2026-02-10, 09:19
Medlem
Kommer få barn i år och tänkte att det är dags att skaffa bil igen. Har en budget på ca. 100 000kr utan lån, och helst vill jag inte heller låna pengar.

Vill helst ha en SUV i storlek som t.ex XC40 eller Mazda CX-5, eller en sedan (fast det inte är praktiskt)

Kan i värsta fall tänka mig en Kombi fast jag verkligen inte är förtjust i det. Gillar halvkombi men kanske inte är jättepraktiskt med barnvagn osv.

De kraven jag har är egentligen bara
1. Automat (för frugan ej har manuell körkort))
2. ”Billig” i drift och inte kräver så mycket underhåll/reperationer (en stabil bil)
3. Backkamera
Citera
2026-02-10, 09:35
Medlem
XC40 är ju väldigt liten. En stor sedan har mer plats och mer klass.
Citera
2026-02-10, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basedm
Kommer få barn i år och tänkte att det är dags att skaffa bil igen.

De kraven jag har är egentligen bara
1. Automat (för frugan ej har manuell körkort))
2. ”Billig” i drift och inte kräver så mycket underhåll/reperationer (en stabil bil)
3. Backkamera
Beklagar att bruden du gängar inte kan ta sina jävla p-piller, nu har du fått livet förstört.
Backkamera och under 100.000 som inte ska kräva mycket underhåll, svår fråga. Vet inte om Toyota kan ha något du söker.
Citera
2026-02-10, 09:52
Medlem
Connykrims avatar
Du kommer tyvärr inte hitta en bil som passar dina ändamål i den prisklassen.

Ska du ha en kombi för 100k automat, backkamera osv så är det en bil som står på verkstaden 1 gång i månaden..

Köp en liten toyota, de funkar om du bara har ett bar och för stadskörning.
Citera
2026-02-10, 10:13
Medlem
Fartarallts avatar
Måste du ha backkamera? det minskar ju utbudet.
Citera
2026-02-10, 10:18
Medlem
Som en del redan har skrivit: det blir en svår utmaning att få en sådan bil med den budgeten som inte kommer att sluta upp med huvudvärk för din del.

Har även svårt att se att det överhuvudtaget finns en fungerande XC40 för 100 000kr? En helt okej sådan ligger för över 200 000kr på Blocket
Citera
2026-02-10, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fartarallt
Måste du ha backkamera? det minskar ju utbudet.

Egentligen inte, men frun vill gärna ha det och det är väldigt nice
Citera
2026-02-10, 10:36
Medlem
Bara för att tillägga, behöver inte vara en XC40. Utan bara storleksmässigt då jag hade en tidigare och tyckte det var lagom.

Kan självklart vara av annan modell och märke, typ Mazda, Nissan, Mitsubishi osv.
Är inte så insatt i dessa bilar men ser på blocket att det finns många av de i den prisklassen.
Citera
2026-02-10, 10:43
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Egentligen inte, men frun vill gärna ha det och det är väldigt nice

Kan poängtera att du ändå inte kommer se ett skit i en kamera när du köper bil för 100k.
Bilen kommer troligen vara fr som nyast 2013.. lovar dig ingen ide att ha en kamera i en bil från den tiden, SÄMST kvalitet. Tror du mig inte? Gå och provkör några hos bilhandlare. Kör på sensor för det priset.
Citera
2026-02-10, 10:44
Medlem
Citat:
Bara för att tillägga, behöver inte vara en XC40. Utan bara storleksmässigt då jag hade en tidigare och tyckte det var lagom.

Kan självklart vara av annan modell och märke, typ Mazda, Nissan, Mitsubishi osv.
Är inte så insatt i dessa bilar men ser på blocket att det finns många av de i den prisklassen.
Är det ekonomi och praktiskt användning så bör du titta på en kombi:
Typ Mazda 6: Toyota Avensis, möjligen Volvo V60.
Nackdelarna med SUV är att de är lite dyrare, är oftast har lite sämre innerutrymmen plus att de är tyngre vilket ger högre drift och underhållskostnader.
En SUV är väl mest om du behöver högre markfrigång, samt vill visa upp att du har 1.
Sen är prisnivån lite svår: Hade jag max 100 K hade jag nog valt en mindre lågutrustad bil
Citera
2026-02-10, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Är det ekonomi och praktiskt användning så bör du titta på en kombi:
Typ Mazda 6: Toyota Avensis, möjligen Volvo V60.
Nackdelarna med SUV är att de är lite dyrare, är oftast har lite sämre innerutrymmen plus att de är tyngre vilket ger högre drift och underhållskostnader.
En SUV är väl mest om du behöver högre markfrigång, samt vill visa upp att du har 1.
Sen är prisnivån lite svår: Hade jag max 100 K hade jag nog valt en mindre lågutrustad bil

Tack för svar.
Kanske blir en kombi ändå. Får helt enkelt åka och kolla. Planen är att köpa i juni/juli så har några månader till att spara pengar självklart.

Gällande utrustning så bryr jag mig inte så mycket om vad som finns. Behöver bara det som är ”basic”. Backkamera är dock ett stort plus. Men resterande är kul att ha men hade inte varit avgörande
Citera
2026-02-10, 11:02
Medlem
Hurt-Åkes avatar
De krav du ställer med den prisnivån är som att be om en bil du kommer få problem med. Vill du inte ha ett enkelt och problemfritt bilägande? Du antyder i alla fall det i rubriken.

Det du ska titta på är en japansk eller koreansk kombi och du ska skita i dina drömmar om en bil som du tycker är snygg och ger status.

Backkamera kan du köpa på Biltema och montera själv om det är så viktigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in