2026-02-10, 11:19
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanRepes
Man ska inte anställa alls om man inte kan betala rätt lön och då blir sanering i branschen. Arbetsgivare är ansvarig och kan stoppas vid fiffel.
Jo men nu pratar vi vuxna män som frivilligt går med på detta och du anser alltså att de inte vet sitt eget bästa? Män är dumma?

Gigekonomin är värdelös det håller jag med om, ett sätt för rika företagsägare att via internet suga ut behövande människor. Men det går ju inte heller att förbjuda, det är ju inte en drog eller ett vapen.
Citera
2026-02-10, 11:20
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag vet att Zara Larson gärna använder Uber (enligt egen utsaga). Man ifrågasätter henne offentligt. Hur ser hon moraliskt på att utnyttja människor som slavar?
Definitionen av en slav är att man är ägd av någon och en gig-jobbare är inte en slav och tvingas inte köra runt med mat. Det är de som missbrukar gig-jobbarna som ska klämmas åt.
Citera
2026-02-10, 11:30
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Ja, detta kan inte bära sig i längden för Uber- och Boltförarna. Omöjligt med de nya fina bilarna dom har. Det hade funnits en chans att få ihop den ekonomiska kalkylen om de istället körde äldre bilar, typ Toyota Camry 2006, Volvo V70 2009 eller Mercedes C-klass 2011.

Jag åker alltid Bolt, hit och dit ofta till struntsummor 100-125 spänn. Muhammed och Ahmed från Somalia glider alltid fram med högst 2 år gamla Lexus, el-Skodor och liknande flotta åk. Det säger sig själv att kapitalkostnaden för bilar som kostar (minst) 400 tusen kräver mer än kaffepengar till intäkter. Jag brukar dricksa 25-30 kr för en resa för 120 kr, dvs ungefär samma som bolagen snor i provision av förarna.
Varför kan det inte bära sig? Uber och Bolt har funnits i många år och det är ingen brist på taxibilar att åka med. Att de finns kvar, vad är det 10 år senare, är ju ett kvitto på att det är en fungerande business där den ekonomiska kalkylen går ihop. Taxichaufförer fortsätter köra för Uber och Bolt, och folk fortsätter åka med dem.
Citera
2026-02-10, 11:34
Medlem
Amerikanska giriga skitbolag. Är någon förvånad ?
Citera
2026-02-10, 11:35
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo kanske. Men det är väl bra för oss slutkunder ändå. Att just detta åka taxi det känner man ju kommer kosta minst 2000 spänn. Att det bara idag med Uber kostar 500 spänn är ju ingen dålig sak...

Ja, det är många kunder som resonerar så. Helst så skall det vara gratis att åka. Vissa kunder verkar tro att taxiföretagen håller på med någon form av välgörenhet
Tänk så här istället:
Finns det någonting nu år 2026 som är billigt?
Nej. Det gör der ju inte. Vad fan kostar en öl på krogen idag? 90-100 spänn.
Varför skulle det då vara billigt att åka taxi?

En annan fråga som du bör ställa dig är hur många ggr per år som du åker taxi?
Senast redigerad av sfrge 2026-02-10 kl. 11:38.
Citera
2026-02-10, 12:15
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Varför kan det inte bära sig? Uber och Bolt har funnits i många år och det är ingen brist på taxibilar att åka med. Att de finns kvar, vad är det 10 år senare, är ju ett kvitto på att det är en fungerande business där den ekonomiska kalkylen går ihop. Taxichaufförer fortsätter köra för Uber och Bolt, och folk fortsätter åka med dem.
Ja, det går säkert kanonbra för ägarna till Bolt och Uber.
Hur förarnas ekonomiska situation vet vi mindre om. Hur många slutar? Hur många timmar måste dom köra per dygn för att gå jämt upp? Hur stor är omsättningen på förarna? Hur många ger upp med stora skulder pga dyrt bilköp?

Kalkylen är vansklig, det begriper alla som drivit företag. Att låna upp x antal hundra tusen, värdeminskning på bilen, försäkring, skatt, räntor, driftskostnader, däck, service, reparationer etc etc blir knepigt att köra in när intäkten är under 100 kr/mil och där arbetsgivaren tar nära 30%. (Vanliga taxibolag kör för 250-300 kr/mil)

Högst troligt också att somalier, eritreaner, sudaneser och araber, som knappt gått i skola och räknar dåligt, fattar hur dålig affär de gör förrän efter ett antal månaders meningslöst slit.
Citera
2026-02-10, 12:22
Medlem
Om det verkligen stämmer att man får ut 35kr netto, vilket så klart är en skämtlön, varför inte söka sig till gruv- eller skogsnäringen? Ja, jag vet att Norrland är mörkt och jävligt, jag förstår varför de har svårt att rekrytera. Vem fan vill ha vinterdepression året om? Men 35kr går ju inte att leva på, dessutom sitter du i trafik många timmar om dagen och bara det borde kräva ett hyffsat risktillägg.

Jag minns när jag var nära att smälla med en jävla AMBULANS som kom runt en skarp, skymd kurva, på fel sida av vägen då han precis gjort sitt livs dummaste omkörning; blåljus på men inga sirener. Jag var förmodligen nån ynka centimeter från att volta ner på åkern. Bara en av hundratals bisarra händelser jag varit med om på bara några år som yrkesförare. Göra det för 35kr i timmen? Då räknar vi inte ens in de potentiella galningar man har med sig i bilen som taxichaffis.
Citera
2026-02-10, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lashback
Snacka om bra lön med tanke på krav.
25 000 + OB tycker du är en bra lön?
Citera
2026-02-10, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
25 000 + OB tycker du är en bra lön?
Det är om man jobbar 170 timmar i månad. Knappast du eller någon annan får det utom ev. arbetsgivare.
Citera
2026-02-10, 12:41
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Definitionen av en slav är att man är ägd av någon och en gig-jobbare är inte en slav och tvingas inte köra runt med mat. Det är de som missbrukar gig-jobbarna som ska klämmas åt.

Det är en form av slaveri på samma sätt som gubbar som "inte tvingar" kvinnor att sälja fittan fast kvinnan egentligen inte har något annat val. Exakt samma sak i någon nyans.
Citera
2026-02-10, 12:43
Medlem
Kanske bättre att Sverige släpper alla dessa läkare och ingenjörer som tvingas köra taxi åt oss? Varför ska vi hålla dem gisslan mot slav löner? Nä dags för återvandring på allvar, yrket taxi chaufför kommer att dö ut inom snar framtid.
Citera
2026-02-10, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nfl
Kanske bättre att Sverige släpper alla dessa läkare och ingenjörer som tvingas köra taxi åt oss? Varför ska vi hålla dem gisslan mot slav löner? Nä dags för återvandring på allvar, yrket taxi chaufför kommer att dö ut inom snar framtid.
Det har fungerat förr och det fungerar även utan läkare och ingenjörer. Med bättre lön är jobbet attraktivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in