2026-02-10, 19:19
Medlem
Kommer vi se nytt Armenien Azerbajdzjan krig? Efter Nagorno-Karabach-kriget trodde jag dem hade vapen vila.

Azerbajdzjan försöker modernisera sitt flygvapen. Dem kommer köpa JF-17 Thunder från Pakistan
och dem har även, intresse för JAS Gripen E

internationella websidor säger att dem har gjort stora mängder beställningar på Stridsfordon Pansarfordon och med mera:

Senast dem gjorde en sån stor beställning Nagorno-Karabach-kriget bröt ut.
Citera
2026-02-10, 19:51
Medlem
Gridiots avatar
Vet ej, kanske de vill ha en landkorridor till Turkiet? Eller vill de ta azeriska Iran om landet faller i anarki utifall regimen där faller.

Rika på gas och olja har de blivit i varje fall, klart de vill ha en fet arme.
Citera
2026-02-10, 20:50
Medlem
Azerbajdzjan är så mycket starkare än Armenien att de nu får som de vill utan att behöva kriga.

Dessutom är Turkiet på Azerbajdzjans sida.

Och USA engagerar sig mest för att driva bort Ryssland och Iran ur området, vilka är de två länder som historiskt sett skyddat Armenien.

Så Azerbajdzjan har redan vunnit och Armenien redan förlorat utan att de behöver kriga mer. Azerbajdzjan får sin korridor.

Om de förbereder för krig så är det kanske mot Iran? Om USA lyckas störta nuvarande makthavare i Iran så kanske Azerbajdzjan går in och tar över delar av Iran där det bor azerier.
Eller så förbereder de sig på att helt avsluta Armeniens existens som stat.
Det är de två möjliga krig jag kan tänka mig att de förbereder sig för.
Citera
2026-02-10, 21:01
Medlem
Området är iallafall ganska instabilt och de ligger mitt emellan tre stormakter Ryssland, Turkiet och Iran.

Med Georgia, Armenien, Dagestan och Tjetjenien som nära grannar.

Jag skulle nog också skaffat mig ett par gripen...
Citera
2026-02-10, 21:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Området är iallafall ganska instabilt och de ligger mitt emellan tre stormakter Ryssland, Turkiet och Iran.

Det är bara Ryssland som är stormakt av de där tre, Turkiet och Iran kan möjligtvis anses vara "stormakter i närområdet" isåfall!
Citera
2026-02-10, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gray.Eminence
Det är bara Ryssland som är stormakt av de där tre, Turkiet och Iran kan möjligtvis anses vara "stormakter i närområdet" isåfall!

Ja, så är det. Jag menar givetvis utifrån Azerbajdzjans perspektiv att vara geografiskt beläget mellan dessa länder. Alla tre och även de små grannländerna är som de är.
Citera
2026-02-10, 21:37
Medlem
Brantforss avatar
Konflikten mellan Aberbaijan och Albanien (...) har jag dålig koll på,

Men något intresse för Gripen har Azerbajdzjan inte visat. De valde det betydligt billigare J-17 från Pakistan vilket håller på att införas.
Citera
2026-02-10, 22:27
Medlem
Ett nytt större krig är inte osannolikt, men det behöver inte betyda ett fullskaligt Armenien–Azerbajdzjan-krig direkt. Azerbajdzjan rustar främst för avskräckning och regional maktbalans, inte nödvändigtvis för omedelbar offensiv.

ökad risk för incidenter och begränsade operationer, ja. Ett nytt långvarigt krig? Inte givet
Citera
2026-02-10, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brantfors
Konflikten mellan Aberbaijan och Albanien (...) har jag dålig koll på,

Men något intresse för Gripen har Azerbajdzjan inte visat. De valde det betydligt billigare J-17 från Pakistan vilket håller på att införas.
Det fanns väl till och med en tråd här häromdagen om att Azerbajdzjan visat intresse för att anskaffa Gripenplan.
Här nedan är en länk till en nyhetsartikel om intresset från dom för Gripen39 också.
EDIT: såg nu att nyheten var från hösten 2025, men i allafall är de intresserade av Gripen39.

LÄNK:
https://www.globaldefensecorp.com/2025/11/09/azerbaijan-plans-to-purchase-48-gripen-e-f-figther-jets-from-sweden/?fbclid=IwVERTSAPzG8JleHRuA2FlbQIxMABzcnRjBmFwcF9p ZAwzNTA2ODU1MzE3MjgAAR4DFPDx6vU-mmctB8mxwM6K25zH6J Idd5p7buVh-b5BzTi-57ztUmSPlVnz8Q_aem_ZRgpC-5I_juy7JUgcmVJ6w
Senast redigerad av Cuttherope 2026-02-10 kl. 23:14.
Citera
2026-02-11, 01:27
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghoko
Kommer vi se nytt Armenien Azerbajdzjan krig? Efter Nagorno-Karabach-kriget trodde jag dem hade vapen vila.

Azerbajdzjan försöker modernisera sitt flygvapen. Dem kommer köpa JF-17 Thunder från Pakistan
och dem har även, intresse för JAS Gripen E

internationella websidor säger att dem har gjort stora mängder beställningar på Stridsfordon Pansarfordon och med mera:

Senast dem gjorde en sån stor beställning Nagorno-Karabach-kriget bröt ut.
Just detta krig är så intressant då man kan se hur oljan vinner krig. Armenien vann lätt kriget på 90-talet men Azerbajdzjan sopade mattan med Armenien för några år sedan men vad skulle vara målet nu? Azerbajdzjan har ju allt under kontroll redan? Nagorno-Karabach är redan ockuperat. Eller har jag missat nåt? Framförallt är det här ju en enorm prestigeförlust framförallt för Ryssland som hade ett allians med Armenien men som sket i det.
Citera
2026-02-11, 04:54
Medlem
Brantforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Det fanns väl till och med en tråd här häromdagen om att Azerbajdzjan visat intresse för att anskaffa Gripenplan.
Här nedan är en länk till en nyhetsartikel om intresset från dom för Gripen39 också.
EDIT: såg nu att nyheten var från hösten 2025, men i allafall är de intresserade av Gripen39.

LÄNK:
https://www.globaldefensecorp.com/2025/11/09/azerbaijan-plans-to-purchase-48-gripen-e-f-figther-jets-from-sweden/?fbclid=IwVERTSAPzG8JleHRuA2FlbQIxMABzcnRjBmFwcF9p ZAwzNTA2ODU1MzE3MjgAAR4DFPDx6vU-mmctB8mxwM6K25zH6J Idd5p7buVh-b5BzTi-57ztUmSPlVnz8Q_aem_ZRgpC-5I_juy7JUgcmVJ6w

Sidan är ungefär lika seriös som The Onion, första stycket borde om inte annat räckt för att du skulle dra öronen åt dig:

"Azerbaijan reported that its recently purchased JF-17 temu jet persisted KLJ-7A radar and engine failure. Azerbaijan raised its concerns to Pakistani counterpart and yet to receive any after sales support."

Tramset är för övrigt publicerat dagen efter fem stycken JF-17 från pakistans flygvapen (ommålade i azerbajdzjansk skrud) visades upp i en flyguppvisning i Baku:

https://www.janes.com/osint-insights/defence-news/defence/azerbaijan-inducts-jf-17-fighters-from-pakistan

Nej, det finns inga uppgifter eller rykten som tyder på att Azerbajdzjan funderar på att köpa Gripen för fantasisummor,

De har nyligen valt det betydligt billigare PAC JF-17 vilket är under införande.

(Hur fan hittar folk ens till de här obskyra skräpsidorna?)
Citera
2026-02-11, 07:29
Medlem
Landet är i ett område som får anses vara oroligt, delvis på grund av eget handlande. Men sen råkar man ha Iran som granne, som kommer falla ihop inom x tid. Då landet har pengar, så kan man köpa mer pang pang för pengarna.

Om de ska köpa svenskt så blir det väl någon version av Global Eye. Det funkade ju bra i Pakistan mot Indien med just kinesiska flygplan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in