns det bara en sak att göra om man vill dänga det giriga kapitalet. Man måste organisera sig.
Citera
2026-02-10, 15:22
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Kallas liberalism. Att bara bry sig om sig själv och pissa på alla andra. Vi har fått det av skräplandet USA och det kommer bara bli värre. Titta bara vilka partier som sitter i regering nu och vad de har gjort med LAS, a-kassa m.m

Vi klagar ofta på hur dåligt dagens pensionärer har det men det är ingenting jämfört med hur vi unga kommer ha det när vi blir gamla

Japp, nu får man jobba för nästan inga pengar alls. Och andra är glada över det. Vi lever i en tid då vi njuter av andras olycka.
Citera
2026-02-10, 15:31
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Japp, nu får man jobba för nästan inga pengar alls. Och andra är glada över det. Vi lever i en tid då vi njuter av andras olycka.

Som alltid i en fri marknad så handlar det om att planera sitt liv. Hur mycket planering ligger bakom beslutet att bli taxichaufför i Sverige 2026? Nä dessa slashasar ska rakt ner på existensminimum när de blir arbetslösa och utvisning om de inte är svenskar. Någon hjälp utöver det förtjänar inte dessa stolpskott.

Slut på dalt!
Citera
2026-02-10, 15:57
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Som alltid i en fri marknad så handlar det om att planera sitt liv. Hur mycket planering ligger bakom beslutet att bli taxichaufför i Sverige 2026? Nä dessa slashasar ska rakt ner på existensminimum när de blir arbetslösa och utvisning om de inte är svenskar. Någon hjälp utöver det förtjänar inte dessa stolpskott.

Slut på dalt!

Precis. Du är en sådan där som gillar att se andra plågas. Sadist heter det.

De behöver ju inte bli arbetslösa för att utvisas. De måste tjäna en viss månadslön för att få vara kvar. Detta löses ju idag med att de jobbar 16 timmar om dygnet.
Citera
2026-02-10, 16:15
Medlem
GiveMeHeads avatar
Bevisar väl bara att skräpet som vält in de senaste åren inte är läkare, ingenjörer, advokater eller arkitekter. Detta är vad de duger till. Kan du inte lära dig språket och saknar all form av utbildning, då är lönen där efter. Thats life.
Citera
2026-02-10, 16:56
Medlem
Umarells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Är den svenska taxibranschen dysfunktionell?
Borde app-företagen kontrolleras hårdare? Krävs det skärpta lagar?
Är det synd om taxichaufförerna?

https://arbetet.se/2026/02/09/taxiforare-fortvivlade-nar-appforetag-pressar-priserna-slavlon/
Jag drar slutsatsen att de stannar kvar i apparna för att de i längden tjänar pengar på det.
Citera
2026-02-10, 18:19
Medlem
Deagle66s avatar
Åker med Uber samt Bolt varje gång jag åker Taxi.
Jag brukar fråga om det har varit en bra dag så har alla sagt Ja.
Det bästa med dessa 2 bolag är att resan är klar och betald innan man sätter sig i bilen, vilket tar bort dessa jävlar som blåser kunder på pengar.
Citera
2026-02-10, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanRepes
Det är om man jobbar 170 timmar i månad. Knappast du eller någon annan får det utom ev. arbetsgivare.
Jag menar att extremt få är nöjda med en lön på 25 000 brutto på ett heltidsjobb.
Citera
2026-02-10, 19:52
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Ja, det går säkert kanonbra för ägarna till Bolt och Uber.
Hur förarnas ekonomiska situation vet vi mindre om. Hur många slutar? Hur många timmar måste dom köra per dygn för att gå jämt upp? Hur stor är omsättningen på förarna? Hur många ger upp med stora skulder pga dyrt bilköp?

Kalkylen är vansklig, det begriper alla som drivit företag. Att låna upp x antal hundra tusen, värdeminskning på bilen, försäkring, skatt, räntor, driftskostnader, däck, service, reparationer etc etc blir knepigt att köra in när intäkten är under 100 kr/mil och där arbetsgivaren tar nära 30%. (Vanliga taxibolag kör för 250-300 kr/mil)

Högst troligt också att somalier, eritreaner, sudaneser och araber, som knappt gått i skola och räknar dåligt, fattar hur dålig affär de gör förrän efter ett antal månaders meningslöst slit.
Jag vet, såklart. Jag själv skulle såklart aldrig jobba som taxichaufför. Bara en ointelligent människa skulle göra det.

Men jag som konsument bryr mig inte det minsta ifall babbarna som kör taxi har gjort en dålig kalkyl. Jag vinner ju på att kunna åka taxi billigt. Sen hur de har löst det, eller inte har löst det, är inte mitt problem. Om babbarna går i konkurs och ersätts av andra taxi-babbar så bryr jag mig inte det minsta. Det är ingen som har tvingat dem till Sverige och ingen som tvingat dem att köra taxi. De har sin egna fria vilja att sluta och flytta hem om det inte passar dem.

Som sagt, det handlar om tillgång och efterfrågan. Tillgången på taxi-babbar är stor, därför blir priserna låga. De får skylla på varandra, som kommit till Sverige för att köra taxi. De har bara varandra att skylla. Men eftersom de väller in i Sverige, och det alltid finns en annan babbe som kan tänka sig att jobba för mindre pengar, så blir det ett race till botten. Detta är ju vad 7-klövern vill ha: arbetskraftsinvandring som lönedumpar och ersätter ursprungsbefolkningen i Sverige.
Citera
2026-02-10, 21:56
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Precis. Du är en sådan där som gillar att se andra plågas. Sadist heter det.

De behöver ju inte bli arbetslösa för att utvisas. De måste tjäna en viss månadslön för att få vara kvar. Detta löses ju idag med att de jobbar 16 timmar om dygnet.

Inte lönt du börjar lipa och moralisera mot mig. Samhället ska vara liberalt, fritt och delaktigt i den internationella ekonomin med inslag av globala plattformar av diverse slag, som exempelvis den här sortens taxi-appar. Passar inte villkoren så står det de här företagarna/arbetstagarna fritt att söka arbete någon annanstans, helst utanför Europas gränser.

Lågstatusmänniskor kommer att få lära sig att hushålla med sin ekonomi och lyfta på kepsen när bättre människor passerar. Det är så det ska vara och så kommer det att bli.
Citera
2026-02-10, 22:04
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Inte lönt du börjar lipa och moralisera mot mig. Samhället ska vara liberalt, fritt och delaktigt i den internationella ekonomin med inslag av globala plattformar av diverse slag, som exempelvis den här sortens taxi-appar. Passar inte villkoren så står det de här företagarna/arbetstagarna fritt att söka arbete någon annanstans, helst utanför Europas gränser.

Lågstatusmänniskor kommer att få lära sig att hushålla med sin ekonomi och lyfta på kepsen när bättre människor passerar. Det är så det ska vara och så kommer det att bli.

Dåligt betalda jobb gör att mindre begåvade och mindre belästa tar jobbet. Är det verkligen jättebra att sådana människor ska ha ansvar för att köra runt med andra, att de ska jobba med äldre och med funktionshindrade?

Arbetarrörelsen fixade så att fabriksarbetare är medelklass med god köpkraft. De som ska arbeta med människor, de ska ha skitlöner så verkligen fel människor hamnar på sådana arbetsplatser. Du får tycka att det är OK tills en taxisnubbe kör hem dig från sjukhuset och lämnar dig i en snödriva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in